Úterý 20. února 2024
ikona hodiny18. 5. 2022 13:10

O svou práci se strachuje čtvrtina lidí

Největší současnou obavou zaměstnanců je s ohledem na rekordní inflaci snížení kupní síly mzdy, strach z něj má 45 % lidí. 7 z 10 zaměstnanců tak plánuje letos kvůli růstu cen šetřit, a to především na energiích a jídle. 30 % lidí se také chystá v příštích týdnech a měsících žádat zaměstnavatele o navýšení mzdy. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem.

Jana Klusáčková autor

Foto: Shutterstock.com Sílí strach ze ztráty kupní síly Foto: Shutterstock.com

Snížení reálné kupní síly mzdy je aktuálně jednoznačně největším strašákem českých zaměstnanců. Tuto obavu aktuálně sdílí 45 % z nich. Na druhém místě figuruje jednoznačně strach ze ztráty zaměstnání, který má nyní 25 % lidí. Alespoň desetina zaměstnanců má pak obavy ze snížení bonusů a benefitů, ze zhoršení pracovní atmosféry a pracovních podmínek i z vyšší pracovní zátěže.

„Každý den vidíme, jak ceny základních potravin rostou a nezastavují se, a tento fenomén strachu působí na psychiku všech českých domácností. Výsledky Barometru navíc ukazují, že strach z nepostačující mzdy je aktuálně mnohem rozšířenější než ze ztráty zaměstnání. Pokud tedy firmy nebudou chtít své lidi ztratit, musí se pokusit jim nějakým způsobem pomoct,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která se specializuje na péči o zaměstnance.

Graf: Up Graf: Up

Bude to stačit?

Pokračující růst cen nutí vedle firem reagovat samotné zaměstnance. 30 % se jich tak chystá v nejbližších týdnech, maximálně měsících, požádat svého zaměstnavatele o navýšení mzdy. Druhým nejčastěji zmiňovaným požadavkem je stejně jako na začátku roku přidání nebo navýšení benefitů.

Z nového Barometru ovšem také vyplývá, že zaměstnanci buď nevěří, že dostanou přidáno, nebo si myslí, že navýšení mzdy nebude stačit. Hned 70 % z nich totiž plánuje také omezit svou spotřebu a šetřit. „Držet krok s aktuální inflací je pro naprostou většinu firem nereálné. Čím dál tím víc zaměstnavatelů proto bude ve snaze udržet si zaměstnance hledat alternativy, jak jim pomoct a zároveň firmu nezruinovat,“ říká Nicoletti.

Šetřit na (ne)správných místech  

Šetřit plánují lidé obvykle na více položkách rodinného rozpočtu současně. Více než třetina zaměstnanců se chystá uspořit na energiích a jídle. Právě účelový příspěvek na stravování v podobě elektronických či papírových stravenek patří zároveň aktuálně mezi nejžádanější. Ze strany zaměstnavatele by zavedení nebo navýšení příspěvku na stravování uvítalo nyní 36 % lidí. Nejde přitom jen o finanční aspekt věci.

„Mezinárodní výzkumy prokázaly, že pokud zaměstnavatel poskytuje možnost pravidelného stravování, tak je mezi zaměstnanci například nižší výskyt zdravotních obtíží, a to nejen sezónních, ale i tzv. chronických neinfekčních, dříve nazývaných civilizační choroby. Nejde tedy jen o prevenci obezity, ale i dalších závažných onemocnění. Proto je možnost využití kvalitního stravování v zájmu nejen zaměstnavatele, ale i zaměstnance,“ popisuje RNDr. Pavel Suchánek.

Jen do práce a z práce?

Další oblastí, na které plánuje velká část zaměstnanců šetřit, je dovolená. Snížit výdaje za dovolenou plánuje letos kvůli růstu cen 31 % zaměstnanců. Není divu, že i příspěvek na dovolenou patří momentálně mezi nejžádanější. Stejně jako příspěvek na stravování by ho aktuálně uvítalo 36 % lidí.

Téměř 30 % zaměstnanců pak bude šetřit i na volnočasových aktivitách, jako je sport nebo kultura. Tímto směrem namířený příspěvek by nyní uvítala pětina zaměstnanců. „Právě tělesnou a duševní odolnost každý z nás potřebuje, aby dokázal čelit současné nelehké době. Vedle běžných benefitů a podpory sportu se i proto častěji objevují benefity zaměřené na duševní zdraví. Skrze naši kartu eBenefity tak zaměstnavatelé začali nabízet i možnost konzultace s psychologem nebo různé kurzy technik ke zvládání stresu,“ popisuje Petra Prchlíková, obchodní ředitelka Up ČR.

Články autora Jana Klusáčková

Nejnovější články

Trendy
Digitální proměna: tajemství vaší úspěšné budoucnosti

V návaznosti na toto uvědomění vzniká další otázka. Co...

Možná si kladete otázku, kdy je ten správný...

Určujte si vize a cíle. Když se odhodláme udělat zásadní rozhodnutí...

Klíčem k úspěchu jsou SMART cíle – specifické, měřitelné, dosažitelné,...

Za domem máme kouzelný les, kde chce každý...

Dalším klíčovým prvkem je zapojení všech zúčastněných stran...

Ano, v následném kroku digitální transformace přichází na řadu další podstatná...

Co se tím myslí? Pokud ve vaší firmě chybí potřebné IT...

Co si pod tím představit? Klíčem je podrobný, realistický plán,...

Tým by měl být sestaven standardně – z přirozených...

Člověk se učí celý život. Posledním krokem na cestě...

Na straně zaměstnanců může digitální transformace vyvolávat smíšené...

Pohled z praxe
Razantní škrty? Digitalizace vám sníží firemní náklady dlouhodobě

Firmy, které dostávají doklady e-mailem nebo poštou, tráví...

Velká faktura od dodavatele pro některé firmy znamená,...

Doklady vám chodí elektronicky, ale následně si je...

Sklad je místo, kde má digitalizace obrovský dopad...

Analýzy
Leden potvrdil zvyšování kvality DDoS útoků

Zdánlivě slabší útoky se totiž i hůře odhalují....

Stále oblíbenější útoky přímo na aplikační vrstvě umožňují...

Nejnovější Expertní pohled

Trendy
Digitální proměna: tajemství vaší úspěšné budoucnosti

V návaznosti na toto uvědomění vzniká další otázka. Co...

Možná si kladete otázku, kdy je ten správný...

Určujte si vize a cíle. Když se odhodláme udělat zásadní rozhodnutí...

Klíčem k úspěchu jsou SMART cíle – specifické, měřitelné, dosažitelné,...

Za domem máme kouzelný les, kde chce každý...

Dalším klíčovým prvkem je zapojení všech zúčastněných stran...

Ano, v následném kroku digitální transformace přichází na řadu další podstatná...

Co se tím myslí? Pokud ve vaší firmě chybí potřebné IT...

Co si pod tím představit? Klíčem je podrobný, realistický plán,...

Tým by měl být sestaven standardně – z přirozených...

Člověk se učí celý život. Posledním krokem na cestě...

Na straně zaměstnanců může digitální transformace vyvolávat smíšené...

Expertní pohled
Jak je to s dorovnávací daní?

Zatímco česká dorovnávací daň míří na entity operující...

Nicméně existuje jeden rozdíl mezi daty rozhodnými pro...

Expertní pohled
Jak vysvětlit změnu názoru?

Člověk ve vedoucí pozici by měl být konzistentní...

Nikdy se nesnažíme změnu názoru skrývat, zastírat anebo...

Měnit názory je občas nutné a někdy se...