Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Plovoucí LNG terminál v nizozemském Eemshavenu, první zařízení svého druhu spuštěné v Evropě od letošního února, kdy začala válka na Ukrajině, zahájil provoz začátkem letošního září. Podařilo se jej připravit a zprovoznit v rekordním čase několika měsíců. Česká republika v něm má rezervovanou kapacitu, která pokryje až třetinu tuzemské spotřeby plynu.
Zařízení umožní zpracovat až osm miliard kubíků plynu ročně, z toho tři miliardy jsou určeny pro Českou republiku. Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci se Skupinou ČEZ zajistilo již dříve jak pronájem části kapacity v novém terminálu, tak i cesty pro přepravu plynu do Česka. První zásilka plynu, kterou terminál zpracuje, je ze Spojených států. Zbytek kapacity terminálu, jehož provozovatelem je nizozemská společnost Gasunie, využijí firmy Shell a Engie. Slavnostního otevření plovoucího terminálu se zúčastnili nejvyšší představitelé Nizozemska i České republiky.
„Zde v Nizozemsku se odehrává velmi důležitý krok. Účastníme se otevření prvního LNG terminálu, ve kterém má Česká republika koupenou kapacitu. Ta kapacita je taková, že pokrývá zhruba třetinu roční spotřeby plynu pro Českou republiku. Máme zde uzavřený dlouhodobý kontrakt na pět let. Myslím, že toto je dobrý příklad nejen akceschopnosti české vlády a společnosti ČEZ, jejímž prostřednictvím jsme tuto věc realizovali, ale je to především velký příklad evropské spolupráce,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala. „Dnes je naplněnost našich zásobníků plynu 84 %. Jsme připraveni na nadcházející zimu. Cílem je, abychom měli v ČR dostatek energie pro domácnosti, veřejné instituce i podniky a aby energie byla za přijatelné ceny. Na provozu tohoto terminálu a na tom, že plyn dostaneme do České republiky, se podílí řada zemí. Vedle Nizozemska také Francie či Německo.“
„O možnosti získat podíl v LNG terminálu v Nizozemsku jsme jednali od letošního dubna. Je to jeden z dalších kroků, díky kterým se postupně zbavujeme energetické závislosti na Rusku. V tomto případě nám dodávky zemního plynu nahradí až třetinu spotřeby plynu. Jedná se o historický okamžik pro energetickou bezpečnost České republiky, nikdy jsme totiž podíl na LNG terminálu neměli,“ doplnil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Zařízení o celkové roční kapacitě 8 miliard kubických metrů nacházející se v přístavu Eemshaven v provincii Groningen tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Exmar S188, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Do terminálu se bude na speciálně upravených tankerech dovážet zkapalněný zemní plyn, který se po ohřátí v terminálu a převedení do plynného skupenství vpustí do soustavy přepravních plynovodů. Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.
„Je velmi dobrou zprávou, že Gasunie spolu se všemi zúčastněnými stranami doma i v zahraničí dokázala tak rychle zprovoznit nový LNG terminál. Dovoz LNG je vedle maximální úspory energie a naplnění zásobníků dalším nepostradatelným prvkem pro bezpečnost dodávek plynu v nadcházející zimě. Nový terminál pro zkapalněný plyn je v rámci snižování závislosti na energii z Ruska důležitým krokem nejen pro Nizozemsko, ale i pro celou Evropu,“ uvedl nizozemský ministr klimatu a energetiky Rob Jetten
Vlastnictví kapacity v importním terminálu, který Česká republika získala v polovině června, bylo první nezbytnou podmínkou pro další jednání o získání zkapalněného zemního plynu. O měsíc později splnil ČEZ ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu také druhou podmínku: získal přepravní kapacitu pro dopravu plynu z Nizozemska do Česka.
„První zásilku LNG převáží tanker Spojených států od společnosti Cheniere o kapacitě 100 milionů kubických metrů. Další budou následovat. Do konce roku máme nasmlouváno ještě celkem osm slotů pro osm lodí o podobné kapacitě a obdobným tempem budeme pokračovat i nadále,“ řekl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
„EemsEnergyTerminal významně přispívá k bezpečnosti dodávek a pomáhá Nizozemsku a Evropě snížit jejich závislost na ruském plynu. V dlouhodobějším horizontu chce Gasunie využít terminál pro zelený vodík. EemsEnergyTerminal tak bude Nizozemsku i Evropě přispívat k zásobování energií po mnoho příštích let,“ uzavírá generální ředitel společnosti Gasunie Han Fennema.
Přeprava LNG neboli zkapalněného plynu na velké vzdálenosti je možná jen díky předchozímu zchlazení plynu na mínus 160 °C a stlačením do kapalné podoby. Tankery dovezou LNG na místo určení, kde pevninské nebo plovoucí terminály vybavené speciálním zařízením zkapalněný plyn ohřejí a opět převedou do plynné podoby. Výhodou plovoucích LNG terminálů je jednodušší schvalovací legislativa (terminály na pevnině podléhají přísnějším stavebním předpisům, u plovoucích terminálů stačí hlubokovodní přístav), nižší počáteční náklady (ve srovnání se stejně velkými terminály na pevnině jsou na úrovni 50-60 %) a flexibilita (po použití je lze prodat nebo přepravit jinam). Od září 2022 je mořský vjezd do přístavu v Eemshavenu upraven tak, aby byl schopen přijímat LNG carga o délce 300 metrů, šířce 50 metrů a ponoru 12 metrů