Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny15. 3. 2022 14:23

Češi šetří, oživení maloobchodu se nekonalo

Maloobchodní tržby loni podle ČSÚ vzrostly o 4,4 %, což byl nižší nárůst než v každém z předpandemických roků 2015 až 2019. Navíc tržby opticky zkresluje nízká srovnávací základna roku 2020. Komplikované období v maloobchodu se plně odrazilo na vývoji podnikatelské základny. Podle aktuálních dat Dun & Bradstreet je v ČR aktuálně registrováno méně než 34 500 společností a přes 172 tisíc OSVČ, které podnikají v maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.

Petra Štěpánová autor

Bisnode

Foto: Shutterstock.com Češi šetří, maloobchod na oživení čeká marně Foto: Shutterstock.com

Maloobchod je jedním ze segmentu podnikání, který byl tvrdě zasažen vládními opatřeními proti šíření nemoci COVID-19. Sérii lockdownů koncem roku 2021 vystřídala zhoršená nálada spotřebitelů v důsledku obav ze zrychlující inflace, vysokých cen energií a obav z nové varianty omikron. Výsledkem bylo omezení výdajů domácností a šetření na horší časy.

Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017, nicméně v průběhu roku 2021 se podnikatelská základna ztenčila o 7,8 % z 36 328 subjektů na 33 481 a ve srovnání s rokem 2019 dokonce o 9,7 %. Navíc v průběhu posledních dvou pandemických let vznikalo výrazně méně subjektů, než jsme byli zvyklí v letech 2016 až 2019. Loni vzniklo jen 482 nových firem, což je nejméně za posledních šest let.

Maloobchod v nespecializovaných prodejnách je jediný segment maloobchodu (členěno podle kódu NACE), kde se v roce 2021 zvýšil počet podnikajících firem, a to výrazně. Počet společností se meziročně zvýšil o 14 % z 15 500 na 17 700, což představuje zhruba polovinu subjektů s předmětem činnosti maloobchod. Naopak počet firem v maloobchodu mimo prodejny, stánky a trhy loni klesl o 79 % z 3 121 na 671, maloobchod s výrobky pro kulturní rozhled ve specializovaných prodejnách o 73 % z 846 na 228, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 71 % z 2 365 na 689 a maloobchod ve stáncích na trzích o 66 % z 67 na 23. Výraznější propad podnikatelské základny zaznamenaly oblasti, které byly více postiženy vládními opatřeními, jež si vynutil boj proti COVID-19.

Vývoj podnikatelské základny mezi OSVČ má obdobný trend jako mezi kapitálovými společnostmi. Celkový počet fyzických osob podnikajících na základě živnostenského oprávnění se loni snížil o 11 603 podnikatelů z 183 912 na 172 309, tedy o 6,3 %. Počet nových OSVČ byl v letech 2020 až 2021 nižší než v období 2016 až 2019. Na druhou stranu živnostenské oprávnění v posledních dvou letech rušilo méně podnikatelů než v době před pandemií.

Články autora Petra Štěpánová

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....