Sobota 22. června 2024
ikona hodiny23. 10. 2023 14:41

Zahraničních turistů v hotelech v Česku je meziročně víc

Stále však ne tolik jako před koronavirovou pandemií

Celkem 1,604 milionů turistů přijelo letos v srpnu do tuzemských hotelů. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2022 to znamená nárůst o 9 %. Rezidentů bylo téměř stejně jako loni, cca 737 tisíc, cestovatelů ze zahraničí meziročně o 18 % víc, cca 868 tisíc. Počet cizinců v hotelech v Česku přitom ještě nedosáhl úrovně před koronavirovou pandemií. Pomoci změnit to má i 2. vlna zahraniční kampaně Unexpected Traditions, kterou ve 13 zemích světa spustila agentura CzechTourism.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Zahraničních turistů v hotelech v Česku je meziročně víc, stále však ne tolik jako před koronavirovou pandemií Foto: Shutterstock.com

Po pandemii covidu-19 cestovní ruch nadále táhnou Češi. I když v absolutních číslech tuzemské hotely zaznamenaly o 2 % hostů víc (srpen 2019 = 1,572 milionů, srpen 2023 = 1,604 milionů), změnil se poměr rezidenti versus nerezidenti. Srovnáme-li srpen 2019 a stejné období letos, zatímco tuzemských cestovatelů do místních hotelů přijelo o 23 % víc (596 413 versus 736 544), cizinců bylo o 11 % méně (975 390 versus 867 565).

„Dostat do Česka víc turistů za zahraničí je výhodné pro všechny. Utrácejí u nás víc, což znamená větší příjmy v místech, která navštíví, ať už se jedná o už zmiňované hotely, vlastní turistické cíle a také restaurace, kde se během pobytu či výletu nají. Tuzemská gastronomie má obrovský potenciál nalákat do Česka turisty z celého světa. Je součástí kulturního turismu, který patří mezi jeden z nejrychleji rostoucích segmentů cestovního ruchu a podle Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) celosvětově tvoří 40 % turismu,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Za jídlo v restauracích přitom lidé při cestování zpravidla utrácejí nejvíc peněz hned po ubytování, gastroturismus tak velmi významně ovlivňuje příjmy státního rozpočtu.“

Zatímco průměrná denní útrata domácího turisty související s cestováním po Česku byla letos ve 2. čtvrtletí 812 korun, jeden každý cizinec utrácel víc než třikrát tolik, v průměru 2 523 Kč. V obou případech průměrná denní útrata jednoho člověka už byla vyšší než před koronavirovou pandemií. Ve 2. čtvrtletí 2019 se jednalo o 715 Kč u domácího turisty a 2 515 Kč u zahraničního.

„Abychom do Česka nalákali co nejvíc hostů za zahraničí, spustili jsme 2. vlnu kampaně Unexpected Traditions. Navazuje na 1. jarní vlnu a reprezentuje vánoční a zimní sportovní tradice Česka netradičním způsobem. Například na Vánoce lákáme turisty k neobvyklému nakupování vánočních dárků – spíš, než hledat výhodné ceny v shopping centrech doporučujeme užít si romantickou atmosféru vánočních trhů na náměstích českých měst či na vybraných hradech a zámcích. Regiony, které nabízejí sjezdové či klasické lyžování pak reprezentují vizuály ukazující zimní krásu i tajemství českých hor,“ říká ředitel odboru marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Oproti jarní vlně pracujeme s menším počtem kreativ, abychom zvýšili frekvenci našich vizuálu a v záplavě reklam před Vánocemi tak posílili zapamatovatelnost kampaně. Vánoční a zimní vizuály jsou k vidění od 1. října do 15. listopadu ve 13 zemích světa. Konkrétně jde o Německo, Polsko, Slovensko, Velká Británie, USA, Nizozemsko, Francie, Itálie, Španělsko, Švédsko, Dánsko, Rakousko a Maďarsko.“  

Obyvatelé zemí, v kterých on-line kampaň aktuálně běží, patří mezi klíčové hosty Česka. Kromě vysoké bonity často bývají také v TOP 5 turistů, kteří Česko nejčastěji navštěvují. Pokud bychom vzali čísla k ubytování v tuzemských hotelích letos v srpnu, pak pomyslnou zlatou, stříbrnou a bronzovou medaili si odnesli Němci se 178 891 příjezdy, Poláci, kterých bylo 81 973 a Slováci, jichž se v hotelech v Česku ubytovalo celkem 77 512. V první pětce se umístili také Italové, přijelo jich 44 737 a Američané, kteří našli dočasný domov v tuzemských hotelech v celkem 41 898 případech. Podrobnosti včetně srovnání let 2019–2022 jsou k dispozici na webu.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Cestovní ruch
Last minute zájezdy jsou levnější než loni

Prodeje zájezdů cestovních kanceláří letos dosahují podobné úrovně,...

Při stanovování cen ze strany CK jsou hlavními...

Cestovní ruch
Letiště Praha produkuje jen čtvrtinu emisí CO₂ oproti dřívějšku

„Nejprve jsme se zaměřili na snižování dopadů na...

Letiště Praha využívá hned několik projektů, které mu...