Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny5. 2. 2020 08:13

Jak vybrat kvalitní marketingovou agenturu či freelancera – díl II.

Reporty jsou k ničemu

Jak mezi stovkami marketingových agentur a freelancerů najít toho správného a kvalitního marketingového dodavatele a specialistu? Nabízím několik velmi praktických a užitečných tipů prověřených vlastní praxí, které vám pomohou usnadnit tento obtížný výběr.

Foto: archiv COT group Foto: archiv COT group

Určitě to také znáte. Najali jste si marketingovou agenturu, ta vám přislíbila měsíční report. Měsíc něco kouzlila v PPC systémech, vy jste vůbec netušili, co tam dělali, a za měsíc vám zaslali automatický report z Google Ads a z Skliku, v němž jste viděli souhrnný přehled o počtu kliknutí, zobrazeních a konverzích.

Že vám to nic neřeklo? Ani se vám nedivím. Mně to také nic neřekne bez kontextu. Je třeba si vyžádat podrobnější a detailnější výstup, který konzultujte s vaší marketingovou agenturou či freelancerem. Reporty o počtu kliknutí, zobrazení a konverzích z Google Ads a Skliku totiž opravdu nestačí! A screenshoty z Google Analytics jsou bez kontextu k ničemu!

Nakoukněte pod pokličku

Zjistěte, jaká klíčová slova přidali do PPC systémů, která se osvědčila, která naopak nepřinesla žádný výkon, a tudíž je v příštím měsíci buď vyloučíte, nebo jim snížíte nabídkovou cenu za proklik. Promyslete, zda je denní rozpočet optimální, či se příliš brzy vyčerpá, zda byste měli snížit či zvýšit nabídkovou cenu za klíčová slova, jaká je průměrná pozice atd.

Pokud vám agentura či freelancer dodal k PPC kampaním i screenshoty z Google Analytics, kde uvidíte pouze „Zdroj / Médium“ v přehledu Akvizic a počet konverzí, tak opět zbystřete. Když se opět nepodíváte „pod pokličku“, pak tyto screenshoty z Google Analytics jsou opět k ničemu.

Chtějte vědět souvislosti, proč přivádí více návštěvnosti na web právě zdroj X, a ne zdroj Y, proč tolik návštěvníků opouští web z této PPC kampaně, proč je úspěšná kampaň č. 1, měli bychom ji více podpořit, navýšit jí rozpočet či něco jiného? Co? A proč?

Report jako základ diskuse

Screenshoty z Google Analytics jsou opravdu bez hlubšího kontextu k ničemu. Pokud vám je agentura každý měsíc posílá bez jakéhokoliv komentáře, tak byste si měli vyžádat bližší informace a souvislosti, abyste mohli využít potenciálu a případně s vaší agenturou či freelancerem to blíže prodiskutovat a vzájemně se inspirovat.

Někdy marketingové agentury či freelanceři posílají jen základní reporty o počtu kliknutí, zobrazení a dalších parametrech. Je proto vhodné se s nimi sejít a prodiskutovat data, hypotézy a závěry, jak dále postupovat, klidně i ze základního reportu. Jakýkoliv report, ať už je základní, či „vyšperkovaný k dokonalosti“, je zbytečný, pokud si jej buď nikdo nepřečte, nebo se na něj nenaváže dalšími kroky.

Faktura za vzduch

Nejčastěji se s tímto přístupem setkávám u těch nejzranitelnějších firem, které s marketingem teprve začínají, nebo nemají dostatečný rozpočet na marketingové služby. Často jejich neznalosti zneužijí některé nepoctivé agentury či freelanceři a měsíčně si účtují paušální odměnu, aniž by cokoliv relevantního pro klienta uskutečnili. Vypadá to až neskutečně, ale opravdu jsem měl klienty, u kterých se zjistilo, že si jejich marketingová agentura účtovala po celý rok za správu PPC kampaní v Google Ads nemalou částku a v „Historii změn“ jsme nezaznamenali jedinou úpravu či změnu v PPC kampaních. Prověřte si, jestli vaše marketingová agentura provedla nějaké změny v PPC systémech, či vám jen zasílá fakturu za vzduch. Máte podezření, že vám PPC agentura posílá měsíčně fakturu za nic? Ověřte si v „Historii změn v Google Ads“, zda provedla alespoň nějaké změny ve vašich PPC kampaních. V Google Ads tento přehled najdete snadno. V levém menu sjeďte úplně dolů a tam najdete položku „Historie změn“. Na ni klikněte a vyberte si časové období vpravo nahoře, za jaké vás zajímají provedené změny.

Konzultujte, korigujte

Agentura či freelancer s vámi celý měsíc nekomunikuje, nic s vámi nekonzultuje a každý měsíc posílá jen fakturu! Tak by to být opravdu nemělo. Marketingovou agenturu či freelancera jste si najali, aby za vás řešili marketing, PPC kampaně, optimalizaci webu a vše související. Je v pořádku, když dělají, co umí, ale není v pořádku, když s vámi není během měsíce nikdo v kontaktu a vy jen dostanete na konci měsíce fakturu. Pokud tedy nedostáváte informace automaticky, vyžádejte si je v pravidelných intervalech. Měli byste přece vědět, zda a proč vaše agentura prováděla jakékoliv změny a jaký to posléze mělo dopad na výkonnost.

Marketingová agentura zpravidla není expertem na váš sortiment produktů a služeb, proto byste měli být s ní kontaktu, aby správně vystihli, odhadli, zacílili vaše kampaně a zařadili do nich odborné fráze a slangové výrazy, které zná klient běžně ze svého reálného byznysu. Pokud vám za měsíc jen pošle fakturu a vše, co dělá, je pro vás velká neznámá, je něco špatně a měli byste se zajímat o to, co celý měsíc agentura dělala či co bylo předmětem služeb daného freelancera, jaký to mělo dopad na výkon, protože by mělo jít o oboustrannou spolupráci a vzájemnou komunikaci.

Články autora Reporty jsou k ničemu

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji

V praxi se s využitím různých slev a...

Na první pohled se může zdát, že omezení...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...