Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny23. 11. 2023 06:38

Češi ví o udržitelném turismu, své zvyky však mění postupně

Největší překážkou udržitelného cestování Čechů je časová náročnost (58 %), nedostatečná infrastruktura destinace (57 %), peníze (21 %), vlastní pohodlnost (15 %) a zvyky v lokalitě (5 %). Vyplynulo to z průzkumu, který pro Českou centrálu cestovního ruchu – CzechTourism zpracovala společnost NMS Market Research. Šetření také ukázalo, že většina obyvatel Česka si chce na dovolené hlavně odpočinout, na řešení udržitelnosti a přemýšlením nad dopady cestování jí nezbývá čas (72 %). Na druhé straně většinu Čechů láká cestovat do méně známých míst. V praxi to znamená větší rozprostření turistů po celé zemi, kterým se předchází přetíženosti některých lokalit.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Češi na udržitelné cestování nemají čas Foto: Shutterstock.com

Cestování do méně známých destinací aktuálně zajímá 58 % Čechů. 25 % z nich už tak cestuje, dalších 33 % to plánuje. Lidé přitom aktuálně moc nechtějí měnit cestovatelské zvyklosti, děje se tak postupně. V posledních dvou letech na cestách mimo jiné šetřili pitnou vodu (59 %) a v 61 % případů tak chce činit i nadále. Ale například ekologičtějšímu ubytování dávalo přednost jen 10 % respondentů a v budoucnosti to zamýšlí 13 % cestovatelů.

„Dobrou zprávou je, že většina lidí v souvislosti s udržitelným cestováním už bere za své, nebo to plánuje, výlety a dovolené do menších nebo méně známých destinací. Týká se to téměř 60 % Čechů. Mimo jiné to potvrzuje fakt, že má obrovský smysl dávat tipy na neobjevené skvosty, celorepublikový přehled každý rok připravujeme ve spolupráci s kraji,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Aktuálně má velký potenciál také ekologičtější doprava do destinací. Zatímco v posledních dvou letech ji řešilo 18 % Čechů, v budoucnosti to plánuje 23 % respondentů. Dá se tak mimo jiné čekat růst významu vlaků. Konec konců podle Indexu prosperity u nás máme nejhustší železniční síť v Evropě. Na 1 000 čtverečních kilometrů připadá 121,25 km kolejí, ve druhé Belgii je to cca 118 km a ve třetím Německu cca 107 km. Za zmínku stojí i druhé nejvyšší investice do dopravy, vyšplhaly se až na 3,9 % HDP, relativně hustá silniční síť a nižší ceny jízdenek na veřejnou dopravu.“

S pojmem udržitelné cestování se podle šetření, které se uskutečnilo na přelomu letošního srpna a září a zúčastnilo se ho 1 008 lidí, setkala už pětina Čechů. Nejčastěji si tak představují cestování ekologické s využitím hromadné, bezemisní dopravy a nízkou uhlíkovou stopu.

„Cestovat udržitelně znamená být si vědom/a vlivu na životní prostředí, danou destinaci, místní obyvatele. Také jde o to snažit se negativní dopady cestování snižovat a volit takové možnosti, které podpoří místní obyvatele. Například dávat přednost ubytovacím a gastronomickým zařízením, které patří místním obyvatelům. Za pozitivní zjištění z našeho průzkumu se proto dá brát třeba fakt, že většina respondentů považuje za nejdůležitější součást udržitelného cestování ochranu životního prostředí,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Vkladem do budoucna také je, že 35 % cestovatelů je podle šetření ochotných si za udržitelnější cestování připlatit, týká se to zejména mladých lidí do 24 let. A lidé všech věkových kategorií jsou ochotní za udržitelnější cestování v průměru zaplatit o 12,5 % víc. Vezmeme-li průměrnou útratu Čechů za letošní letní dovolenou, znamená to asi o 1 000 Kč víc.“

Z průzkumu také vyplynulo, že 68 % lidí nemá o udržitelném cestování dostatek informací a 60 % neví, kde je hledat, 9 z 10 cestovatelů by je přitom uvítalo. Primárním zdrojem jsou rezervační portály, informace o udržitelnosti tam hledají 4 z 10 lidí. Mladí se častěji inspirují na sociálních sítích, starší se víc spoléhají na cestovní agentury. Pouze 1 z 10 cestovatelů se setkal s ekologickými certifikáty v ubytovacích zařízeních.

„Lidem, kteří se zajímají o udržitelné cestování, může už teď významně pomoct jeden z největších turistických portálů v Evropě Kudy z nudy. Letos jsme v něm zprovoznili speciální sekci Ekologické cestování, kde se dají mimo jiné najít udržitelné zážitky, udržitelné ubytování, udržitelná gastronomie, restaurace a regionální produkty a udržitelné akce. A nové informace se v něm v souladu s výsledky průzkumu objeví i příští rok. Tak, aby se udržitelné neboli odpovědné cestování dostalo víc do povědomí Čechů/rezidentů a věděli, jak lze po Česku cestovat s nižším dopadem na životní prostředí,“ říká produktová manažerka pro udržitelný turismus České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Tereza Kadlecová a dodává: „Pro zahraniční turisty jsme něco obdobného připravili na multijazyčném portálu Visit Czechia, sekce se jmenuje Travel sustainably. Návštěvníci v ní najdou tipy, jak odpovědněji cestovat, kde se v Česku ubytovat, najíst či nakupovat, ale také, že Česko se dá objevovat i mimo hlavní sezónu a lze tak docílit autentičtějších zážitků.“ 

Zvýšit informovanost v oblasti udržitelného cestování má pomoct také kampaň Královehradecké centrály cestovního ruchu, kterou bylo možné vidět v metru a aktuálně na hkregio.cz. Či kampaň Utečte z města z dílny Středočeské centrály cestovního ruchu. A celý průzkum k udržitelnému cestování bude k dispozici na webu Institutu turismu na adrese www.tourdata.cz.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...