sobota 7. prosince 2024
ikona hodiny 22. 11. 2024 08:22

Český trh outgoingu přitahuje velké ryby – po DER následuje TUI

TUI Group představila českým cestovkám i novinářům své záměry ohledně působení na českém trhu. Po loňském pilotním projektu hodlá expandovat a bude tak vedle CK DER a ČEDOK třetím velkým zahraničním touroperátorem, využívajícím blízkost polského a německého trhu.

Eva Mráčková autor

členka Czech Travel Press

Foto: Edita Volková
Český trh outgoingu přitahuje velké ryby – po DER následuje TUI Foto: Edita Volková

Není to vlastně až tak nový nápad. Nebýt dramatického útlumu po 11. září 2001, byl by prodal zavedenou (leč zadlužovanou) značku již Václav Fischer. Měl smůlu – pár let nebylo komu prodat. Zájezdy německých touroperátorů již po léta prodávají prostřednictvím českých agentur, ponejvíce po internetu. Ale to jsou akce s odletem ze zahraničí (Německo, Rakousko). Nyní jde i o ty od nás. Český trh je sice vzhledem k počtu obyvatel malý, ale specifický a atraktivní. Češi mají cestování do zahraničí na žebříčku priorit zařazeno poměrně vysoko. Takže pokud to jde, cestují, i když si kvůli tomu musejí utáhnout opasky. A cestují i brzy po kalamitách, kdy jiné národy vyčkávají v obavách. Například po konfliktech v cílové oblasti, po zemětřesení a podobně. Mohou tedy pomoci vykrýt hubená období, což ocení nejen hoteliéři, ale i jejich „dodavatelské“ cestovky.

Vstup velkých zahraničních touroperátorů k nám se realizoval pro běžného turistu nenápadně. Nejstarší značku (nejen ve střední Evropě) Čedok koupila polská Ithaka. Má to logiku, letní chartery mají podobné směrování, dají se tedy v případě potřeby spojit mezipřistáním. A mít polský trh v zádech je vzhledem k násobnému počtu obyvatel při jednáních s dodavateli komerční výhoda. Ne že by něco podobného, ba většího neplatilo pro Německo. Odtamtud se pro změnu zaměřili na konkurenty Čedoku, cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours. Celkem nenápadně. Nejeden zájemce o zájezdy ani nepostřehl, že tyto značky jedno jsou. Tedy, mohlo mu to dojít, když najednou začal do mailu dostávat totožné nabídky dvakrát.

A teď tedy přichází TUI. Bude to lítý boj gigantů – nebo je na trhu místo pro všechny tři? Zlevní se pro Čechy dovolená 2025 v důsledku konkurence? Doplatí na to střední či malé české cestovky?

Jak se představila TUI

Gigant, skupina vlastnící na 130 letadel, 400 hotelů, 17 výletních lodí a 1 200 agentur. Loňský obrat přes 20 miliard euro. S takovým základem už se dají jinak dělat speciality i obchody s dodavateli. Tuto výhodu tedy TUI má. V České republice má již čtyři pobočky (2 v Praze + Brno + Ostrava) a plánuje tento počet zvýšit na deset. Letošní symbolická nabídka oslovila 50.000 klientů, příští rok chtějí dvojnásobek. Tomu odpovídá plánovaný rozšířený počet charterových zájezdů z Prahy, Brna a Ostravy do více dovolenkových destinací. Letošních i nových v nabídce TUI, ale žádná země, kam by se od nás nelétalo už dříve. Manažer pro český trh je z Polska.

Konkurenti TUI mají zase výhodu, že mají české turisty již řadu let „přečtené“ (některé i věrné). A mezi námi děvčaty se dá zaslechnout, jak zkušenosti ukázaly, že míchat český a polský trh jde dost špatně. Na rozdíl od průměrných Poláků, našinci si chtějí dovolenou opravdu užít. Cena je sice pořád až na prvním místě, ale ne tak ta na cedulce, nýbrž v poměru k zahrnutým službám, jejich kvalitě a náplni dovolené. Ověřeno recenzemi, ovšem s tím, že k příliš nadšeným výkřikům se u nás zpravidla přistupuje s nedůvěrou. Prostě letět do sebedoporučovanějších apartmánů s vlastním stravováním, sice s bazény, ale daleko od moře není to pravé ořechové. Průměrná délka pobytu se zkrátila, a tak si chceme užít každou minutu.

Z aktuální nabídky first minute letních zájezdů TUI na internetu se dá soudit na trochu výhodnější podmínky koupě: záloha 5 %, za drobný poplatek možnost změny bookingu u charterového zájezdu (x DER má možnost storna v přesně vymezeném termínu zdarma), doplatek až 25 dní před zájezdem (české CK obvykle 6 týdnů). Zatím inzerované zájezdy na léto ale na převratnou cenovou válku na první dobrou nevypadají. Leží cenově o něco níže, ale za méně služeb. Například říjnový zájezd na týden do Tureckého Side je za 8 561 Kč na osobu – pozor: do apartmánů bez stravování, se 3 bazény, ale 2 km od moře. Květnový zájezd na Mallorku přijde na osobu o tisícovku levněji než u konkurence, ale jde o jinou lokaci, takže těžko srovnávat.

Kdo zvítězí? V každém případě klient. Nicméně rok 2025 bude nejspíš víc rekognoskací terénu, a to oboustranně. S výjimkou lovců slev jsou ostatně Češi do jisté míry konzervativní, a tak zavedené cestovky nemusejí hned házet flintu do žita. Rozhodně si však musejí dát zvýšený pozor na způsob jednání s klienty.

Články autora Eva Mráčková

Nejnovější články

Názory

Proč se rozevírají nůžky mezi ekonomikou USA a eurozónou a co s tím

Globální ekonomická situace, jak ji prezentuje hospodářský výhled...
Aktuality

Vyhlášení 29. ročníku Českých 100 Nejlepších

Pan-evropská společnost pro kulturu, vzdělávání a vědecko-technickou spolupráci...
Aktuality

Dohoda EU-Mercosur otevírá nové příležitosti

Evropská unie a skupina států Mercosur (Brazílie, Argentina,...

Nejnovější Aktuality

Názory

Proč se rozevírají nůžky mezi ekonomikou USA a eurozónou a co s tím

Globální ekonomická situace, jak ji prezentuje hospodářský výhled...
Aktuality

Vyhlášení 29. ročníku Českých 100 Nejlepších

Pan-evropská společnost pro kulturu, vzdělávání a vědecko-technickou spolupráci...
Aktuality

Dohoda EU-Mercosur otevírá nové příležitosti

Evropská unie a skupina států Mercosur (Brazílie, Argentina,...