Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny9. 11. 2023 06:15

Ve 3. čtvrtletí bylo v Česku turistů víc než před pandemií

Víc turistů než v předcovidovém roce 2019 navštívilo letos ve 3. čtvrtletí Česko. Přijelo jich téměř 7,9 milionů, z toho bylo víc než 4,8 milionů (61,3 %) hostů domácích a víc než 3 miliony (38,7 %) hostů zahraničních. Meziročně to znamená nárůst celkového počtu turistů v Česku o 8 % a také o 4 % víc cestovatelů ve srovnání s obdobím před pandemií covidu-19. Změnil se však poměr mezi domácími a zahraničními návštěvníky.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Turistů bylo v Česku víc než před covidem Foto: Shutterstock.com

Zatímco rezidentů, vezme-li se 3. čtvrtletí 2023 a stejné období roku 2019, cestovalo po Česku o 15 % víc, cizinců přijelo o 9 % méně. Země, odkud nejčastěji pocházeli turisté ze zahraničí, se příliš nezměnily. Nejvíc letos ve 3. čtvrtletí přijelo Němců (689 683, meziročně +19 %. Následovali hosté z Polska (286 118, meziročně +15 %), Slovenska (281 891, meziročně +7 %), USA (165 999, meziročně +19 %) a Nizozemska (116 776, meziročně +18 %).

„Dobrou zprávou je, že z TOP 5 zemí se také zpravidla zvýšil celkový počet příjezdů ve srovnání se 3. čtvrtletím 2019. Je tak zřejmé, že má velký smysl na tyto trhy zaměřovat zahraniční kampaně, letos to je mimo jiné naše hlavní kampaň Unexpected Traditions, kde právě běží 2. podzimní vlna a v půlce listopadu spustíme 3. vlnu zaměřenou na zimu a hory,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Obecně přitom platí, že Češi cestující po Česku utrácejí v průměru za osobu a den méně než hosté ze zahraničí. Nicméně zatímco Češi cestující po Česku loni utráceli za osobu a den už víc než před pandemií (802 vs. 704 Kč), cizinci naopak méně. Loni to bylo 1 907 Kč, v roce 2019 se však jednalo o 2 203 Kč. Potenciál hostů ze zahraničí pro tuzemskou ekonomiku je tedy víc než zřejmý a my intenzivně pracujeme na tom, abychom je do Česka dostali.“

Podrobnosti jsou k dispozici na https://tourdata.cz/data/navstevnost-huz-2012-2022/. 

Ve 3. čtvrtletí 2023 se nejvíc turistů ubytovalo v hlavním městě Praha, bylo jich cca 2,2 milionů. Následoval Jihomoravský kraj s cca 870 tisíci hosty a kraj Jihočeský, v kterém přenocovalo celkem cca 807 tisíc cestovatelů.

„Regiony, které turisté nejčastěji navštěvují se, příliš nemění. V první pětici nejnavštěvovanějších bývá Praha,  Jihomoravský a Jihočeský kraj. Nicméně zatímco u obyvatel Česka ve 3. letošním čtvrtletí regionální pořadí návštěvnosti bylo Jihočeský, Jihomoravský, Královehradecký, Středočeský, Liberecký kraj a Praha, u cizinců vedlo naše hlavní město a následovaly Jihomoravský, Karlovarský, Jihočeský a Královehradecký kraj,“ říká vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Větší regionální rozložení cestovatelů je samozřejmě pro Česko prospěšné, pomáhá to s udržitelností cestovního ruchu stejně jako fakt, že pravidelně ve spolupráci s kraji zveřejňujeme přehled neobjevených skvostů v celé zemi.“

Zásadní roli v cestovním ruchu přitom hrají přímá letecká spojení. CzechTourism na nich intenzivně pracuje s Letištěm Praha a dalšími subjekty. Letos se tak mimo jiné podařilo zprovoznit linky Praha – Soul či Praha – Tchaj-Pej, na dalších letech se pracuje. Fakt, že tato činnost má smysl, potvrzují čísla za 3. čtvrtletí 2023. Z nich vyplývá, že v Česku roste počet hostů z Asie. Obyvatel Jižní Koreje od letošního ledna do září přijelo do Česka o 206 % víc než ve stejném období loni, Japonců o 156 % víc a Tchaj-wanců dokonce o 1 196 % víc. Významně víc bylo i díky zrušení covidových restrikcí také cestovatelů z Číny, a to o 135 %, ostatní asijské země zvýšily návštěvnost Česka ve srovnání se 3. čtvrtletím 2022 celkem o 37 %.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....