Pátek 3. května 2024
ikona hodiny9. 8. 2021 16:49

E-commerce zažívá boom, úspěch přesto není zaručený

Koronavirus otevřel plno nových možností a vývoj, který by za jiných okolností trval i několik let, byly firmy schopny zvládnout během několika měsíců. Není tomu jinak ani v e-commerce prostředí. V době, kdy byla epidemická situace nejpřísnější se i zapřisáhlí odpůrci přesunuli do online světa a místo reálného nákupního košíku plnili ten virtuální. Na straně druhé, ti co již využívali online nákupy dříve, začali utrácet ještě o to více.

Renata Faltejsková autor

Foto: Kašpar PR Foto: Kašpar PR

„Covid byl pro mnohé kopanec, otázku bylo, jakým směrem vás to posunulo.  Po krátkém šoku a následném otřepání to byla pro mnoho klientů konečně možnost se zastavit a zamyslet nad tím, jak posunout svůj business více do online prostředí a jak ho hlavně zefektivnit. Pro nás to samozřejmě znamenalo spoustu nové a zajímavé práce,“ potvrzuje Vojtěch Strnad, partner a CEO digitální agentury WDF.

Kdo není online, jako by nežil

Díky pandemii se na trhu objevily stovky nových internetových obchodů a spousta jiných firem zjistila, že ‚vlastně ten internet potřebuje‘. Začaly vznikat ve velkém různé on-line kurzy (lekce jógy, fitness, meditační aplikace) a spousta dalších služeb se dokázala přesunout do online prostředí. Tempo se zrychluje, vše musí být hned, a proto možná i právě kvůli pandemii, kdy lidé zůstávali doma, bylo zapotřebí vše postupně zautomatizovat a využít lidský potenciál třeba i ve směru zlepšení servisu pro zákazníky. Je potřeba na změny a rychle se měnící potřeby zákazníky reagovat pohotově.

„I extrémně konzervativní velké firmy, které do covidu neměly e-shopy, byly nuceny jej vytvořit. A až nyní zjišťují, co je to online business z jejich pohledu. Mnoho klientů, a hlavně potenciálních klientů, si začalo uvědomovat, jak je důležité mít flexibilní, udržitelný a předatelný systém,“ říká David Strejc, IT Open Source architekt společností WPDistro a AutoCRM.

E-commerce není sázka na jistý úspěch

Lidé začali na internetu utrácet značně více než v předešlých letech, to je více než patrný fakt. Automaticky to ale neznamená mnohonásobně vyšší výdělky pro všechny. V e-commerce zavládlo silně konkurenční prostředí, které jasně ukázalo ty hlavní hráče na trhu. Obchodníci se najednou nepřetahovali o zákazníka pouze s protějšky ze stejného města, ale s prodejci z celé země, v některých případech i s konkurenty ze zahraničí. Kdo chtěl vytěžit co nejvíce, musel začít investovat, nabízet rychlejší dopravu, výrazně nižší ceny nebo lepší služby než konkurence.

„Každý segment nebyl automaticky výdělečný ani během koronakrize. V ČR je navíc obrovská konkurence. V zahraničí lokální nástrahy. Velkou šanci mají unikátní produkty, které je těžké vymyslet, nebo vlastní výroba. E-commerce stále roste, ale není to automaticky recept na úspěch. Hodně e-shopů v česku funguje jako doplněk nebo přivýdělek,“ potvrzuje Pavel Vyoral, CEO Pošty bez hranic.

„Vezměte si, že v ČR je dle našich statistických dat 40 000 e-shopů. To je jako když jdete po jedné ulici a na té ulici máte 40 tisíc krámků. Až takový výběr v ČR máte. Ale ne každý stojí před obchodem a volá na vás a ne každý má speciální marketingové funkce, aby vás zaujal,“ souhlasí David Strejc.

Vybudovat fungující e-commerce firmu není pouze o tom, zaplatit si portál a začít provozovat například eshop. Figurují zde i další prvky důležité pro správné fungování podnikání. Ať už se jedná o HR, vedení účetnictví nebo logistiku. Chyby i když jen malé, které se v těchto odvětvích mohou objevit, jsou často pro další rozvoj a správné fungování fatální.

„E-shop není o tom, že vystavíte produkt na internet a okamžitě někdo přijde a produkt si koupí. Jedná se o vyladěnou koordinaci marketingu s poskytování služeb. Sami víte, že nejdelší dny jsou takové, když čekáte na balík a jak vás dokáže naštvat, když je něco špatně. E-shop už dávno není levnější cesta, jak koupit zboží. Dnes je pouze další cestou. Často dokonce i dražší, kde si právě platíte za rychlost a servis,” vysvětluje Vojtěch Strnad.

Cíl zůstává stejný

Ač není pochyb o tom, že celá oblast e-commerce byla pandemií koronaviru zasažena spíše v pozitivním smyslu, spousta společností nepolevuje a cíl do konce roku je tak pro velkou většinu stejný. Udržet růst a zájem zákazníků i s ustupujícími epidemickými opatřeními a navázat tedy na úspěchy minulého roku.

„Náš plán je jednoduchý – stále růst. Plánujeme, že do konce tohoto roku budeme v 16 českých městech, rozšíříme síť našich nákupčích, kteří poskytují služby našim zákazníkům. Plánujeme také nové služby pro zákazníky i naše partnery, brzy představíme náš věrnostní program. V plánu jsou také marketingové aktivity,“ prozrazuje Anka Podkowinska-Tretyn, Chief International Business Officer Everli.

Největším problémem může být nedostatek zboží způsobený zpomalením dodávek v návaznosti na celosvětovou pandemii a nedostatek materiálu. Firmy tak bojují hlavně s časem dodání, jelikož se na některé druhy zboží může čekat až několik týdnů. „Naším hlavním cílem je udržet stoprocentní růst i mimo covid, což se nám zatím daří. Velké ALE máme co se týká dodávek zboží a růstu cen. Stále se potýkáme s nedostatkem zboží, a to z nejrůznějších důvodů. Uvidíme také jak zareaguje trh na zvyšující se ceny výrobků. Toto jsou nejzásadnější vlivy, které tak úplně neumíme ovlivnit,“ dodává Přemysl Vícha, ředitel divize E-business /Patro.cz.

Články autora Renata Faltejsková

Nejnovější články

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...