Pondělí 29. dubna 2024
ikona hodiny18. 12. 2023 06:43

Chorvatsko hlásí skvělé výsledky – a jak dál

Návštěvnost Chorvatska oproti minulému roku vzrostla. Ředitel zastoupení HTZ v Praze Miodrag Mlačič zveřejnil na setkání s novináři výsledky za letošních jedenáct měsíců, jakož i záměry, kudy by Chorvaté rádi směrovali další vývoj. S důrazem na kvalitu, udržitelnost, diversifikaci a inovativnost.

Eva Mráčková autor

členka Czech Travel Press

Foto: HTZ Chorvatsko je a bude česká srdeční záležitost Foto: HTZ

Chorvatsko se má čím chlubit: od ledna do listopadu přijelo více než 20 miliónů turistů, kteří tam strávili 5,3 miliónů nocí. Oproti předchozímu roku je to za stejné období nárůst úctyhodných 26 % v osobách a 17,6 % v počtu přenocování. Dlužno podotknout, že rok 2022 byl prvním normálním rokem a méně odolní turisté se teprve vzpamatovávali z covidového šoku. Proto i tyto grandiózně vyhlížející nárůsty přinesly výsledky, kterým ještě chybí příslovečný fous do úrovně rekordního roku 2019 (konkrétně půl procenta v příjezdech a devět desetin procenta v přenocováních). Nicméně potlesk to zaslouží, ne každá země na tom byla letos už tak dobře. Své jistě sehrály turistice příznivé změny, jako Schengenský prostor, zavedení Eura i otevření mostu na Pelješac, který nejen že zjednodušil cestu na jih, ale je současně nejen cestou, ale i turistickým cílem (atraktivitou).

Chorvatsko je naše srdeční záležitost

Češi jsou známi tím, že se po každé katastrofě v turistice rychle oklepou – Miodrag Mlačič zdůraznil, že letošní návštěvnost z Česka překonala rok 2019, a sice v počtu 835 tisíc turistů o 5,9 % a v počtu pět a půl miliónů přenocování o 2,3 %. Pěkné, že? Ale pozorné čtenářce neuniklo, že na stejném hodnocení loňského roku byla ta čísla ještě výš. Takže meziročně přijelo o 6,4 % Čechů méně a realizovalo o 8 % méně přenocování. Co se to stalo? Asi souběh více faktorů. Každopádně před sezónou jsme byli masírováni negativními mediálními zvěstmi. Především, že Euro = Teuro – dokumentované na příkladech z prestižních míst v prestižních turistických oblastech. Ty zprávy byly pravdivé (to platilo všude, kde kdy Euro zaváděli) – ale ne úplně naplno. Ano, mnohde to s cenou opravdu přehnali, ale Češi bývají šikovní turisté, a tak si dovedli najít za nějakým tím rohem celkem přijatelnější nabídku (a Němcům ty ceny asi tolik nevadily).

Aby toho nebylo dost, následovaly zvěsti o pokutování turistů za nevhodné oblečení na nábřežích a jiných veřejných místech. V Chorvatsku, kam se běžně jezdí i na nudapláže! Jenomže nábřeží uprostřed obce není nudistická pláž – a ty mravnostní požadavky se netýkaly odvážných šatiček, ale odvážných topless. Jinak klid po pěšině. Jenže média potřebují senzace, co přitáhnou pozornost čtenářů – a je jim fuk, že Chorvaté potřebují spíš přitáhnout turisty. Pozor – tentokrát to není primárně kritika českých médií – ta to převzala od těch chorvatských! Z podobného soudku byly zprávy, že v Dubrovníku zakázali turistům používat kufry na kolečkách, protože v noci drkotáním po historické dlažbě ruší noční klid. Zakázali-li, tak to tedy hodně rychle odvolali a pouze důrazně apelovali na slušnost turistů. Po pravdě řečeno, Čechů se to až tak moc netýká, ti se v hotelech ve starém Dubrovníku rozhodně v masovějším měřítku neubytovávají; dávají přednost levnějšímu okolí s krásnými plážemi a do památkového města si udělají výlet.

Ke všemu se na jadranském pobřeží opět jednou vyrojily žahavé medúzy. To je hodně bolavý problém, mám z minulosti odzkoušeno doslova na vlastní kůži. Jenže Chorvati na to tentokrát nešli s podběráky, ale přímo s vodními děly. Proudy vody zahnali medúzy dál do moře až tak, že se už znovu neukázaly. Zmizely i z těch médií. Zájem českých turistů o Chorvatsko hlásily i cestovní kanceláře. S tím, že si stýskaly, jak by prodaly víc hotelových kapacit, kdyby je ovšem byly dostaly. Takže pokleslý pes může být zakopán také tady. Nasvědčoval by tomu fakt, že přes cestovní kanceláře přijela do Chorvatska jen čtvrtina českých turistů, ti ostatní jeli na vlastní pěst. Více než polovina českých turistů se ubytovala v soukromí, po 16 % v hotelech a kempech a 4,7 % byli stoupenci jachtingu.

Nicméně Česko si udrželo v návštěvnosti Chorvatska pěknou pátou pozici, hned za Německem, Slovinskem, Rakouskem a Polskem, což jsou buď země sousední, kde je vysoká návštěvnost obvyklá, nebo země s násobně větším počtem obyvatel.

Kam chce Chorvatsko kráčet

Miodrag Mlačič představil vizi Chorvatska jako konkurenceschopnou, inovativní a bezpečnou zemi s rozpoznatelnou identitou a kulturou, zemi zachovalých zdrojů, kvalitních životních podmínek a rovných příležitostí pro všechny. To znamená klást důraz na autenticitu, rozmanitost regionů, jejich přírodní a kulturní dědictví a pohostinnost obyvatel.

Řečeno po lopatě, udržitelný a odolný cestovní ruch rozložený do času i prostoru, rozmanitost nabídky, inovace, regulaci overturismu (cenou, protože to je nejefektivnější a nejjednodušší řešení), to vše spolu s kvalitou a přívětivým přístupem.

Doufejme, že tam pro Čechy nebudou mít korporátní hotely jen zbytky po šňůrách mamutích cestovek a že toho místa bude dost dřív, než se mladí naučí dávat přednost jiným destinacím. Bylo by škoda, kdyby se rozplynulo přátelství, budované od první republiky.

Články autora Eva Mráčková

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...