Pražské hotely porážejí po dlouhých letech Vídeň!
Cestovní ruch 1. 7. 2024 16:35Květnová data poradenské společnosti STR potvrdila výborný trend předcházejících měsíců. Česká republika (tažená Prahou) po dlouhých letech překonala v tržbách...
Obvykle by se jednalo o z pravidla výrazně nudnější část roku, někdy se dokonce říká okurková sezóna. Letos tomu tak rozhodně nebude, důvodem jsou stále vyhrocenější obchodní vztahy mezi EU a Čínou. Vše začalo snižující se konkurenceschopností evropského automobilového sektoru, kde významné koncerny, jako jsou Volkswagen či Stellantis, nezachytily nástup čínských firem. Producenti z Činy přišli totiž na trh s kvalitními elektromobily za bezkonkurenční ceny, které mají potenciál získat až 10 % celého trhu. Proč vlastně tedy ztrácí trh evropští výrobci aut a jaký může být další vývoj v mezinárodním obchodě?
Mezi hlavní důvody ztráty konkurenceschopnosti automobilek můžeme zařadit jednoznačně přísnější emisní normy a regulace, než jakým čelí např. americké automobilky. To pak snižuje konkurenceschopnost evropských firem a otevírá místo na evropském trhu právě dovozu elektroaut z Číny. Negativně na firmy dopadá rovněž současná transformace energetiky, která vede k dlouhodobě vyšším cenám elektřiny, plynu pro odběratele. Z těchto důvodů více než třetina podniků německého zpracovatelského průmyslu zvažuje, či už dokonce uskutečňuje přesun své výroby do zahraničí.
Brusel se i přes nelibost německých firem rozhodl na danou situaci reagovat, ale po svém. Podle prohlášení Evropské komise se ke stávajícímu clu EU ve výši 10 % budou uplatňovat dodatečná cla ve výši 17,4 % až 38,1 % na dovážené elektromobily z Číny. Tím se nejvyšší celková sazba přibližuje k 50 %. Peking od začátku hrozil, že bude na případné restrikce ve vzájemné obchodní výměně reagovat, a to se nyní děje. Podle určitých zdrojů by Čína mohla například zvýšit cla na dovoz vozidel z EU na 25 % ze současných 15 % nebo se zaměřit na další evropské vývozy, jako je víno a luxusní zboží. Čína již zahájila antidumpingové vyšetřování dovozu z EU a mohla by zavést cla, která by zasáhla francouzské výrobce luxusních statků, exporty vepřového z Nizozemska či Španělska.
V každém případě je situace mimořádně kritická. Evropské hospodářství se složitě vzpamatovává z vypuknutí konfliktu na Ukrajině, náročné transformace energetiky směrem k obnovitelným zdrojům nebo vysokých úrokových sazeb ECB. Z těchto důvodů by bylo nejlepší se snažit vyjednat dlouhodobou obchodní dohodu s Čínou a přijít s výraznější deregulací evropského hospodářství, která by napomohla zvýšit konkurenceschopnost domácího průmyslu. V opačném případě čeká ekonomiku solidní nabídkový šok provázený další vlnou deindustrializace.
Květen přinesl vynikající čísla pro české hotely a...
Za nárůstem Českého trhu není ani tak obsazenost...
A jaké bude léto? „Hotely se rychle plní,...
Květen je vrchol turistické sezóny. Dlouhé roky to...
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých...
Vítězové převzali ceny na slavnostním ceremoniálu v sídle...
Druhé místo a zároveň speciální cenu IT4Innovations získala...
Cílem soutěže je ocenit mimořádné vědecké práce se...
Soutěž byla pojmenována po Josephu Fourierovi, francouzském matematikovi...
V červnu proto dále poklesla výroba, stejně nové...
Tuzemský průmysl bude v nejbližších měsících přinejlepším přešlapovat...
Celkově odhadujeme, že průmyslová produkce skončí za letošní...
Podle návrhu zákona by v obcích s rozšířenou působností měla...
Předložený návrh představuje podle Komory rozsáhlý zásah do...
Loni po svém zvolení jste v rozhovoru pro časopis...
Vedle nedostatku pracovních sil trápí podnikatele rovněž vysoké...
Vedle státu digitalizuje i Hospodářská komora, na jaké novinky se...
Jak byste charakterizovala Ústecký kraj, co byste na něm...
Jste ředitelkou krajské hospodářské komory, jak svým členům...