Středa 8. května 2024
ikona hodiny25. 8. 2021 16:28

Hotelnictví ožívá, úplný návrat k normálu však není na pořadu dne

Český startup Mews, který vyvíjí komplexní platformu pro management hotelů, poodkryl pokličku zotavování hotelů po lockdownech. Software Mews využívá přes 2 000 hotelů po celém světě, v nejhorším bodě pandemie jich bylo uzavřených přes 60 %, Česko na tom bylo ještě hůř. Nyní už má otevřeno 86 % hotelů a vrací se i zahraniční turisté. Mews zároveň zaznamenalo dosud největší objem zaplacených peněz za ubytování v jednom dni. Částka 4 miliony eur (přes 102 milionů korun) překonala dosavadní rekord ze Silvestra v roce 2019 hned o 1 milion eur (přes 25 milionů korun). Vyhráno však hotely nemají, hodně záleží na obnovení pracovních cest.

Tomáš Gajdošík autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Aktuální trend vypadá velmi povzbudivě. 86 % hotelů využívajících platformu Mews už je v provozu a počet zavřených hotelů rapidně klesá. Stejně tak poměrně rychle roste i obsazenost hotelů. Ta se globálně pohybuje kolem 48 %, přičemž očekáváme, že růst se zastaví někde kolem 55 % – zhruba tam se pohybují hotely ve Spojených státech, které jsou podstatně více proočkovány a bez zásadnějších opatření,“ komentuje oživování hotelnictví po celém světě Matthijs Welle, CEO českého startupu.

Lidé řeší ubytování na poslední chvíli

Oživení poptávky po ubytování je zřetelné i z placení ubytování, které platforma Mews taktéž obstarává. V pátek 16. července platforma překonala svůj bývalý rekord ze Silvestra 2019 v objemu zaplacených peněz za jeden den. „Aktuální rekord je 4 miliony eur, ale rekordy padají téměř každý pátek. Je to dané tím, že už jsme v polovině léta a lidé dlouhou dobu naplánování dovolené odkládali kvůli nejistotě spojené s pandemií. Nyní se tím však všichni intenzivně zabývají a platby se nám tak více koncentrují do stejných dní,“ vysvětluje Welle.

Že lidé řeší dovolenou co nejkratší dobu před odjezdem, je patrné i z dat o rezervacích. V některých zemích, jako je Francie, se rezervační okno smrsklo průměrně na 36 dní, v Latinské Americe na 32 dní, v Itálii a jižní Evropě na 39 dní a v severní Americe dokonce na 28 dní. Lidé se obávají náhlých změn v protiepidemických opatřeních v jednotlivých zemích i při přeshraničním cestování, a proto odkládají rezervaci ubytování co nejblíže samotnému pobytu.

Budoucnost závisí na korporátních zákaznících

Z dat společnosti Mews lze vyčíst také pozitivní trendy ve složení ubytovaných hostů. „Za normálních okolností bývají 3 z 5 rezervací ze zahraničí. Během pandemie se podíl zahraničních hostů propadl na 1 z 5 kvůli omezenému cestování přes hranice. V posledních týdnech se však trend otočil a jejich podíl stabilně roste na dnešních zhruba 40 %. To je dobrá zpráva, a to zejména pro země jako Česko, které jsou na zahraničních turistech vysoce závislé, a pandemie na ně proto dopadla obzvláště těžce,“ popisuje význam zahraničních hostů Welle.

Jak však sám Welle přiznává, hotely zdaleka nejsou z nejhoršího venku. Klíčoví pro ně totiž budou korporátní zákazníci na obchodních cestách – kdy a jestli se vůbec vrátí, však nikdo neví. „Letní měsíce jsou spíše výjimkou v tom, že většinu hostů tvoří turisté na dovolené. Zbytek roku tvoří hlavní osazenstvo hotelů korporátní zákazníci. Většina hotelů tak nervózně podupává a čeká, jak to v září bude vypadat. Vrátí se korporátní hosté? Nebo pracovní cesty už navždy nahradí videokonference? Bude další vlna pandemie? To nikdo neví. Léto však zatím vypadá nadějně,“ říká CEO Mews.

Hotely se chtějí se stát místem pro setkávání

Pozitivní trendy však pozorují nejen hotely, ale i samotný Mews. Přestože na hotelech do značné míry závisí, během pandemie český scaleup paradoxně vyrostl o 50 %. Provozovatelé hotelů totiž za zavřenými dveřmi investovali do rekonstrukcí pokojů i svého přístupu k administrativě hotelu.

„Pro mnoho hotelů byla pandemie budíčkem pro zahájení digitalizace. I řada velkých hotelových sítí zjistila, že neumí spravovat své systémy vzdáleně. Proto investovali do služeb, jako je ta naše, a nyní jsou schopni spravovat celý hotel online. Zároveň se hotely chtějí stát místem, kde se lidé budou potkávat, nejen přespávat. Mnoho z nich zvažuje nebo už realizuje výstavbu například konferenčních místností,“ popisuje změny v přístupu hotelů Richard Valtr, zakladatel Mews.

„Mews s hotely drží krok a už testujeme samostatnou správu a rezervace konferenčních místností. Tento trend podle nás bude pokračovat, a proto do něj investujeme. Zároveň jsme se během pandemie rozhodli více zaměřit na partnerství s velkými hotelovými sítěmi a vyladili jsme proces online onboardingu nových partnerů. Nyní celé zaškolení zvládáme kompletně online a odpadly nám tak významné časové a finanční náklady na on-site zaškolování po celém světě,“ uzavírá Valtr.

Články autora Tomáš Gajdošík

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...