Pátek 26. dubna 2024
ikona hodiny10. 6. 2022 13:00

Proč lidé ze zámoří tolik necestují do Evropy?

Bojí se covidu-19, vysokých nákladů a dlouhých málo četných letů. Méně pak války na Ukrajině – ta nemá hlavní vliv na cesty do Evropy ze vzdálených destinací. Vyplývá to z nejnovějšího barometru k cestování na dlouhé vzdálenosti Evropské cestovní komise (ETC). Podle něj jsou překážkami dlouhých výprav za letní dovolenou či výlety zejména obavy z covid-19 a vysoké náklady. Roli hraje také nedostatek a dlouho trvající letecké spojení.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Proč se lidé bojí do Evropy? Foto: Shutterstock.com

Chuť cestovat do Evropy zkoumala ETC na šesti trzích – v Brazílii, Kanadě, Číně, Japonsku, Rusku a ve Spojených státech amerických (USA). Činí tak pravidelně jednou za čtyři měsíce. Výsledky mimo jiné ukázaly, že záměr cestovat na dlouhé vzdálenosti stále nedosahuje úrovně před pandemií. I když se meziročně chuť mírně zlepšila, nadále zůstává slabá. Jediný trh, kde se meziročně zvýšil cestovatelský sentiment, je Brazílie.

„Většina účastníků šetření ETC uvedla, že i když rusko-ukrajinský konflikt vytvořil nové výzvy pro evropský cestovní sektor, na náladu většiny zkoumaných vzdálených trhů měla válka omezený vliv. S výjimkou Číny a Ruska,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Cestovní záměr většiny (76 %), respondentů konflikt neovlivnil. Za hlavní překážky cest na dlouhé vzdálenosti během letošního léta obyvatelé zkoumaných destinací považují covid-19, vysoké náklady a nedostatek pohodlí.“ 

Kompletní výsledky barometru ETC o cestování na dlouhé vzdálenosti jsou k dispozici na https://etc-corporate.org/reports/long-haul-travel-barometer-2-2022.

Prezident ETC Luís Araújo v komentáři k výsledkům barometru říká: „ETC s potěšením vidí, že se nálada na dálkové cestování postupně zlepšuje, stejně jako se svět zotavuje z pandemie – i když se tak děje pomalým tempem. A je povzbudivé, že se pokračující konflikt na Ukrajině nestal dalším odstrašujícím prostředkem pro mezinárodní cesty do Evropy.“

Roli hrají i letecké spoje. ETC zjistilo, že si víc než polovina Američanů, kteří chtějí v létě cestovat do Evropy, ještě nezarezervovalo letenky. A rezervace učinilo jen 30 % Kanaďanů. Význam tak budou mít last minute objednávky, což je dáno právě geopolitickou situací i faktem, že leteckých spojů je stále ještě méně než před covidem. Lidé obecně vítají spíš přímé lety bez přestupů.

„Obnova a další rozvoj dálkových linek obecně patří mezi priority Letiště Praha. Od 27. května je, díky společnosti Delta Air Lines, cestujícím k dispozici spojení Praha – New York/JFK, které bylo před rokem 2019 jedno z nejvíce atraktivních. V nabídce jsou lety s denní frekvencí do 5. září. Rychlost obnovy a nabízenou kapacitu dopravců negativně ovlivňují i další faktory, zejména nedostatečný počet letadel a posádek po covidové krizi. I přes tuto skutečnost ale jednáme s dopravci o co nejrychlejší obnově přímých letů z USA a Kanady,“ říká ředitel leteckého obchodu Letiště Praha Jaroslav Filip.

Přes výše uvedené zůstává Evropa podle ETC nadále bezpečnou a atraktivní destinací pro cestování. Důsledky války na Ukrajině však – stejně jako rostoucí životní náklady a výdaje spojené s cestováním – brání oživení sektoru.

„I proto je letos naprosto zásadní propagace Evropy samozřejmě včetně České republiky a obnovení mezinárodní mobility. Tomu odpovídá i mezinárodní kampaň agentury CzechTourism Přijeďte zažít tradiční i nové, která je aktuálně nasazena ve 14 zemích světa podle bonity. Pozitivní roli hraje také fakt, že Česká republika nedávno potvrdila pozici v TOP 10 nejbezpečnějších zemí světa,“ říká ředitel marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...