Pátek 3. května 2024
ikona hodiny22. 4. 2022 09:00

Ministerstvo nezná rozdíl mezi marží a ziskem???

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) vyzývá ministra zemědělství Zdeňka Nekulu, aby v případě spuštění avizovaných kontrol zajistil jejich naprostou transparentnost a objektivnost a zveřejnil jasnou metodiku, která vyvrátí veškeré pochybnosti o politickém zneužití zdražování potravin. SOCR ČR upozorňuje, že marže je zcela neprůkazná veličina, neboť zahrnuje všechny náklady včetně mezd, energií, logistiky a dalších položek. Ty se přitom v různých článcích řetězce zemědělec, výrobce potravin a obchodník výrazně liší. Jedinou použitelnou hodnotou k porovnání je ziskovost, která se v případě obchodu pohybuje na úrovni 3,5 % až 4 %.

Martin Pitro autor

Foto: Shutterstock.com Marže nebo zisk??? Foto: Shutterstock.com

„Panu ministrovi bych rád připomněl, že marže se nerovná v žádném případě zisk. Pokud na svém plánu zahájit kontroly trvá, vyzývám ho, aby do nich zapojil celý řetězec produkce a distribuce potravin, tedy i zemědělce a výrobce, a zahrnul celý sortiment, nejen několik náhodně vybraných položek,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR, a dodal: „Celá Evropa řeší problém vysokého tempa růstu cen potravin, jen my prověřujeme, zda je rovnoměrné rozložení marží v potravinovém řetězci. Ministerstvo by mělo jednoznačně říct, co je jeho cílem. Pokud je to ochrana zájmu spotřebitele, tak by se měl pan ministr vrátit ke svému slibu na snížení DPH na potraviny, který zcela vyšuměl, případně skutečně účinně osekat zbytečné dotace velkým zemědělcům a ušetřené peníze použít na snížení nákladů těch výrobců potravin, které drtí vysoké ceny energií. Z dosavadních vyjádření pana ministra bohužel plyne, že jeho cílem je místo ochrany zájmu občanů této země umělé navyšování zisků velkých zemědělců, kteří přitom loni vykázali třetí nejvyšší zisk v historii.“

Graf: SOCR Graf: SOCR
Graf: SOCR Graf: SOCR

Tempo růstu cen potravin v ČR je dlouhodobě nižší (11,5 %), než je úroveň inflace (13 %). Ceny zemědělských produktů přitom narostly až o 27,6 %. Obchod tak brání skokovému nárůstu cen ve prospěch zákazníka a na úkor svých marží. Princip ekonomického fungování retailu je založen na nízké průměrné marži při vysokém obratu. České prostředí v retailu patří v Evropě k těm nejvíce konkurenčním. Na pokrytí 75 % trhu se podílí až 11 obchodních řetězců, zatímco v okolních zemích jich je přibližně polovina.

„Žádám ministra zemědělství, aby nám sdělil, kdo bude kontroly provádět a na jakém legislativním základě. V případě, že ke kontrolám dojde, pana ministra vyzývám, aby se osobně zaručil, že tento systém bude naprosto transparentní a v souladu s platnou legislativou. Především ale žádám pana ministra, aby přestal hájit agrobarony a začal konečně myslet na lidi a přišel se skutečně účinnými opatřeními, která zpomalí růst ceny potravin,“ zdůraznil T. Prouza.

Podobná kontrola marží, konkrétně u másla, se uskutečnila v roce 2017 v době takzvané máselné krize. Výsledky šetření jasně prokázaly, že marže obchodníků jsou stabilní a za masivním nárůstem ceny stálo umělé zdražování ze strany potravinářských firem.

Články autora Martin Pitro

Nejnovější články

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Pětina zaměstnanců zvažuje odchod z práce za lepším

Nalezení lepší práce v dohledné době do konce...

Pokud pomineme základní parametry pracovní nabídky, jako je...

Třetím nejčastěji sledovaným kritériem u pracovních nabídek je,...

Trend většího významu dobrých pracovních podmínek a celé...

Všechna tato kritéria přitom při hodnocení pracovní nabídky...

Analýzy
Developeři v Česku si oblíbili strategii Shell & Core

Ke konci 1. čtvrtletí 2024 bylo v tomto...

Model Shell & Core se sice v omezeném...

S dokončením Shell & Core projektů developeři obvykle...

Vzhledem k aktuální situaci na trhu a trvale...

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...