Pondělí 29. dubna 2024
ikona hodiny2. 11. 2023 06:01

Kongres FOR GASTRO & HOTEL

Udržitelnost: Nový úděl nebo snesitelná nelehkost podnikání?

Kongres, který 1. listopadu v PVA Letňany otevíral veletrh FOR GASTRO & HOTEL, pojednal vysoce aktuální téma udržitelnosti ze všemožných aspektů.

Eva Mráčková autor

členka Czech Travel Press

Foto: Shutterstock.com Udržitelnost v hotelnictví Foto: Shutterstock.com

Stravitelnost eko trendů pro účastníky zajistil moderátor Vlasta Korec a následně i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek a předseda představenstva Asociace malých a středních podniků Josef Jaroš, když vážné téma pojednali i v lehkém tónu s vtipem. Čímž odlehčili fakt, že náklady spojené s požadavky udržitelnosti v oboru byly přirovnány k ranám, jako byl covid a následně energetická krize.

Mnohé splňujeme – aniž to vybubnováváme

Udržitelnost ve smyslu Green Deal je tak trochu módní téma, které je v médiích prezentováno, jakoby k nám spadlo z nebe – ale mnohé prvky si vyžádala ekonomika již dávno před tím, než se toto klišé objevilo. Tak třeba jak dlouho již plno hotelů nabádá hosty, aby nepožadovali denní výměnu ručníků. Nebo že ledkové osvětlení se senzory se přinejmenším od zdražení energií objevilo dokonce i na některých větších horských chatách. Ostatně, ekonomický tlak je vždy účinnější než všechny proklamace – a ten trvá a trvat bude. Takže nová technická řešení a jejich prezentace určitě přínosem jsou a také v dalších referátech zazněla. Jenže odsud až potud.

Kdy to dává smysl?

Na jedné straně je třeba, aby se Green Claim nezměnil na Green Washing. Ne každá uspořená kilowatthodina znamená skutečnou úsporu (například když časté zhasínání ukončí životnost led žárovky dřív, než vůbec může dojít k úspoře převyšující náklady na novou žárovku, jak mi jeden správce chaty potvrdil). A v hotelnictví a gastronomii k tomu přistupuje další aspekt.

Udržitelnost versus služba pro klienta

Václav Stárek zdůraznil potřebu zachovat kvalitu služeb a komfort pro hosty, který musí být na prvním místě.  K tomu uvedl pár demonstrativních příkladů. Třeba zkušenost leckoho z nás s brzy zhasínajícím světlem na toaletách. Nebo že se host chce pořádně osprchovat, nejen namočit skomírajícími pramínky vody. A také absurdní případ úspory, kdy v nejmenovaném hotelu najde host na pokoji v zapnutém minibaru místo nápojů jen cedulku, že si na hotelovou kartu může zakoupit nápoje v baru na patře (klidně v županu). Nic proti koedukovanému minibaru na chodbě, ale co je to za princip, když jsou ty prázdné ledničky v chodu?! Napadají mne jen dvě možná vysvětlení: buď že mi hotel chce dát možnost umístit si do ledničky můj nákup (trochu absurdní, že), nebo že prostě v klasifikaci pro příslušný počet hvězd minibar na pokoji být musí, tak tam tedy je, a basta.

Udržitelnost nejen pro ekologii, ale i pro malé a střední podniky

Josef Jaroš vtipně glosoval, aby udržitelnost brzy neznamenala udržet na vesnicích aspoň pár hospod. I malé a střední podniky se samozřejmě snaží šetřit: energie, vodu, minimalizovat odpad. Už ve vlastním zájmu. Jenže jedna věc je šetřit – a druhá získat certifikáty o udržitelnosti. Klienti jsou ze všech stran nabádáni, aby je chtěli, aby si podle nich vybírali. Jenže byrokracie spojená s jejich získáním je nad síly malého podniku. Musel by si na to někoho najmout – a takový výdaj by právě mohl ohrozit jeho ekonomickou udržitelnost.

Udržitelnost pro přírodu – nebo pro byrokracii?

Dodala bych, že zbytečné vykazování a papírování vede k udržitelnosti tak leda pracovních a podnikatelských míst těch, kdo se tím živí. Že by to bylo v zájmu lidstva, tím méně ve státě, kde chybí pracovní síly?! Mělo by jít o výsledek a ne o prokazování dosaženého. Josef Jaroš proto označil byrokracii za limit dalšího rozvoje a volá po systémech dosažitelných pro malé a střední podniky.

Články autora Eva Mráčková

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...