Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny9. 5. 2022 12:07

Brněnský Smartlook ze členů svého týmu udělá milionáře

S pomocí programu ESOP (Employee Stock Option Plans) mezi ně rozdělí zaměstnanecké akcie. V současnosti je to v západních zemích populární benefit a motivace pro všechny, kteří se chtějí podílet na úspěchu firmy. Do Česka tento trend naopak teprve přichází a Smartlook má ambice být jedním z jeho popularizátorů.

Tereza Vyhnanovská autor

Foto: Shutterstock.com ESOP – miliony pro zaměstnance Foto: Shutterstock.com

O tom, že to v případě brněnského startupu nejsou jen sliby, svědčí také fakt, že jeho loňský obrat z pravidelných výnosů (ARR) přesáhl 100 milionů korun. Kvůli chybějící tuzemské legislativě je ovšem zavedení ESOPu v českých startupech složité, nákladné a nemůže fungovat stejně jako například v USA. Ani k systémové změně však nejsou zakladatelé globálního hráče na trhu webové a mobilní analytiky lhostejní.

„Do celého týmu rozdělujeme desítky milionů v podobě zaměstnaneckých akcií a už dnes jsou vlastně z některých potenciální milionáři. Stále si však myslím, že je škoda, že počet českých firem s ESOPem pro celý tým je tak nízký a z benefitu těží nejčastěji pouze klíčoví zaměstnanci. Ovšem na jednu stranu se nelze divit, česká legislativa totiž není na podobné programy vůbec připravená a je velmi složité a nákladné je realizovat. Nicméně je nutné se zamyslet hlavně nad tím, že v současnosti už nelze motivovat zaměstnance multisportkou nebo telefonem. Moderní benefit může být například podíl týmu na úspěchu celé společnosti v podobě zamestnaneckých akcií, což se v Česku moc neděje. Chceme však ukázat, že to jde, a věříme, že za pár let to bude běžný trend, bez kterého se české firmy neobejdou,“ říká CEO Smartlooku Petr Janošík.

Smartlook

Startup, který kouzlí s analytikou dat. Jde o software, který propojuje nahrávací systém a analytické nástroje a díky němuž mohou firmy sledovat, k jakým interakcím ze strany návštěvníků dochází. Kombinace živých nahrávek a pokročilých analytických funkcí umožňuje zhlédnout nejdůležitější momenty cesty uživatele přímo očima zákazníka. Neunikne vůbec nic – každé kliknutí a pohnutí myší je detailně zachyceno. Už žádné „proč nedokončil nákup“ nebo „proč nechápe, že na tohle místo klikat nemá“, už žádné hádání, ale hmatatelné odpovědi. Smartlook jsou Brňáci, ale kanceláře mají také v Praze. Podívat se na weby a mobilní aplikace očima uživatelů umožňují dnes už více než šedesáti tisícům klientů, mezi něž patří třeba Volvo, Miele, Vogue nebo taky čeští Rohlík a Alza.

ESOP rovná se zapálený tým

ESOP představuje akciové opční plány, jež za definovaných podmínek dávají zaměstnancům právo na podíl na firmě. Oblíbené jsou především u startupů, které mají potenciál vysokého zhodnocení, ale v daný moment nemusí mít dostatečný kapitál, aby mohly zaplatit ty nejlepší zaměstnance. Jsou tak schopny konkurovat velkým nadnárodním firmám a jejich robustním systémům odměňování. Vedle toho ESOP výrazně přispívá k vyšší motivovanosti a retenci zaměstnanců.

I v České republice existují společnosti, které zaměstnancům umožňují participovat na úspěchu firmy. Většinou se ale opční plán dělí jen mezi část týmu, nikoli mezi všechny. Přitom z hlediska motivace je výhodnější, když se startup rozdělí opravdu se všemi. „Jednotlivcům tak umožňujete získat podíl odvíjející se od platu, pozice a času, po který ve firmě působí. V USA je tento postup známý pod názvem vesting. Často se jedná o čtyřleté období, po které zaměstnanec vestuje, tedy postupně nabývá svůj podíl. Logicky čím déle je člověk členem týmu, tím větší podíl získá,“ dodává Janošík.

Budiž inspirací

Smartlook si svůj ESOP nastavil jako procentuální podíl z ročního platu zaměstnance, který získává na hodnotě s odpracovanou dobou. Každý měsíc pak zaměstnanec obdrží 1/48 podílu, který lze po čtyřech letech, nebo jeho poměrnou část při odchodu dříve, konvertovat do podoby akcií. Výsledná částka je standardně vyplacena při exitu firmy či IPO.

„Od spuštění tohoto benefitu si slibujeme hned několik věcí. V první řadě je to ale určitě motivace pracovat na společném produktu, cítit hrdost z jeho úspěchu a sdílení mezi jednotlivými členy týmu. Jednoduše si myslím, že nás to ještě víc stmelí. Mimo to chceme téma popularizovat, chceme, aby se o něm mluvilo, aby i naši zaměstnanci například sdíleli své pocity a hovořili o tom se svými přáteli. Jednoduše aby se tento západní trend stal trendem i u nás. Myslíme totiž, že v Česku máme plno talentů a byla by obrovská škoda se s nimi o úspěch nepodělit. A třeba tak dáme vzniknout novým investorům do dalších nadějných českých startupů. I proto jsme udělali další krok vpřed,“ uzavírá Janošík.

Články autora Tereza Vyhnanovská

Nejnovější články

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Trendy
Saudské fondy, české startupy, mezinárodní investoři

Nebudou chybět zástupci globálně úspěšných fondů Hustle fund,...

Foundeři zde budou mít možnost oslovit širokou škálu...

Na Reflect přiletí podnikatelé a zakladatelé několika úspěšných...

Díky pozitivnímu ohlasu, kterému se minulý rok těšila...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Aktuality
Kreativní Evropa přinesla českým projektům přes 5 milionů eur

Více než 3 miliony eur putovalo do audiovizuálního...

V roce 2023 získali žadatelé z oblasti audiovizuálního...

Vlajkovou lodí programu jsou Projekty evropské spolupráce. Dalšími...

Projekty podporují spolupráci napříč obory posilují evropský rozměr...

Mezioborová část programu Kreativní Evropa podporuje inovativní projekty...

V roce 2024 slaví Česká republika 20 let...

„Zlín Film Festival je příjemcem podpory programu Kreativní...