Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Zimní dovolenou v Česku plánuje 43 % Čechů, v průměru na ní stráví 7 dnů a nejčastěji budou v Libereckém, Královehradeckém či Moravskoslezském kraji. Tedy tam, kde jsou horská střediska a dají se provozovat zimní aktivity. Vyplynulo to z průzkumu Institutu turismu agentury CzechTourism. Podle něj Češi chtějí za letošní zimní dovolenou v průměru utratit 6 833 Kč na osobu. Přesto, že má volno v Česku meziročně strávit o 4 % méně rezidentů, plánovaná průměrná útrata je vyšší o 472 Kč.
Lidé v letošní zimní sezóně chtějí méně utrácet za to, co není k cestování nezbytné. Nejvíc peněz, téměř polovina celkových výdajů, by tak mělo jít na ubytování (46 %). Následuje stravování v restauracích (17 %) a ostatní služby, jako jsou například muzea, památky, sport, pojištění, fakultativní výlety nebo zdravotní péče (9 %). Struktura výdajů Čechů za dovolenou v Česku se dlouhodobě příliš nemění.
„Útrata Čechů související s volnem má vždy spojitost s příjmy, na sezóně při tom nezáleží. Zajímavé je proto zjištění z našeho průzkumu Plány Čechů na zimní dovolenou, podle kterého 22 % lidí plánuje za toto volno utrácet více než loni, 11 % naopak méně, v obou případech se jedná zhruba o třetinu výdajů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Téměř 60 % Čechů letos neplánuje zimní dovolenou v Česku. A to hlavně proto, že v tuto dobu na dovolenou nejezdí (52 %) nebo kvůli financím (36 %). Pomoci by mohla větší nabídka cestování s benefity, ať už se jedná o balíčky, bonusy či slevy v rámci třeba destinačních karet/karet turisty. Právě to by mohlo Čechy víc vést k tomu, aby trávili dovolenou v Česku.“
Podle průzkumu chtějí Češi během zimní dovolené 23/24 nejčastěji odpočívat a při tom lehce sportovat (30 %). Aktivní sportovní dovolenou předpokládá 21 % respondentu, nejčastěji se chystají na pěší turistiku (66 %) a lehčí procházky (65 %). Zcela pasivní relaxační zimní dovolenou, stejně jako návštěvu měst, plánuje po 15 % Čechů.
„V průměru plánují Češi strávit na letošní zimní dovolené v Česku 7 dní, což je o 1 den méně než loni v zimě. Zatímco 40 % lidí se chce vydat tam, kde dosud nebyli, 33 % pojede na stejné nebo známé místo. Na cestách nejčastěji používají mobilní aplikace mapy.cz, týká se to 43 % respondentů. S velkých odstupem následují Google mapy (13 %), Booking (9 %) a Waze (8 %),“ říká vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Češi mají rádi vánoční trhy. V místě bydliště je chtělo navštívit 50 % lidí, 24 % plánovalo na ně jet do jiného města v Česku a 10 % do zahraničí. Silvestra tři čtvrtiny Čechů plánují strávit doma, u přátel nebo u známých.“
Ve srovnání s loňskem o 6 % stoupl zájem Čechů o zimní dovolenou v zahraničí, dosáhl 33 %. Nejčastěji se na ni chystali vysokoškoláci (47 %) a lidé do 29 let (45 %). Obecně však platí, že Češi volné dny v cizině tráví hlavně v létě, letos to plánovalo 57 %, loni v zimě se jednalo o 27 %, zatímco v létě o 54 %. Roli zde aktuálně hraje roční období, finance a zahraničně politická situace.
„Dobrou zprávou je, že tuzemská horská střediska jsou na turisty připravená a zlepšují služby. K hlavním novinkám letos patří vybudování několika sjezdových tratí a dvou lanových drah. Dvě nové sjezdovky lze využívat například ve Špindlerově Mlýně a nová vznikla také na Dolní Moravě. S délkou 3,7 km se stala vůbec nejdelší v Česku,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a uzavírá: „Skiareály v Česku služby a produkty pro návštěvníky rozvíjejí a modernizují průběžně, letos do nich investují víc než miliardu korun. Mimo jiné pokračují v digitalizaci systémů, především co se týče prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách.“
Při výběru místa zimní dovolené v Česku dají Češi zejména na cenu (89 %), vlastní zkušenost (87 %) a lokalitu ubytování (85 %). To, kam pojedou, nejvíc ovlivňuje doporučení od známých nebo rodiny (51 %) a mapy s turistickými atraktivitami (38 %). Dá se tak navrhnout v aktuální turistické sezóně víc pracovat na zvýšení atraktivity tuzemských turistických míst, například zdůrazňovat unikátní zážitky či zimní sportovní a rekreační aktivity v přírodě. Ostatně aktivní turismus ve spojení s lázeňstvím je hlavní komunikační téma cestovního ruchu do/po Česku pro příští rok.