Sobota 13. července 2024
ikona hodiny15. 3. 2024 13:09

Rekordní Velká cena cestovního ruchu 2024

Během zahajovacího dne mezinárodního veletrhu cestovního ruchu a regionální turistiky Holiday World a Region World, který až do neděle probíhá v areálu PVA EXPO v pražských Letňanech, byla dnes již tradičně předána ocenění vítězům Velké ceny cestovního ruchu. Sedmnáctý ročník prestižní soutěže zviditelnil výjimečné projekty z oblasti turismu ve čtyřech kategoriích.

Petr Manuel Ulrych autor

moderátor a novinář, expert na cestovní ruch, ředitel mediální divize agentury COT group

Foto: Petr Manuel Ulrych Nejlepší turistický produkt Foto: Petr Manuel Ulrych

Stejně jako v loňském roce mohli přihlašovatelé své projekty vybírat z kategorií Nejlepší turistický produkt v cestovním ruchu, Nejlepší elektronický projekt, Inovativní marketingová komunikace a Nejlepší udržitelný projekt.

Přestože letošní ročník soutěže, tradičně vyhlašované komunikační agenturou COT group, proběhl podle léty osvědčeného scénáře a bez výrazných inovací, je možné ho považovat za výjimečný. Setkal se totiž s nebývalým zájmem přihlašovatelů. „Šanci nechat své projekty posoudit odbornými porotami a poměřit se s konkurencí v aktuálním ročníku soutěže využilo 47 firem a institucí. Počet přihlášených projektů dosáhnul rekordního počtu 64,“ uvádí Eva Frindtová. „Je to neklamný signál toho, že se cestovní ruch v České republice veze na vzdouvající se vlně a subjekty v něm činné mají chuť vytvářet nové a vysoce kvalitní produkty a projekty. Naprosto přirozeně přitom ve své činnosti zohledňují globální trendy, jako jsou třeba digitalizace nebo udržitelnost,“ dodává.

Vítězné projekty

Největšímu zájmu přihlašovatelů se tradičně těšila kategorie Nejlepší turistický produkt, v které se sešlo 27 přihlášek. V silné konkurenci se u poroty nejvíce prosadil projekt Hřebenovka Český Švýcarskem, který do soutěže přihlásila obecně prospěšná společnost České Švýcarsko. Cílem projektu je rozmělnit overtourismus v této oblíbené turistické destinaci. Turistická trasa nazvaná Hřebenovka tak provádí turisty i po méně známých místech regionu. Projekt je navíc koncipován tak, aby přispěl ke snížení sezonnosti cestovního ruchu v Českém Švýcarsku. I díky možnosti využití veřejné dopravy, která je k dispozici po celé délce trasy, je projekt možno považovat za udržitelný. Porotci se shodli, že se jedná o skvěle a stylově vytvořenou platformu s velkým potenciálem. Ocenili zejména lákavou formu a stylový design projektu.

Podívejte se na kompletní seznamy TOP 10

VCCR TOP10

Zobrazit

Kategorie Inovativní marketingová kampaň byla do soutěže zařazena podruhé po loňské úspěšné premiéře. A i tentokrát šlo o krok správným směrem. Z jedenácti přihlášených kampaní porotu nejvíce zaujala ta, kterou přihlašovatelé z TIC BRNO nazvali Designová instalace #draknahaku jako marketingová podpora festivalu Brněnské Vánoce. Kreativní studio NAHAKU vytvořilo z upcyklovaného materiálu (konkrétně z hadiček polyethylenu, které by jinak skončily jako průmyslový odpad) vánoční svetr a obléklo do něj „brněnského draka“, jeden z hlavních symbolů Brna umístěný v průchodu pod Starou radnicí. Cílem kampaně bylo dát nový směr tradicím a zvýšit atraktivnost a návštěvnost festivalu Brněnské Vánoce. Dílčím cílem bylo upozornit na nový gurmánský trh, který byl umístěn na nádvoří Staré radnice za průchodem, v kterém byla tato světelná instalace umístěna. Porota tuto kampaň označila za moderní a navýsost kreativní projekt s efektivním virálním dosahem.

V tradiční kategorii Nejlepší elektronický projekt se tentokrát stala vítězem Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava s projektem Webová aplikace Brno Convntion Bureau. Jeho přínos tkví v minimalizaci množství tiskovin používaných v kongresovém průmyslu na jihu Moravy. Účastníci kongresů, konferencí a dalších eventů mají díky aplikaci v reálném čase aktuální informace o akcích a jejich programu, o možnostech ubytování a stravování, stejně jako o možném turistickém vyžití v okolí. Nástroj, který je organizátorům eventů v rámci podpory MICE v Jihomoravském kraji k dispozici zdarma, je vhodný především pro účastníky mezinárodních akcí, případně pro návštěvníky z ostatních částí Česka. Podle poroty se jedná o výbornou pomoc pořadatelům eventů. Aplikaci porota shledala jednouchou a přehlednou a kvitovala, že propojuje sektor MICE s klasickým turismem.

