Sobota 22. června 2024
ikona hodiny16. 10. 2023 12:13

Kitzbűhel cílí na udržitelnost, zážitky – i na české lyžaře

Představitelé Kitzbűheler Bergbahnen Mgr. Christian Wὅrister a TVB Kitzbűheler Alpen – Brixenthal Christoph Stὅckl prezentovali na tiskové konferenci, jak se proslulá lyžařská oblast připravuje na nové výzvy, které i pro cestovní ruch přináší nejen Green Deal, ale i změny počasí. Jakkoliv jsou podmínky nesrovnatelné, mohla by se něčím inspirovat i naše horská střediska.

Eva Mráčková autor

členka Czech Travel Press

Foto: Shutterstock.com Kitzbűhel hlásí: Na zimu připraveni. A nabízí unikátní podmínky i zážitky Foto: Shutterstock.com

V areálu Kitzbűhelu o rozloze 575 hektarů je pro lyžaře připraveno 233 kilometrů sjezdovek, na které klienty dopraví 58 kabinových lanovek a vleků. Za hodinu přepraví až 2.400 osob.  Na pomoc přírodě je k zasněžování přichystáno 1.200 sněhových děl. Zajistí nejen sjezdové lyžování, které v Kitzbűhelu dominuje, ale i dvě výškové běžkařské trasy v délkách 2 a 5 kilometrů, na kterých trénují i rakouští biatlonisté. Zatímco výškové stopy jsou zpoplatněné 15 EUR, těch v údolí je na 50 kilometrů; jsou zdarma, ovšem bez zasněžování. Zdarma jsou i dětské vleky, rovněž v údolí.

Ceny tiketů závisí na sezóně i datu a způsobu koupě, nejdražší je za 72 Eur za denní permanentku ve vrcholné sezóně bez slevy; on-line vyjde tím levněji, čím dříve se nakoupí. Ušetřit lze i pozdějším nástupem na sjezdovku (odstupňováno po hodinách), krom toho existují promo dny pro určité skupiny (například jen pro muže, jen pro ženy, pro 60+ a podobně) se slevou 15 % nebo v určitých termínech balíček 3+1. Permanentky on-line lze nahrát i na mobil, tak, že k projití turniketem stačí mít mobil s příslušnou aplikací v kapse. Vyndavat netřeba, což je v Evropě unikum.

Zvyšovat kvalitu, ne kvantitu

Další zvyšování kapacity se neplánuje. Výstavba nových lanovek bude postupně nahrazovat ty dosluhující, arciť ve vyšší kvalitě. Tak třeba místo vleku šestisedadlová lanovka. Celkem se prodalo na půldruhého miliónu tiketů, hlavním trhem je sousední Německo, zvláště Mnichov, odkud jezdí přímý spoj. Češi jsou na pátém místě.

Zaměřeno na zážitky

Samozřejmostí už jsou fotopointy včetně výhledu, do čeho že se to vrhají závodníci na Hahnenkammu. Skalní lyžaři mohou využít aplikaci, díky které zjistí, kolik toho ten den nalyžovali. Nebo si sjet slalom na skimovie route, kde se nejen nahrají, ale také mohou poměřit svou rychlost s nejlepším závodníkem z předchozího dne. Deset vítězů získá vstupenku do VIP lóže na závody v Hahnenkammu.

Kdo nepreferuje sjezdovky, může využít vyhrazené trasy pro lyžařské túry, výlety na sněžnicích, sáňkařskou dráhu a od Vánoc i kluziště na Hahnenkammu. Alternativní zimní sporty se vzhledem ke zkušenostem s vývojem klimatu v posledních letech přesunují do vyšších nadmořských výšek.

Jak omezit auta bez omezování pohybu po oblasti

I v Kitzbűhelu mají zájem omezit automobilovou dopravu v oblasti. Osvědčily se přímé spoje s Mnichovem. Pro turisty, kteří přijedou hromadnou dopravou, je výtečně zajištěna doprava v místě. Skibus jezdí od 7 do 18 hodin dle sezóny každou hodinu, respektive půlhodinu, a to pro lyžaře zdarma. Lépe řečeno zdarma pro každého, kdo si přijel zasportovat. Kontrola je jen vizuální – netřeba jízdenky, stačí mít lyžařskou bundu. Po celé oblasti je dobré spojení autobusy či vlakem  – zcela zdarma pro každého, kdo zde alespoň jedenkrát přenocuje. Takže použití hromadné dopravy se vyplatí, což je lepší argument než sebevznešenější ekologická hesla.

Celoroční provoz

Sama zimní sezóna dnes nikoho neuživí – a v Kitzbűhelu ani nemusí, trendem je nárůst letní sezóny, respektive celoroční turistiky. Turisté mají z čeho vybírat: horské a horolezecké túry, cyklotrasy, denně průvodcované vycházky a túry s nejrůznějším zaměřením, agroturistika, programy zaměřené na místní gastronomický zážitek při východu či západu slunce, festival moderní dechovky a další. Lanovka na Hahnenkamm je tak v provozu celoročně až na jeden týden počátkem listopadu.

Češi, přijeďte!

Představitelé Kitzbűhelu přijeli zvát české turisty již třetím rokem. Nyní uvažují spolu s CK Alpy, že napřesrok zkusí i pro Prahu zavést autobusové spojení na víkend tak, jak si to vyzkoušeli s Mnichovem, který je arciť násobně blíž. Takže zkusmo to nebude víkend, ale prodloužený víkend od čtvrtečního dopoledne do neděle, s přenocováním, stravováním a skipasem. Po prvním či pár zkušebních balóncích rozhodnou, zda a v jakém itineráři pokračovat.

Mimochodem, o blaho turistů se v Kitzbűhelu stará 60 horských chat a hotelů, z toho jedna je v českých rukou a jednu právě nabízejí k provozování, Čechy by uvítali. Takže zájemci se mohou hlásit. Otázka je, jak si s alpskou konkurencí při klimatických změnách poradí česká horská střediska?

Články autora Eva Mráčková

Nejnovější články

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Cestovní ruch
Last minute zájezdy jsou levnější než loni

Prodeje zájezdů cestovních kanceláří letos dosahují podobné úrovně,...

Při stanovování cen ze strany CK jsou hlavními...

Cestovní ruch
Letiště Praha produkuje jen čtvrtinu emisí CO₂ oproti dřívějšku

„Nejprve jsme se zaměřili na snižování dopadů na...

Letiště Praha využívá hned několik projektů, které mu...