×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Středa 7. prosince 2022
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Brněnský startup analyzuje, ale nesleduje

Podle výzkumné společnosti Gartner se předpisy o ochraně osobních údajů do roku 2023 dotknou 65 % světové populace. Přitom ještě v roce 2019 to bylo zhruba 10 %. Zpřísňující se legislativa ohledně nakládání s daty ovlivňuje i způsob sběru dat o uživatelích webů a e-shopů, jejichž provozovatelé data využívají ke zlepšování svých služeb a marketingu. Firmy i vývojáře tak tlak na zdokonalování uživatelského zážitku nutí hledat vhodný kompromis mezi uživatelskou přívětivostí a ochranou soukromí. Možná nejdál je v tomto ohledu pokročilý analytický nástroj Smartlook.

Tereza Vyhnanovská ikona hodiny3. 11. 2022 07:11
Foto: Shutterstock.com Analýza uživatelských dat bez sledování osobních údajů Foto: Shutterstock.com

Ten analyzuje uživatelské chování pomocí záznamů, ale zároveň sbírá jen ta nejnutnější data a zachovává tak anonymitu uživatelů. Nástroj tak umožňuje produktovým týmům i marketérům zdokonalovat svůj produkt, aniž musejí sbírat citlivé údaje.

„Ve snaze o co nejpodrobnější vhled do chování uživatelů sbírají firmy a vývojáři obrovské množství dat, mnohdy ale úplně zbytečně a často i za účelem jejich prodeje. Přitom existuje způsob, jakým lze pochopit uživatelovo chování lépe a bez zbytečných zásahů do jeho soukromí. Ten spočívá v kombinaci kvalitativní analýzy ve formě záznamů chování uživatele a kvantitativní analýzy ve formě datových bodů, které ukazují konkrétní uživatelovy interakce – obojí bez sběru citlivých dat. Díky tomu jsme schopni nabídnout řešení, které je efektivní a zároveň respektuje soukromí uživatelů,“ vysvětluje Petr Janošík, CEO Smartlooku.

Smartlook umožňuje analyzování dat pomocí pořizování nahrávek, při kterých ale nedochází k zaznamenávání citlivých údajů. Vidět tak lze vše, co se na webu děje, včetně pohybů myší a kliků na konkrétní tlačítka, ale zároveň dochází k automatickému zneviditelnění potenciálně citlivých údajů. Pole ve formulářích zahrnující například místo bydliště nebo číslo kreditní karty se tak na záznam nedostanou. Nadto Smartlook pro mobilní platformy vytvořil také takzvaný wireframe mode, což znamená, že na nahrávkách nejsou vůbec vidět obrázky ani text, ale pouze obrysy jednotlivých elementů. To zajišťuje maximální anonymitu, ale zároveň stále umožňuje produktovému manažerovi najít problémy, které vedou ke špatnému digitálnímu zážitku.

Bezpečnost dat na prvním místě

Celý nástroj Smartlook je postavený pouze na analýze tzv. telemetrických dat a základních demografických dat. Maximum toho, co je Smartlook schopen kromě záznamů vidět, jsou data o typu zařízení, tedy zda se jedná o mobil, či počítač, a data o prohlížeči. Ta jsou totiž pro pochopení uživatelského chování, a tedy i pro vývoj daného produktu nezbytná. Smartlook nezaznamenává ani IP adresy nebo ostatní údaje, které by mohly umožnit identifikaci uživatele bez jeho souhlasu. Samotné nahrávky jsou uloženy s důrazem na maximální bezpečnost.

„Vedle způsobu samotné analýzy je důležité, aby i ta nezbytně uchovávaná data, jakkoli jsou anonymizovaná, byla v bezpečí. Proto provádíme pravidelné penetrační testy, abychom zajistili, že se případný útočník k datům nedostane. Data v žádné formě neposkytujeme třetím stranám. Samozřejmostí jsou pro nás také certifikace, například SOC2 nebo HIPAA, jež umožňuje uchovávat data o pacientech. Zásadní pro nás je, abychom byli schopni vyhovět i těm zákazníkům, kteří takové certifikace potřebují, jinak by nás nikdy nemohli začít používat,“ uzavírá Janošík.

Nejnovější články

Cestovní ruch
Cestování je zpět – silnější, ale zcela jiné

Obnovený zájem o cestování se odrazil i na...

Nejvýraznější pokles zájmu o letecké spoje zaznamenalo Omio...

„Vedle typu dopravy jsme zaznamenali změny i v...

Změnu v chování cestujících však nepřinesly jen uvolněné...

Expertní pohled
Změny přehledně: Co přinese schválený daňový balíček?

Od začátku roku 2023 se zvyšuje limit pro...

„Schvalování zákonů a různých daňových balíčků ke konci...

Až doposud byl limit daně z přidané hodnoty...

Paušální daň je možnost, jak ulevit papírování. Spočívá...

Součástí daňového balíčku o daních z příjmů vláda...

Už od prosince letošního roku dopadne na výrobce...

Cestovní ruch
V příštím roce vycestuje do zahraničí 44 % Čechů

Výsledky průzkumu představila Německá turistická centrála (DZT) na...

Dále byla na tiskovém brífinku představena aktuální vánoční...

Nejnovější Technologie

Aktuality
Jednejte s cizinci bez problémů. Ve svém jazyce

TAP2U je aplikace, která spojuje ty, kteří jsou...

Nápad vzešel z potřeby dorozumět se v rámci...

Věda a výzkum
Akademici s firmami budou řešit transformaci energetiky

„Hlavním cílem projektu je vytvoření komplexní strategie, která...

„Vodík je strategická surovina nejen pro oblast energetiky,...

Příležitost
Bionická protéza či virtuální realita při operacích mozku

„Když se za uplynulou dekádou Laboratoře Nadace Vodafone...

Ve dnech 22. a 23. listopadu prošlo devět...

Prvním projektem, který se probojoval do programu, se...

Mezi další postupující projekty se zařadil Z-Arm, tvůrce...

Laboratoř Nadace Vodafone pomáhá nadějným inovativním projektům a...