Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny24. 9. 2022 08:35

Na cestovní ruch musíme nahlížet jako na průmysl

Turismus je třeba začít brát jako součást průmyslu. Jde o velmi důležitý sektor pro podnikatele, akademiky, samosprávy i stát. Zaměstnává deseti tisíce lidí a generuje miliardové příjmy. Oblast, kterou velmi poznamenala už pandemie covidu-19, však aktuálně zásadně ovlivňují vysoké ceny energií. I to zaznělo na Fóru partnerských regionů Jihočeského kraje, který se uskutečnil v Hluboké nad Vltavou. 3. ročníku tradiční akce se zúčastnilo téměř 300 hostů z celého světa.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Cestovní ruch musíme brát jako průmysl Foto: Shutterstock.com

Na dvoudenní jednání plném diskusí a seminářů přijela celá řada odborníků na turismus i z Rakouska a Bavorska. Tedy ze zemí, kterou mohou Českou republiku (ČR) inspirovat způsobem, jak profesionálně organizují cestovní ruch a jak mají pro tuto oblast nastavená zákonná pravidla. V německy mluvících státech si přínos cestovního ruchu pro všechny aktéry, kteří v něm působí, velmi dobře uvědomují. Stejně tak by to mělo být v ČR.

„Cestovní ruch má na jedné straně potenciál generovat miliardové příjmy a zaměstnávat a živit desetitisíce lidí. Na straně druhé, pokud v celém provázaném systému začne kolabovat jeden segment, dominovým efektem se ve vážných problémech vzápětí ocitnou další podnikatelé,“ říká předseda Rady Asociace krajů ČR a hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

Před covidem byl obrat turismu v ČR 309 mld. Kč, odvody do veřejných rozpočtů činily 125 mld. Kč a jen za víza se vybrala téměř 1 mld. Kč. Fatální dopad na cestovní ruch však aktuálně mají vysoké ceny energií. Podnikatelé v turismu doslova volají po řešení energetické krize. Jinak podle nich hrozí zavírání provozoven.

„Cestovní ruch patří mezi hlavní pilíře exportu služeb a v Praze nebo v příhraničí se jedná o klíčové ekonomické odvětví,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Pokud se rychle nenajde funkční způsob, jak sektoru pomoct s neúnosně vysokými cenami energií, musí se tuzemští podnikatelé v cestovním ruchu připravit na hodně drsný podzim i zimu. Hrozí, že se třeba zavřou aquaparky, obavy z budoucnosti mají i lyžařská střediska, lázně, wellness a jiní.“

Dopady vysokých cen elektřiny a plynu se během Fóra partnerských regionů Jihočeského kraje mimo jiné probraly na kapacitně zcela zaplněném semináři Cestovní ruch – strategický průmysl 21. století. Uspořádala ho Jihočeská centrála cestovního ruchu.

„O akce na téma cestovní ruch byl takový zájem, že jsme museli předčasně ukončit registrace. Všichni přítomní se shodli na tom, že v první řadě je hlavně zapotřebí, aby se na vládní úrovni vůbec vzalo na vědomí, že cestovní ruch v České republice opravdu reálně existuje,“ říká ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Petr Soukup a dodává: „Je to naprosto nezbytné pro to, aby v době jakékoliv krize byl český trh konkurenceschopný. A chybějící zákon o cestovním ruchu je bohužel evropskou raritou.“

Kromě energetiky a cestovního ruchu se na akci, kde nechyběl ani premiér Petr Fiala, probraly také inovace a moderní technologie, kultura či vzdělávání. Podrobnosti jsou k dispozici na http://www.fpr-sb.eu/.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...