×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pátek 24. března 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny15. 3. 2022 14:23

Češi šetří, oživení maloobchodu se nekonalo

Maloobchodní tržby loni podle ČSÚ vzrostly o 4,4 %, což byl nižší nárůst než v každém z předpandemických roků 2015 až 2019. Navíc tržby opticky zkresluje nízká srovnávací základna roku 2020. Komplikované období v maloobchodu se plně odrazilo na vývoji podnikatelské základny. Podle aktuálních dat Dun & Bradstreet je v ČR aktuálně registrováno méně než 34 500 společností a přes 172 tisíc OSVČ, které podnikají v maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.

Foto: Shutterstock.com Češi šetří, maloobchod na oživení čeká marně Foto: Shutterstock.com

Maloobchod je jedním ze segmentu podnikání, který byl tvrdě zasažen vládními opatřeními proti šíření nemoci COVID-19. Sérii lockdownů koncem roku 2021 vystřídala zhoršená nálada spotřebitelů v důsledku obav ze zrychlující inflace, vysokých cen energií a obav z nové varianty omikron. Výsledkem bylo omezení výdajů domácností a šetření na horší časy.

Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017, nicméně v průběhu roku 2021 se podnikatelská základna ztenčila o 7,8 % z 36 328 subjektů na 33 481 a ve srovnání s rokem 2019 dokonce o 9,7 %. Navíc v průběhu posledních dvou pandemických let vznikalo výrazně méně subjektů, než jsme byli zvyklí v letech 2016 až 2019. Loni vzniklo jen 482 nových firem, což je nejméně za posledních šest let.

Maloobchod v nespecializovaných prodejnách je jediný segment maloobchodu (členěno podle kódu NACE), kde se v roce 2021 zvýšil počet podnikajících firem, a to výrazně. Počet společností se meziročně zvýšil o 14 % z 15 500 na 17 700, což představuje zhruba polovinu subjektů s předmětem činnosti maloobchod. Naopak počet firem v maloobchodu mimo prodejny, stánky a trhy loni klesl o 79 % z 3 121 na 671, maloobchod s výrobky pro kulturní rozhled ve specializovaných prodejnách o 73 % z 846 na 228, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 71 % z 2 365 na 689 a maloobchod ve stáncích na trzích o 66 % z 67 na 23. Výraznější propad podnikatelské základny zaznamenaly oblasti, které byly více postiženy vládními opatřeními, jež si vynutil boj proti COVID-19.

Vývoj podnikatelské základny mezi OSVČ má obdobný trend jako mezi kapitálovými společnostmi. Celkový počet fyzických osob podnikajících na základě živnostenského oprávnění se loni snížil o 11 603 podnikatelů z 183 912 na 172 309, tedy o 6,3 %. Počet nových OSVČ byl v letech 2020 až 2021 nižší než v období 2016 až 2019. Na druhou stranu živnostenské oprávnění v posledních dvou letech rušilo méně podnikatelů než v době před pandemií.

Články autora Petra Štěpánová

Nejnovější články

Analýzy ze Spořky
Špatná zpráva pro český automotive

Čína je velmi silná v několika oblastech. Za...

Často se má za to, že hlavní výhodou...

Za třetí, Čína je dobrá v inženýrských inovacích....

Čína je tedy skvělá v nových technologiích, které...

Noah Smith píše, že v případě elektroaut se...

Trendy
Filuta získal za pět měsíců 56 milionů korun

„Zájem o strojové učení trval přibližně od roku...

Řešení Filuty představuje kompilátor inteligentní automatizace – tedy...

Cílem obou zakladatelů Filuty AI je přenést akademickou...

Členové týmu tak mají jistotu, že si udrží...

Cestovní ruch
V Jihlavě se zabývali historií v produktech cestovního ruchu

Konferenci již tradičně organizovala Katedra cestovního ruchu Vysoké...

V plénu konference vystoupili zajímaví řečníci s vazbou...

V závěru plenárního zasedání vystoupila Jana Piteková z...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Průzkum potvrdil, že nedostatek talentů se prohlubuje

„Nedostatek zaměstnanců s vhodným profilem dlouhodobě roste a...

Globální průměr dosahuje rekordní úrovně za celou historii...

S největším nedostatkem talentů v ČR se potýká...

Jaké profily zaměstnanců firmy nejvíce postrádají Nejhůře hledané...

V době rychlých změn a velké nejistoty organizacím...

Největším trendem je, že se firmy snaží čím...

„Přestože ekonomika směřuje ke zmírnění růstu, poptávka po...

Analýzy
Klíčovou roli při růstu firmy má stále lidský kapitál

Z průzkumu dále vyplývá, že pokud společnosti upozaďují...

Těmi, kdo mohou účinně propojit všechny tři faktory,...

Personální ředitelé, kteří působí ve vhodném prostředí a...

Analýzy
Rostou hlavně firmy s vyšší přidanou hodnotou

„Malé a střední podniky pomáhaly s přechodem z...

Rozvoj malých (zaměstnávají méně než 50 zaměstnanců a...

Podle Hospodářské komory lze za úspěch tuzemské ekonomiky...