Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny15. 3. 2022 14:23

Češi šetří, oživení maloobchodu se nekonalo

Maloobchodní tržby loni podle ČSÚ vzrostly o 4,4 %, což byl nižší nárůst než v každém z předpandemických roků 2015 až 2019. Navíc tržby opticky zkresluje nízká srovnávací základna roku 2020. Komplikované období v maloobchodu se plně odrazilo na vývoji podnikatelské základny. Podle aktuálních dat Dun & Bradstreet je v ČR aktuálně registrováno méně než 34 500 společností a přes 172 tisíc OSVČ, které podnikají v maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.

Petra Štěpánová autor

Bisnode

Foto: Shutterstock.com Češi šetří, maloobchod na oživení čeká marně Foto: Shutterstock.com

Maloobchod je jedním ze segmentu podnikání, který byl tvrdě zasažen vládními opatřeními proti šíření nemoci COVID-19. Sérii lockdownů koncem roku 2021 vystřídala zhoršená nálada spotřebitelů v důsledku obav ze zrychlující inflace, vysokých cen energií a obav z nové varianty omikron. Výsledkem bylo omezení výdajů domácností a šetření na horší časy.

Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017, nicméně v průběhu roku 2021 se podnikatelská základna ztenčila o 7,8 % z 36 328 subjektů na 33 481 a ve srovnání s rokem 2019 dokonce o 9,7 %. Navíc v průběhu posledních dvou pandemických let vznikalo výrazně méně subjektů, než jsme byli zvyklí v letech 2016 až 2019. Loni vzniklo jen 482 nových firem, což je nejméně za posledních šest let.

Maloobchod v nespecializovaných prodejnách je jediný segment maloobchodu (členěno podle kódu NACE), kde se v roce 2021 zvýšil počet podnikajících firem, a to výrazně. Počet společností se meziročně zvýšil o 14 % z 15 500 na 17 700, což představuje zhruba polovinu subjektů s předmětem činnosti maloobchod. Naopak počet firem v maloobchodu mimo prodejny, stánky a trhy loni klesl o 79 % z 3 121 na 671, maloobchod s výrobky pro kulturní rozhled ve specializovaných prodejnách o 73 % z 846 na 228, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 71 % z 2 365 na 689 a maloobchod ve stáncích na trzích o 66 % z 67 na 23. Výraznější propad podnikatelské základny zaznamenaly oblasti, které byly více postiženy vládními opatřeními, jež si vynutil boj proti COVID-19.

Vývoj podnikatelské základny mezi OSVČ má obdobný trend jako mezi kapitálovými společnostmi. Celkový počet fyzických osob podnikajících na základě živnostenského oprávnění se loni snížil o 11 603 podnikatelů z 183 912 na 172 309, tedy o 6,3 %. Počet nových OSVČ byl v letech 2020 až 2021 nižší než v období 2016 až 2019. Na druhou stranu živnostenské oprávnění v posledních dvou letech rušilo méně podnikatelů než v době před pandemií.

Články autora Petra Štěpánová

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...