Středa 29. května 2024
ikona hodiny26. 6. 2023 08:01

Zájem o privátní značky v České republice prudce roste

Zvyšující se zájem zákazníků, rostoucí nabídka obchodníků a zajímavá příležitost pro dodavatele. Tyto a mnohé další aspekty v sobě obnášejí privátní značky nabízené prostřednictvím jednotlivých obchodních řetězců. Shodli se na tom účastníci odborného semináře „Privátní značky jako příležitost pro růst“, organizovaného Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) ve spolupráci s Radou kvality České republiky a Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO).

Martin Pitro autor

Foto: Shutterstock.com Ideálním příkladem privátních značek jsou výrobky z kategorie tzv. step-saving, například oškrábané brambory. Foto: Shutterstock.com

„Privátní značky jsou nedílnou součástí naší historie už desítky let a troufám si tvrdit, že představují příležitost pro všechny. Z jejich výhod těží spotřebitelé i dodavatelé. Čím dál důležitější jsou privátní značky pro české zemědělce i potravináře. Během posledních pěti let se podařilo zdvojnásobit objem české zemědělské produkce, kterou obchodní řetězce odebraly za účelem výroby privátních značek. Navíc se za poslední tři roky zvýšil o 150 procent objem privátních značek vyrobených v souladu s biokvalitou nebo nějakým způsobem reformulovaných. Potravinářům dávají privátní značky jistotu dlouhodobých kontraktů za jasné ceny,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Jak také připomněl, výrazně narůstá objem exportu českých potravin právě díky privátním značkám obchodních řetězců, a to i na vysoce konkurenční západoevropské trhy nebo do USA. Jestliže v roce 2010 činil objem vývozu privátních značek 10,7 miliardy Kč, v roce 2022 to bylo již více než 27 miliard Kč. Privátní značky tak mají významný pozitivní vliv při snižování agrárního salda.

„Privátní značky si zaslouží maximální pozornost z mnoha důvodů. Jejich podíl na trhu roste, a to i pokud jde o jejich prémiové varianty. Dále pak kladou důraz na kvalitu, původ, reformulace a udržitelnost, jejich prostřednictvím dokážou obchodníci téměř okamžitě zareagovat na nastalou situaci a v neposlední řadě představují velkou příležitost pro tuzemské potravináře. Dlouhodobě voláme po konstruktivní diskuzi o podpoře produkce českých potravin a privátní značky jsou jednou z úspěšných cest,“ shrnul Prouza.

Privátní značky hrají kromě retailu klíčovou roli také v segmentu gastronomie. Kromě již zmiňovaných výhod, jako je snižování nákladů a vysoká kvalita, hledají podnikatelé z gastronomie přidanou hodnotu primárně v úspoře času při zpracování a manipulaci se surovinami. Ideálním příkladem jsou výrobky z kategorie tzv. step-saving, například oškrábané brambory, předkrájená zelenina, oloupaný česnek nebo porcované maso či dezerty.

Privátní značky otevírají českým podnikatelům dveře do zahraničí

Význam privátních značek na českém trhu roste, když vloni činil jejich podíl 24 % a letos dále stoupá. V rámci celé Evropy však jejich podíl dosahuje 34,5 % „Východní Evropa má stále nízký podíl privátních značek oproti její západní části, nicméně růst v tržbách je u privátních značek třikrát rychlejší, než roste celkový trh potravin a drogerie. Zákazníci kvitují jejich lepší cenovou dostupnost v porovnání se značkovým zbožím a mají s nimi pozitivní zkušenosti. Výrazný nárůst privátních značek můžeme zaregistrovat v segmentu bioproduktů,“ sdělil Jakub Špika, Retail Services Director ve společnosti NielsenIQ.

Z průzkumu společnosti NielsenIQ dále vyplynulo, že 35 potravinových kategorií už má podíl privátních značek větší než 50 %. Stejně tak u 26 drogistických kategorií přesáhl podíl privátních značek 50 %. „Z našich dat plyne, že u českých spotřebitelů nepozorujeme snížení spotřeby, ale naopak výrazně větší zájem o privátní značky a slevové akce,“ poznamenal J. Špika.

Jak informovali zástupci jednotlivých obchodních řetězců – Tomáš Myler (Lidl), Vít Vojtěch (PENNY), Blanka Bogel (Kaufland), Anna Malenová (Albert), Matúš Uhliarik (Billa), Petr Chvojka (Rohlík.cz) a Petr Chmelař (Globus) –, v souvislosti s privátními značkami se rozšiřuje a prohlubuje spolupráce s českými dodavateli. Podle interních průzkumů zákazníci oceňují u privátních značek jejich cenovou dostupnost, vysokou kvalitu nebo široký výběr. Privátní značky získávají rovněž prominentnější místa v regálech a v mnoha případech podle nezávislých testů kvalitativně porážejí značkové zboží.

„Význam privátních značek vnímáme nejen v kontextu spotřebitele, ale také ekonomicky. To, co považujeme za nejdůležitější, je ,otevírání dveří‘ pro české podnikatele k umístění jejich produkce v zahraničí. V tom je pro nás, Ministerstvo průmyslu a obchodu, role privátních značek nejdůležitější,“ uvedl Pavel Vinkler, ředitel odboru podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu MPO.

Články autora Martin Pitro

Nejnovější články

Cestovní ruch
Ekonomický význam cestovního ruchu v regionech vzrostl

V roce 2022 činil celkový objem výdajů za...

Přes pomoc různých subvenčních programů v oblasti zaměstnanosti...

Cestovní ruch
Míra rizika úpadku cestovní kanceláře činí 0,1 %

Míra rizika úpadku CK v ČR je velmi...

Na českém trhu nyní operuje celkem 596 cestovních...

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Nejnovější Aktuality

Komora.cz
„Flexinovela“ zákoníku práce pomůže i rodičům malých dětí

Skloubit péči o děti, zároveň si udržet kontakt...

„Plánované změny pomohou trhu práce v Česku. Zaměstnanci,...

Cestovní ruch
Nekalé praktiky falešných turistických průvodců skončí

Například tržní řád hlavního města Prahy vymezuje území,...

„Jsem rád, že se podařilo najít formulaci, která...

„Od ledna 2025 si slušní poskytovatelé průvodcovských služeb...

Komora.cz
Zaměstnavatelé novelu zákoníku práce uvítají

Současná praxe, kdy může být výpověď z pracovního...

S tím úzce souvisí další změna zákoníku práce,...