Pátek 26. dubna 2024
ikona hodiny13. 9. 2022 07:54

Cestovní ruch ožil, ale čeká složitý podzim i zimu

O 31 % víc hostů než loni přijelo letos v červenci do hotelů v České republice. Srovnáme-li data se stejným obdobím před pandemií covidu-19, tedy s prvním prázdninovým měsícem roku 2019, návštěvníků bylo o 5,7 % méně než dřív. Vyplývá to z informací Institutu Turismu, které na základě dat Českého statistického úřadu vyjdou na www.tourdata.cz.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Kaple sv. Floriana v Moravském Krumlově Foto: Shutterstock.com

V absolutních číslech hotely v České republice přivítaly v letošním červenci celkem 1 413 212 hostů. Víc bylo rezidentů, tedy obyvatel České republiky.

„Rozdíl mezi domácími a zahraničními turisty letos v červenci už nebyl tak velký jako v předchozích měsících roku 2022. Hostů z ČR v tuzemských hotelích bylo 51,2 %,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Zahraniční turisté v ČR nicméně stále ve srovnání s obdobím před pandemií koronaviru chybí. I když jich první prázdninový měsíc přijelo o 400 tisíc víc než ve stejném období loni, ve srovnání se 7/2019 jich bylo o 27,5 % méně. Největší výpadek se stále týká hostů z Asie a Ruska. Změnit situaci by mohl pomoct fakt, že hranice pro cestovatele z jiných zemí otevírá Japonsko a v brzké době by měla následovat Jižní Korea. Na druhé straně je už teď naprosto zřejmé, že podnikatele v turismu u nás čeká drsný podzim a zima kvůli neúnosně vysokým cenám energií.“

V červenci nejvíc do českých hotelů přijížděli Němci (140 857), Slováci (64 335), Poláci (62 677) a Američané (43 672). Nyní je však vidět velká obava podnikatelů v cestovním ruchu z vysokých cen energií, které budou mít zásadní dopad na podzimní a zimní turistickou sezónu.

Viceprezident Svazu léčebných lázní ČR Martin Plachý k tomu na nedávném slavnostním vyhlášení Hrdinů cestovního ruchu – COVID Avengers 2022 řekl: „Pandemie covidu-19 byla divoká doba, která nás všechny vyzkoušela. Byla však skvělá v tom, že jsme se společně pracovali na tom, abychom cestovnímu ruchu pomohli a zachránili ho. To, co se dělo za covidu, není nic proti tomu, co se děje teď. Zasáhne to cestovní ruch, zasáhne nás to velmi dramaticky. Doufám však, že to společně ustojíme, bude však třeba zatnout zuby.“ 

Protože má CzechTourism za úkol pomáhat podnikatelům s aktivací poptávky v oblasti cestovního ruchu, doma i v zahraničí, připravuje mimo jiné kampaně. „Druhá, tedy podzimní vlna, naší letošní kampaně v zahraničí v duchu motta Přijeďte zažít tradiční i nové poběží od 15. září do 15. listopadu a naváže na jarní vlnu,“ říká ředitel odboru marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Zaměří se na gastro, sklo, pivo, turistické trasy, lázně, Vánoce a zimu na horách. Plánujeme také speciální on-line kampaň zima 2022/23. Aktuálně v devíti zemích, kterými jsou Belgie, Nizozemsko, Dánsko, Francie, Německo, Polsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko. Promovat chceme dvě hlavní témata: města a hory s wellness.“

Mnohé kraje si pro hosty připravily nejen na závěr letních prázdnin a babí léto novinky, které jim pomohly zvýšit návštěvnost

„Třeba na zámku v Moravském Krumlově v Jihomoravském kraji nově opravili a otevřeli zámeckou věž s informačním centrem a další prohlídkový okruh – šlechtické komnaty. V Moravskoslezském kraji zase spustili projekt Pojez, tedy celoroční aktivitu na podporu gastronomie. Poprvé v historii propojuje skvělé podniky v regionu a turisty i místní láká na zážitky spojené se skvělým jídlem a pitím,“ říká ředitelka odboru produktového managementu a regionální spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Beroun ve Středočeském kraji vydal brožuru 10 pěších výletů a v oblasti vzniklo i nové ubytování typu glamping v Maringotce u BIO Levandulových polí. Novou publikaci o turistických zajímavostech i tipech k výletům včetně svatoprokopské legendy i tradice výroby skla představila také středočeská Sázava.“

Jihočeskému kraji zase letos v létě pomohla zvýšit návštěvnost surfovací vlna včetně vybavení Vodáckého areálu Lídy Polesné v Českých Budějovicích. Ve stejném městě se otevřel i nový wakepark s vlekem. Co se týče Ústeckého kraje, z požáru se vzpamatovává České Švýcarsko. Pro veřejnost je nyní přístupné už téměř celé až na soutěsky řeky Kamenice, Pravčickou bránu a Gabrielinu stezku. Ve stejném regionu, tentokrát však Žatci, mají od léta novou průvodcovskou služba do chytrého telefonu: Tourstories – Mezi žateckými komíny. A na Klínovci v Karlovarském kraji otevřeli trampolínové centrum. Ve stejném regionu v obci Dlouhá ves pak muzeum, a to v rámci projektu Dřevařství na Šumavě a v Bavorském lese.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...