Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Zážitek. Právě ten při cestování aktuálně nejvíc vyhledávají Španělé a obyvatelé Latinské Ameriky. Nejdůležitější tak už není místo, ale to, co hosté poznají a co na výletu, dovolené či při jiné formě turismu zažijí. Týká se to nejen gastronomie, která je letos v létě zásadní pro Španěly, ale také měst, kultury a nákupů, doplněných aktivním turismem a tradicemi. Právě ty totiž preferují obyvatelé Brazílie, Mexika a dalších latinskoamerický zemí. Vše, a ještě podrobněji, zaznělo na workshopu, který nedávno nejen pro odbornou veřejnost zdarma uspořádala Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.
Zatímco ze Španělska se letos v létě chtělo na cesty určitě vydat 69 % lidí, poznat Evropu ve stejné době plánovalo 52 % Brazilců. Zájem o návštěvy zahraničí rostl také v Mexiku, Argentině, Kolumbii a Peru. Mezi nejžádanější lokality tamních obyvatel patří Španělsko, u Brazilců pak Portugalsko. Dlouhodobě však platí, že jak Španělé, tak lidé z Latinské Ameriky, mají rádi Česko a v souvislosti s cestováním je pro ně velmi důležité profesionální poradenství.
„Letos ve Španělsku, ale i jinde ve světě, dochází k návratu role cestovních kanceláří. Cestovatelé vítají, když se jim věnuje konkrétní člověk, když na on-line poptávku přijde rychle odpověď a za nespornou výhodu považují místního zástupce v zemi či regionu, kam cestují. Často přitom dovolenou poptávají na poslední chvíli, o to víc jsou včasné reakce profesionálů v oblasti turismu důležité,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „U zážitkové a luxusní turistiky navíc významnou roli hraje program ideálně připravený na míru individuálního cestovatele či menší skupiny. Pokud přinese autentický zážitek, španělsky mluvící turisté jsou zpravidla spokojení, či ještě lépe: úplně nadšení.“
„Nejvíc Španělů, konkrétně 40 %, chtělo letos cestovat v srpnu. I když převážně doma, do zahraničí se chystalo na 32 % obyvatel dané země. Převážně cestují s partnerem (76 %), dopravují se autem (57 %) a bydlí zejména v hotelech (49 %),“ říká ředitelka zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro Španělsko Markéta Lehečková a dodává: „Po pandemii covidu-19 je vidět hlad po cestování a nárůst čísel, která s turismem souvisí. Také změna zdrojů informací, na základě, kterých se lidé vydávají na cestu. Proto jsme mimo jiné uspořádali akci zaměřenou na tvůrce digitálního obsahu. Právě on-line zdroje s poutavým vizuálem, osobním sdělením a autentickými emocemi hrají čím dál tím větší roli.“
„Z obyvatel Latinské Ameriky aktuálně nejvíc cestují Brazilci, Mexičané a Argentinci. Zejména ti se středními a vysokými příjmy, na věku nezáleží. Preferují cesty v párech nebo v menších skupinkách přátel či rodiny s pobytem o délce 10 a víc dnů. Víc, než to bývá u Španělů, Latinoameričané vítají luxusně-zážitkovou turistiku a ubytování ve 4 až 5 hvězdičkových hotelech, ale i přes Airbnb,“ říká ředitel zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro Latinskou Ameriku Petr Lutter a dodává: „Z Česka je nejvíc zajímá Praha s výlety. Ty nejčastěji podnikají do Českého Krumlova, Karlových Varů, Kutné Hory či do Terezína. Počty turistů z těchto zemí do Evropy rostou i díky tomu, že už dříve byla z velké části obnovena letecká spojení.“
Do Česka však zatím z Latinské Ameriky nelétá žádný přímý spoj, tamní turisté se tak zpravidla do Prahy dostávají přes Paříž, Amsterdam, Frankfurt, Madrid, Lisabon či Zürich. Hosté ze španělsky mluvících zemí se tak víc zajímají o cestování vlakem nebo autobusem, v kurzu mají také lodní zájezdy po řekách. Aktuální rok většina tamních tour operátorů a cestovních kanceláří zatím považuje za velmi úspěšný. Poukazuje však na možné negativní vlivy nestabilních měn v Latinské Americe, inflaci, stagnaci ekonomiky a v některých zemích i volby.