pátek 6. prosince 2024
ikona hodiny 29. 8. 2023 12:50

Čeští foundeři jsou třicátníci, čím dál více dělají do softwaru

Mají hrstku kolegů a sídlí hlavně v Praze, ukazují data Vodafone Nápadu roku

Za poslední čtyři roky přibylo mezi mladými startupy na české scéně nejvíce zakladatelů ve věkové skupině 30–34 let. V průměru kolem sebe mají tři- až pětičlenné týmy. Dlouhodobě také roste počet softwarových firem a naopak ubývá těch hardwarových, a čím dál častěji mají kanceláře v Praze. Vyplývá to z dat soutěže Vodafone Nápad roku, která se letos koná již pošestnácté. Nejstarší tuzemská přehlídka startupů tentokrát přilákala 129 inovativních společností, které mají mezinárodní ambice v oblasti IT, zdravotnictví, financí,  stavebnictví nebo sportu. Finálová dvanáctka se utká o vítězství na slavnostním vyhlášení 19. září.    

Foto: Shutterstock.com
16. ročník soutěže Vodafone Nápad roku jde do finále Foto: Shutterstock.com

„V posledních letech sledujeme trend stárnutí českých founderů, bývají to zejména mladí třicátníci. Přihlašují se k nám také s daleko pokročilejšími projekty, které už mají své platící uživatele,“ přibližuje data organizátorka soutěže Mirka Kočíková.

Podle něj české prostředí výrazně ovlivňuje skutečnost, že reálné výsledky u investorů předčí nadějné vyhlídky. „Evropská investorská scéna se vyznačuje tím, že má od startupů jasná očekávání. Daleko více hledí na data, konkrétní výsledky a platící uživatele, stejně tak jako na zkušenosti zakladatelů. Bylo by bláhové tvrdit, že osobnost a vize zakladatelů nehrají žádnou roli, ale oproti Silicon Valley je to opravdu velký rozdíl. Tam jsou foundeři schopni vybrat ohromné částky už jen proto, že mají dobrý nápad,“ komentuje situaci na české scéně Kočíková.

Šance zabodovat

V soutěži se každoročně setkávají stovky nadějných firem. Za posledních šestnáct let jich bylo přes 2 200 a celkem díky účasti v soutěži získaly investice ve výši bezmála 400 milionů korun. „Neméně významné jsou však i nefinanční benefity, jako je důvěra potenciálních partnerů a investorů,“ upozorňuje Kočíková. Díky zviditelnění se soutěžícím také daří oslovovat nové zaměstnance, motivovat svůj tým nebo získávat partnery z řad velkých mezinárodních firem.

Každý účastník má přitom šanci dosáhnout na investici až 30 milionů korun a na finanční šeky ve výši 400 tisíc korun. Účast v soutěži slibuje také medializaci a nová obchodní partnerství. Letos všichni finalisté získali také pozvánku na speciální mentoring day. Během něj mohli využít konzultace zdarma od více než 20 odborníků, kteří jim poskytli zpětnou vazbu, pomohli s nastavením strategie dalšího růstu a poradili s výzvami ve vývoji produktu, škálování nebo obchodu.

Články autora Tereza Vyhnanovská

Nejnovější články

Nezařazené

Sledujte živě mezinárodní konferenci Klíčové faktory úspěchu

V pátek 6. prosince se slavnostním večer s vyhlášením výsledků...
Aktuality

Evropa potřebuje antibyrokratickou reformu

Evropa zaostává v ekonomickém růstu, výzkumu a vývoji, podnikatelé...
Trendy

Zdicí robot poprvé mimo ČR – WLTR staví v Rakousku

Zdicí robot WLTR od GreenBuild, dceřiné společnosti wienerberger,...

Nejnovější Aktuality

Nezařazené

Sledujte živě mezinárodní konferenci Klíčové faktory úspěchu

V pátek 6. prosince se slavnostním večer s vyhlášením výsledků...
Aktuality

Evropa potřebuje antibyrokratickou reformu

Evropa zaostává v ekonomickém růstu, výzkumu a vývoji, podnikatelé...
Trendy

Zdicí robot poprvé mimo ČR – WLTR staví v Rakousku

Zdicí robot WLTR od GreenBuild, dceřiné společnosti wienerberger,...