Pondělí 29. dubna 2024
ikona hodiny12. 9. 2023 07:58

Praha pro kultivaci cestovního ruchu

Cestovní ruch v Praze by se mohl dostat na lepší úroveň. Svědčí o tom nejen koncepce, ale i faktické kroky magistrátu i jeho akciové společnosti Prague City Tourism. K získání vyšší sorty turistů je především potřeba zajistit odpovídající image a služby.  Markantním symbolem je dokončená rekonstrukce části přízemí Staroměstské radnice.

Eva Mráčková autor

členka Czech Travel Press

Foto: PCT Turismu v Praze má pomoci na vyšší úroveň i péče o památky, například dokončená rekonstrukce části přízemí Staroměstské radnice Foto: PCT

Odborníci v cestovním ruchu poukazovali již léta na to, že menší počet kulturních turistů je větším přínosem, než party vyhledávající laciné alkoholové a jiné opojení, které svým chováním obtěžují rezidenty, poškozují image města a někdy dokonce i historické památky. Pozvednout Prahu zpět na image jednoho z nejkrásnějších měst a kulturní metropoli v každém slova smyslu je záměrem koncepce cestovního ruchu, který se postupně uvádí v život.

Co s tím má společného Staroměstská radnice? Staroměstská radnice patří k nejoblíbenějším pražským památkám. V roce 2022 byla sedmou nejnavštěvovanější památkou v Praze, jen do konce letošního srpna ji navštívilo přes 300 000 hostů. Kdyby se dala počítat zhlédnutí zvenku, patřila by bezesporu do první trojice.

Staroměstská radnice během posledních let prochází postupnou revitalizací.  5. září byla dokončena rekonstrukce středověké Křížové chodby a otevřen kamenný průchod mezi Staroměstskou radnicí a Mikulášskou uličkou. Nejen že je to architektonicky nádherný průchod, ale navíc umožňuje zcela bezbariérový vstup do radnice. Ostatní zrekonstruované prostory slouží Prague City Tourism jako turistické informační centrum, výchozí bod pro průvodcovské služby a prodejna suvenýrů.  K interiéru architekti přistoupili velmi minimalisticky, aby nekonkuroval již tak dominantnímu historickému objektu. Praha má tak jedno z nejkrásnějších informačních středisek pro turisty, kam spolehlivě zamíří většina návštěvníků. Podívat se, získat informace a prospekty, spočinout a zakoupit něco na památku či pro své blízké. A již první poznatky pracovníků střediska svědčí o tom, že tak nádherné prostředí už samo o sobě návštěvníky kultivuje. Podle jejich zkušeností tady na rozdíl od běžných íček netrousí papírky ani neodkládají prázdné petky od pití.

Zaměření na detail, kvalitu a vizuální stránku se odráží ve všech aktivitách městské destinační organizace. Od začátku července se například všichni zaměstnanci turistických informačních center a pražských věží pod správou Prague City Tourism poznají podle nového dress codu z dílny českého návrháře a českých rodinných firem. Jedinečná je také prodejna suvenýrů na Staroměstské radnici. Pocházejí výhradně z rukou českých tvůrců. Při jejich produkci je dbáno na jejich vysokou estetickou hodnotu. Odlišnost od pouťových nabídek ve stáncích i kamenných prodejnách v okolí je do očí bijící – samozřejmě v tom kladném slova smyslu. A tomu odpovídá i jejich stylová prezentace.

„Zvelebovat a revitalizovat kulturní památky je prioritou města, protože je uchováváme pro budoucí generace,” říká pražský primátor Bohuslav Svoboda. A zároveň podotýká, že rekonstrukce neskončila. V následujících letech se město zaměří na její románsko–gotické podzemí, které je starší než radnice samotná. Takže se máme na co těšit – to by mohla být událost desetiletí.

Méně nápadnou snahou o kultivaci cestovního ruchu a pro cestovní ruch v Praze jsou opatření omezující přebujelý byznys v samém centru. Počínaje vymizením pivních kol, přes předpisy pro parkování a provoz sdílených koloběžek, kultivaci trhů na Staroměstském náměstí až po snahu omezit nevhodné formy a přebujelost reklamy. Je to ještě běh na dlouhou trať, ale důležité je nevzdávat se.

Články autora Eva Mráčková

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...