Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Splitsko-dalmatská župa přivezla do Prahy českým partnerům v cestovním ruchu pár hodin chorvatské vřelosti, umění si užít chutí, hudby, tance i přátelství. Projekt Dalmatská marenda, představený v hotelu Chateau St. Havel jako výraz poděkování za uplynulou sezónu a pozvání přijet znovu, je současně jedním ze stavebních kamenů, kterými Chorvatsko dláždí cestu k udržitelnému a kvalitativně výhodnějšímu incomingu.
Turistické sdružení Splitsko-dalmatské župy představilo zástupcům českého turistického sektoru nabídku svého regionu společně s Dalmatskou marendou, jedinečným projektem, který oslavuje bohaté kulinářské i vinařské dědictví Dalmácie. Do Střední Dalmácie jezdí víc než 150 tisíc Čechů. Význam českého trhu i tohoto projektu potvrdila i účast z chorvatské strany na setkání. Ředitelku Turistického sdružení Splitsko-dalmatské župy Ivanu Vladović a další představitele cestovního ruchu župy a klíčových turistických center Trogiru a Kaštela jakož i Croatia Airlines přišli podpořit nejen ředitel zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku Miodrag Mlačić, ale i velvyslankyně Chorvatska J. E. Ljiljana Pancirov.
Incoming Chorvatska po covidovém propadu každoročně roste, takže v některých místech a časech začíná narážet na hranice overtourismu. Něco samozřejmě zregulují ceny, ale řešením není zahnat méně majetné turisty do soukromí, natož do šedé ekonomiky, případně do konkurenčních zemí – a ty majetné znechutit. Řešením je nabídnout víc než jen památky a pláže a rozložit tak návštěvnost v prostoru a čase a současně získat vyšší tržby na účastníka. Chorvatsko má co nabízet. Mohli bychom psát o projektech cyklotras, horské turistice i festivalech všeho druhu. Chorvatsko jich inzeruje plno a v publicitě již našly i najdou své místo. Jsou to však nabídky zacílené na specifické skupiny turistů. Dalmatská marenda je festival chutí. Což je kategorie, které se může oddat každý, kdo zrovna nemá přísnou dietu. Takže kdokoliv, kdykoliv a kdekoliv. A nejde jen o kulinářskou záležitost, ale i o styl života, umění se radovat, družit a užít si. To je to, proč mají Češi k Chorvatsku vřelý vztah (spolu s tím, že si tak nějak rozumíme i jazykově).
Představení Dalmatské marendy českým partnerům a publicistům se neslo ve velkorysém duchu. Před záběry nejkrásnějších míst Střední Dalmácie se hrály a zpívaly chorvatské písně, tančili členové kulturně uměleckého spolku Jedinstvo ze Splitu – a podstatnou roli hrálo kulinářské umění. Od předem prostřených předkrmů výlučně lokálního charakteru, tedy z chobotniček, ryb, pršutu a dalmatských sýrů přes prezentaci a ochutnávky dalmatských vín až po kuchařskou show – resp. soutěž, v které šéfkuchař Željko Neven Bremec soutěžil se známým českým kolegou a milovníkem Trogiru Ondřejem Slaninou v přípravě slávek a krevet na česneku a víně se speciálním kořením. Porotcem byli všichni hosté, každý sám pro sebe. Následující další chody i deserty byly neméně chutné, ale mimo soutěž. On by toho tolik najednou ani nikdo nezvládl. Toto kulinářské dobrodružství umožnilo účastníkům zažít bohatství lokálních chutí, které jim přiblížily příjemnou atmosféru Střední Dalmácie a dokreslily krásu dalmatského způsobu života. Lepší návnadu pro chuť zase se znovu do Dalmácie vydat si lze těžko představit.
Jak tam? Třeba i pod křídly Croatia Airlines, které se pochlubily nejen novým airbusem A 220 – 300, ale i tím, že Dalmatskou marendu a Chutě Chorvatska prezentují i na vybraných letech na lince Split – Praha.
„Naše Dalmatská marenda není jen příběhem jídla. Je to okno do světa naší tradice, bohatství chutí a vůní, které přináší i obrazy dalmatského způsobu života. Tento projekt oslavuje naši kulturu, dědictví a životní vášeň. Každé sousto je jedním dílkem příběhu zvyků, lidí i spojení s mořem, které formují naši identitu. Takovou atmosféru jsme dnes chtěli přinést do samotného srdce České republiky, do Prahy, a se všemi se o ni podělit. Čeští hosté jsou v Chorvatsku jedni z nejvěrnějších a touto cestou bychom jim i rádi vyjádřili díky za to, že v sobě již dlouhou řadu let udržují lásku k našemu regionu. Naším přáním a cílem je každý rok zlepšovat naši nabídku, ale zároveň uchovávat všechny naše hodnoty a krásy, které nám dávají specifický charakter, aby si je mohli vychutnávat jak naši hosté, tak i budoucí generace. Děkujeme Vám, že jste nás i letos navštívili ve velkém počtu a těšíme se na viděnou za rok!” zdůraznila Ivana Vladović, ředitelka Turistického sdružení Splitsko-dalmatské župy.
Není pochyb, že lokální gastronomie může být skvělým turistickým ambasadorem i cílem. Vědí to i čeští podnikatelé a marketéři. Dalmatská marenda nicméně připomíná, že funkčnost závisí na autenticitě. Česká kuchyně má řadu výlučných specialit. Někdy však máme tendence přizpůsobovat je moderním trendům, ať už v surovinách nebo v servírování. Jenže hitem se může stát právě jen to jedinečné a autentické. A hlavně, zatímco dalmatskou kuchyni najdete v Dalmácii na každém rohu, v každé hospodě, bojím se, že kdyby do Čech spadl člověk z Měsíce, usoudil by, že českým národním jídlem je pizza a kebab.