×

Sledujte předvolební kulaté stoly Hospodářské komory – s politiky diskutují experti i zástupci podnikatelů

Pondělí 20. září 2021
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Když zaměstnanci nedodržují pravidla…

Koronavirová krize přinesla celou řadu nových výzev, a také posílila mnoho starých známých problémů. Jedním z nich je neochota zaměstnanců dodržovat podle jejich názoru „nelogická“ opatření. Jak se s tímto problémem vypořádat?

Vojtěch Bednář ikona hodiny10. 2. 2021 14:29
Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Jedním z důsledků koronavirové krize, které již rok čelíme, je zavádění hygienických a bezpečnostních opatření ve firmách. Jejich rozsah a podoba je velmi individuální, prakticky vždy ale zásadním způsobem zasahují do životů zaměstnanců a jakkoli jsou potřebná, lidé mají tendenci je vnímat negativně. Důvodů pro toto je více. Vedle samotné nepříjemnosti opatření jsou taky skutečnost, že trvají dlouho, a z pohledu řady lidí nesměřují ke konkrétnímu cíli. Zaměstnanci jsou také opakovaně vystavováni situaci, kdy mají sami dodržovat něco, co jejich autority nedodržují; ať už se jedná o autority státu, což je jim ukazováno v médiích, nebo (a v horším případě) autority lokální, tedy management firmy v případě nejhorším pak přímí nadřízení.

Zaměstnance je tak stále obtížnější přimět k tomu, aby protivirová opatření, zvláště pak ta nejvíce omezující, reálně dodržovali. Zkušenost je, že pokud se k tomu použije represivní nástroj, tedy varování a tresty, je důsledkem jejich často velmi důmyslné obcházení a ignorování, nicméně setkali jsme se už i s otevřeným odporem.

Přitom ale pokud chce management udržet firmu funkční a současně bezpečnou jako pracoviště, je v situaci, kdy musí dodržování zajistit. Jak na to? Především je potřeba si otevřeně přiznat, že část příčin, které vedou k nedodržování opatření leží zcela mimo naše možnosti, a tedy je nemůžeme ovlivnit. Nemůžeme změnit politiku státu, nemůžeme změnit chování veřejných a mediálně viditelných osob a nemáme vliv na internetové diskuse, kterých se naši zaměstnanci účastní. Bohužel ne vždy jsme také v pozici, kdy bychom mohli zaměstnancům nastavit jasný a transparentní cíl, ke kterému naše fungování směřuje, což je jeden z nejsilnějších motivátorů pro dodržování omezujících opatření.

Jak tedy na ně? První věc, kterou bychom si měli uvědomit je, že management by měl minimalizovat negativní zpětnou vazbu a kritiku. I když je míra dodržování nízká, zaměstnance nepeskujeme, ale soustředíme se na pozitivní komunikaci. Pozitivní znamená, že vždy směřuje ke konkrétnímu cíli. Opakujeme, a to pomocí nejméně dvou, nejlépe tří komunikačních kanálů ty nejdůležitější zásady, které chceme, aby zaměstnanci dodržovali. Pokud je dovedeme zformulovat do několika jednoduchých hesel, je to naše velká výhoda.

Je kriticky důležité, aby management šel příkladem, a to na všech úrovních. Pokud chceme, aby omezující opatření dodržovali zaměstnanci, musí je nejprve dodržovat ředitel a pak všichni další členové vedení od nejužšího, po operativní. Zatímco top management je v tomto ohledu spíše symbolický (ale je vidět, tj. vejde-li ředitel do budovy, viditelně si dezinfikuje ruce, a to vždy bez výjimky), kritickou úlohu sehrává operativní vedení. Mistři, vedoucí oddělení a předáci fakticky určují míru dodržování opatření všemi ostatními zaměstnanci, proto je musí dodržovat sami. V tomto ohledu pomáhá individuální pozitivní motivace nadřízeným vedením a také opakované ujišťování o jejich zodpovědnosti. Není od věci, pokud umíme operativní autority vhodným způsobem odměnit za to, že své podřízené stimulují k dodržování opatření, nicméně taková odměna by měla být spíše výjimečná než pravidelná. Co však výrazně pomáhá je, pokud s vedoucími o opatřeních pravidelně komunikujeme, řada firem má pro tento účel zvláštní orgán typu „epidemické rady managementu a zaměstnanců“.

Pokud mají být hygienická opatření vymahatelná, neměla by se příliš často měnit, ale to neznamená, že by měla být statická a stále stejná. V praxi doporučujeme je pravidelně revidovat a případně provádět dílčí úpravy se dvěma ohledy. Prvním je maximální ochrana provozu a zaměstnanců, druhým pak také pokud možno co nejmenší zasahování, které budou vnímat jako negativní; omezující. Pokud umíme některá opatření uvolnit, je to dobře a současně máme k dispozici motivační nástroj, protože zaměstnancům takto ukážeme, že se přizpůsobujeme nejenom požadavkům bezpečnosti práce, ale také jejich potřebám.

Dobrou praxí je, pokud top management pravidelně (1 měsíčně) informuje všechny zaměstnance o aktuálním stavu a vývoji opatření ve firmě. Nejenže se touto cestou udržuje jejich povědomí a kontakt s nimi, ale také aktivně podporuje dodržování.

Současná situace není snadná, ale pokud ji chceme udržet pod kontrolou, musíme zůstat pozitivně nasměrováni a musíme lidem ukazovat, že jsme zodpovědnými. Pak z ní vyjdeme vítězně.

Nejnovější články

Aktuality
V horských pustinách i rušných podnicích

Takový je mikrodomek Ecocapsule. Vyrábí se na Slovensku...

V době pandemie širokého uplatnění dosáhla technologie Vividi. Využití...

Ke spokojenosti zákazníků přispívá i to, když se...

Aktuality
Podpis jako akcelerátor ekonomiky?

Digitalizace Česka se bez nového digitálního podpisu neobejde,...

„V tuto chvíli v České republice všeobecně používaná forma digitálního...

Na konci září by se měl spustit pilotní...

Bankovní identitu můžou čeští občané využívat od začátku...

Aktivity HK ČR
Jihočeští podnikatelé získali stříbrnou Merkurovu medaili

„Ocenění vnímám jako určitou odměnu za dlouhá léta...

V rámci slavnostního předávání, které proběhlo v předvečer 33. sněmu...

Nejnovější Expertní pohled

Analýzy
Trvalý home office zůstane zbožným přáním

Po více než rok se musely české firmy...

Pandemie a související omezení se ale nyní pomalu...

„Závěry výzkumu nás velmi překvapily. Ukázalo se, že...

Expertní pohled
Dvěma třetinám průmyslových firem chybějí lidé a hrozí omezování výroby

Při hledání nových kvalitních pracovníků nejvíce funguje doporučení...

Jedním z důvodů, proč je těžké sehnat kvalitní...

Kvůli nedostatku kvalifikovaných pracovníků z Česka je rostoucí...

Expertní pohled
Schopnosti veřejného sektoru zaostávají

V procesu zadávacích řízení je nedílnou součástí komunikace...

Co se týče jednotlivých aspektů komunikace s veřejnými...

Nedílnou součástí zadávacího procesu je i projektová dokumentace....

Zajímali jsme se také o to, ve které...

Podle 41 % dotázaných společností vystihuje soukromým zadavatelem...

Zajímali jsme se o to, v kolika procentech...