Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny21. 12. 2023 14:03

Češi za zimní dovolenou v Česku utratí víc

Volno si však chce vzít méně lidí

Zimní dovolenou v Česku plánuje 43 % Čechů, v průměru na ní stráví 7 dnů a nejčastěji budou v Libereckém, Královehradeckém či Moravskoslezském kraji. Tedy tam, kde jsou horská střediska a dají se provozovat zimní aktivity. Vyplynulo to z průzkumu Institutu turismu agentury CzechTourism. Podle něj Češi chtějí za letošní zimní dovolenou v průměru utratit 6 833 Kč na osobu. Přesto, že má volno v Česku meziročně strávit o 4 % méně rezidentů, plánovaná průměrná útrata je vyšší o 472 Kč. 

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Češi za zimní dovolenou v Česku utratí víc , volno si však chce vzít méně lidí Foto: Shutterstock.com

Lidé v letošní zimní sezóně chtějí méně utrácet za to, co není k cestování nezbytné. Nejvíc peněz, téměř polovina celkových výdajů, by tak mělo jít na ubytování (46 %). Následuje stravování v restauracích (17 %) a ostatní služby, jako jsou například muzea, památky, sport, pojištění, fakultativní výlety nebo zdravotní péče (9 %). Struktura výdajů Čechů za dovolenou v Česku se dlouhodobě příliš nemění.

„Útrata Čechů související s volnem má vždy spojitost s příjmy, na sezóně při tom nezáleží. Zajímavé je proto zjištění z našeho průzkumu Plány Čechů na zimní dovolenou, podle kterého 22 % lidí plánuje za toto volno utrácet více než loni, 11 % naopak méně, v obou případech se jedná zhruba o třetinu výdajů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Téměř 60 % Čechů letos neplánuje zimní dovolenou v Česku. A to hlavně proto, že v tuto dobu na dovolenou nejezdí (52 %) nebo kvůli financím (36 %). Pomoci by mohla větší nabídka cestování s benefity, ať už se jedná o balíčky, bonusy či slevy v rámci třeba destinačních karet/karet turisty. Právě to by mohlo Čechy víc vést k tomu, aby trávili dovolenou v Česku.“

Podle průzkumu chtějí Češi během zimní dovolené 23/24 nejčastěji odpočívat a při tom lehce sportovat (30 %). Aktivní sportovní dovolenou předpokládá 21 % respondentu, nejčastěji se chystají na pěší turistiku (66 %) a lehčí procházky (65 %). Zcela pasivní relaxační zimní dovolenou, stejně jako návštěvu měst, plánuje po 15 % Čechů.

„V průměru plánují Češi strávit na letošní zimní dovolené v Česku 7 dní, což je o 1 den méně než loni v zimě. Zatímco 40 % lidí se chce vydat tam, kde dosud nebyli, 33 % pojede na stejné nebo známé místo. Na cestách nejčastěji používají mobilní aplikace mapy.cz, týká se to 43 % respondentů. S velkých odstupem následují Google mapy (13 %), Booking (9 %) a Waze (8 %),“ říká vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Češi mají rádi vánoční trhy. V místě bydliště je chtělo navštívit 50 % lidí, 24 % plánovalo na ně jet do jiného města v Česku a 10 % do zahraničí. Silvestra tři čtvrtiny Čechů plánují strávit doma, u přátel nebo u známých.“

Ve srovnání s loňskem o 6 % stoupl zájem Čechů o zimní dovolenou v zahraničí, dosáhl 33 %. Nejčastěji se na ni chystali vysokoškoláci (47 %) a lidé do 29 let (45 %). Obecně však platí, že Češi volné dny v cizině tráví hlavně v létě, letos to plánovalo 57 %, loni v zimě se jednalo o 27 %, zatímco v létě o 54 %. Roli zde aktuálně hraje roční období, finance a zahraničně politická situace.

„Dobrou zprávou je, že tuzemská horská střediska jsou na turisty připravená a zlepšují služby. K hlavním novinkám letos patří vybudování několika sjezdových tratí a dvou lanových drah. Dvě nové sjezdovky lze využívat například ve Špindlerově Mlýně a nová vznikla také na Dolní Moravě. S délkou 3,7 km se stala vůbec nejdelší v Česku,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a uzavírá: „Skiareály v Česku služby a produkty pro návštěvníky rozvíjejí a modernizují průběžně, letos do nich investují víc než miliardu korun. Mimo jiné pokračují v digitalizaci systémů, především co se týče prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách.“

Při výběru místa zimní dovolené v Česku dají Češi zejména na cenu (89 %), vlastní zkušenost (87 %) a lokalitu ubytování (85 %). To, kam pojedou, nejvíc ovlivňuje doporučení od známých nebo rodiny (51 %) a mapy s turistickými atraktivitami (38 %). Dá se tak navrhnout v aktuální turistické sezóně víc pracovat na zvýšení atraktivity tuzemských turistických míst, například zdůrazňovat unikátní zážitky či zimní sportovní a rekreační aktivity v přírodě. Ostatně aktivní turismus ve spojení s lázeňstvím je hlavní komunikační téma cestovního ruchu do/po Česku pro příští rok.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....