Část firem benefity omezila nebo zrušila
Analýzy 6. 5. 2024 17:33Po zavedení nových pravidel pro zdanění zaměstnanecké benefity zachovalo v nezměněné podobě jen 60 % firem. Zaměstnavatelé počet benefitů zredukovali...
Epidemie koronaviru výrazně změnila pohled Čechů na trávení dovolené. Většina z nich letos plánuje na dovolené více odpočívat než v minulosti a také si volno více užít, a to hlavně v rodinném kruhu. Přesto si Češi neplánují brát výrazně delší dovolenou, především kvůli financím a malé podpoře ze strany zaměstnavatelů. Vyplývá to z nového Barometru zaměstnanců, který uskutečnila společnost Up Česká republika mezi 840 lidmi.
Jak Up Česká republika uvedla ve své tiskové zprávě, Barometr zaměstnanců ukázal, že poslední měsíce pod rouškou pandemie měly vliv také na to, jakým způsobem přemýšlejí čeští zaměstnanci o letošní dovolené. Vůbec největším rozdílem oproti minulosti je záměr o dovolené více odpočívat, což plánuje 55 % lidí. Jen 15 % zaměstnanců tvrdí, že naopak plánuje odpočívat méně než obvykle. 51 % zaměstnanců se také chystá letošní dovolenou více užít, což pro většinu lidí znamená strávit volno hlavně s rodinou.
Přesto průzkumníky překvapilo, že většina zaměstnanců si neplánuje brát delší souvislejší volno na alespoň dva týdny. A to ačkoli téměř polovina lidí takto dlouhou souvislou dovolenou neměla letos ani loni. Čtvrtina lidí dokonce ani jednou v posledních pěti letech. „Zaměstnavatelé se v posledních letech předhánějí v počtu nabízených dní dovolené, poslední dobou se ale ukazuje jako mnohem důležitější umožnit zaměstnancům souvislejší volno v délce alespoň dvou týdnů, během kterého si lze skutečně od práce odpočinout a tzv. vypnout,“ říká Stéphane Nicoletti z CEO Up ČR.
Podle autorů průzkumu vedle povahy práce brání zaměstnancům v delší souvislé dovolené hlavně finance. Pomoct by prý mohl příspěvek zaměstnavatele na dovolenou, a to nejen s délkou dovolené, ale i s kvalitou trávení volného času. Průzkum ale ukázal, že většina zaměstnavatelů v tomto směru zatím nezareagovala. Zavedení nebo navýšení příspěvku na dovolenou v reakci na náročné pandemické období potvrzuje jen 14 % zaměstnanců.
Ani v ostatních oblastech souvisejících s dovolenou zatím zaměstnavatelé ve větším počtu na covid-19 nezareagovali. Jen pětina zaměstnanců má k dispozici nově více dní dovolené a jen 29 % vnímá ze strany zaměstnavatele větší podporu delších dovolených. Na druhou stranu zaměstnanci během dovolené často nemusí vůbec myslet na práci. Podporu ze strany zaměstnavatelů v tom cítí 38 % zaměstnanců.
„Čím dál tím víc firem si naštěstí začíná uvědomovat, že pro zachování smyslu dovolené jako nástroje pro regeneraci je nutné umět zaměstnancům zajistit prostor na opravdu plnohodnotný odpočinek. To samé platí přitom nejen pro dovolené, ale i pro běžný pracovní režim ve všedních dnech i o víkendech,“ popisuje Nicoletti a dodává: „Jen při dodržování pravidelného odpočinku lze mít ve firmě dlouhodobě motivované a angažované zaměstnance.“
Barometr ukázal, že zaměstnavatelé příliš neřeší, zda zaměstnanci vyrazí do zahraničí, nebo zůstanou v Česku. Jen 14 % zaměstnanců tvrdí, že si jejich zaměstnavatel nepřeje, aby dovolenou trávili za hranicemi. Zdá se však, že se zaměstnavatelé obávat nemusí. Pouze čtvrtina zaměstnanců si totiž během pandemie uvědomila, že jim zahraničí citelně chybí.
Více než polovina lidí také přiznává, že do zahraničí letos nepojede kvůli omezením spojeným s covidem nebo kvůli nutnosti následného testování před návratem zpět do práce. Výsledky barometru tak potvrzují, že cílem letošní dovolené bude pro většinu lidí poznávání Česka.
Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...
Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...
„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...
„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...
„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...
Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...
Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....
Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...
Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...
„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...
Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...
Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...
„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...
Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...
Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....
Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...
Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...
„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...
Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...
Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...
Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....
Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...
Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...
HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...