Sedmnáctý ročník soutěže potvrdil i další trend z minulých let – zájem o problematiku udržitelnosti. Projekty, které se sešly v kategorii Nejlepší udržitelný projekt, byly kvalitní a přínosné. Trofej za vítězství porotci tentokrát přisoudili obci Modrá, která do soutěže přihlásila projekt Skanzen Modrá – centrum historie a tradic, areál zážitků pro malé i velké. Cílem inovativního projektu, který obec rozvíjí již 26 let, je obnovit krajinu, zpřístupnit ji citlivě návštěvníkům a přitom ji zachovat v lepší formě i budoucím generacím. Areál je dlouhodobě budován s ohledem na udržitelný cestovní ruch s cílem předcházení overtourismu. Porotci vyzvedli „moc hezky uchopené komplexní pojetí, návaznost aktivit, držení se tradic, seznámení s místní krajinou, využití potenciálu místa a regionálních produktů“. Kvitovali rovněž skvěle zvládnutý marketing a spolupráci různých partnerů.

O soutěži

Soutěž Velká cena cestovního ruchu zviditelňuje výjimečné počiny v oblasti cestovního ruchu, upozorňuje na atraktivní novinky a má napomoci pracovníkům státní správy i soukromým subjektům působícím v tomto oboru při vytváření komunikačních strategií a efektivním oslovování cílových skupin. Tradičním organizátorem soutěže je společnost COT group, partnerem a spoluorganizátorem 17. ročníku byla společnost ABF, pořadatel mezinárodního veletrhu cestovního ruchu HOLIDAY WORLD & REGION WORLD, neméně důležitým partnerem pak Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Soutěžní projekty posuzují v každé kategorii samostatné odborné poroty – tvoří je odborníci na marketing, cestovní ruch, grafický design, destinační management a příbuzné disciplíny, stejně jako členové akademické obce či profesních svazů a zástupci organizátorů.

„Udržitelnost je ve všech podobách správný směr, kterým se jako lidstvo můžeme ubírat. Dlouhodobě proto podporujeme snahy provozovatelů o tuto podobu turismu a snažíme se prostřednictvím našich kanálů k takovému chování inspirovat i samotné cestovatele. Jak ty zahraniční, tak i domácí. Všichni, kteří se do soutěže přihlásili, odvedli obrovský kus práce. Jejich snahy mají ještě další rozměr – pomáhají nasměrovat turisty do oblastí, které nejsou tak vytížené, čímž jednak pomáhají zamezit tomu, aby se na jednom místě hromadily davy lidí, ale také zajišťují příjmy z cestovního ruchu odlehlejším územím. A v neposlední řadě – turisté mohou poznat další kouty naší země, která jim má opravdu co nabídnout. Jednoduše řečeno – Česko jsou jedny velké lázně a aktivní turismus je cool – a to je také hlavní myšlenka naší největší letošní kampaně Unexpected Wellbeing,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Ceny vítězům byly předány ve spolupráci s agenturou CzechTourism v rámci konference Fórum cestovního ruchu, která byla součástí doprovodného programu prvního dne veletrhu Holiday World a Region World 2024. Ten se koná v termínu 15.-17. března v areálu PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Martin František Přívětivý, generální ředitel a místopředseda představenstva pořadatelské společnosti ABF, říká: „Těší mě, že jsme již potřetí v řadě mohli spojit síly s COT group na organizaci Velké ceny cestovního ruchu. Osobně kvituji jak rostoucí počet přihlášených projektů, tak jejich průběžně se zvyšující kvalitu. Svědčí to o tom, že čeští i zahraniční turisté se mohou při svých cestách po Česku těšit na čím dál lepší produkty a služby. V tomto duchu se ostatně nese i většina veletržních expozic na právě probíhajícím veletrhu.“

Kromě řádných ocenění projektům na stupních vítězů v jednotlivých kategoriích byly předány i speciální ceny COT group, ABF a CzechTourism. Skleněné trofeje pro vítěze vyrobila sklárna Studio Lhotský.

Články autora Petr Manuel Ulrych

Nejnovější články

Aktuality
Průzkum v Českém Švýcarsku: Národní park je dobrý soused

„Jsou to dva roky, co Národní park České...

„Jak ukazuje hned několik výsledků z reprezentativního šetření,...

Z dotazování vyplynulo, že většina obyvatel obcí národního...

Aktuality
Jak vypadá zaměstnavatel snů podle Čechů?

Pro někoho to může být samozřejmost, ale výplata...

Samotné peníze, ať už jakkoli vysoké, ale nestačí....

Ve vlastním zájmu zaměstnavatelů by mělo rozhodně být...

Role skvělého zaměstnavatele ale tímto nekončí. 87 %...

Pátým pilířem super zaměstnavatele je péče o firemní...

Aktuality
Ženy v těžké situaci se mohou rekvalifikovat na IT pozice

Zájemkyně o Digitální akademii od Czechitas se mohou...

Czechitas stipendium se zaměřuje na podporu znevýhodněných žen....

Nejnovější Cestovní ruch

Aktuality
Průzkum v Českém Švýcarsku: Národní park je dobrý soused

„Jsou to dva roky, co Národní park České...

„Jak ukazuje hned několik výsledků z reprezentativního šetření,...

Z dotazování vyplynulo, že většina obyvatel obcí národního...

Cestovní ruch
Základní tipy pro kyberbezpečnost na cestách

Kybernetická hygiena je jako ta osobní – základem...

Nejdůležitějším bodem v ochraně proti kybernetickým útokům je „záplatovat“...

Připojení k veřejné Wi-Fi s sebou nese rizika, zejména...

Cestovní ruch
Exkluzivní záběry: Jedna z dominant jihu Prahy mění vzhled

Grand Hotel Prague Towers je hotelem s dlouholetou...

Změna názvu hotelu na Grand Hotel Prague Towers...

V současné době hotel nabízí 539 pokojů. V posledním...