Středa 24. dubna 2024
ikona hodiny20. 10. 2022 08:45

Digitalizace cestovního ruchu usnadní život úplně všem

Jak může digitalizace usnadnit cestování a vše, co s ním souvisí. Právě to podrobně zaznělo včetně příkladů dobré praxe ze zahraničí na workshopu, který uspořádala Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Probralo se komplexní technologické řešení. Propojuje a vzájemně doplňuje informační a komunikační systémy pro výběr poplatků z ubytování, cestovatelské služby a zážitky a také destinační/turistické karty. Jde o společný zájem subjektů, které působí v cestovním ruchu. 

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Rabí – perla šumavského Trojhradí Foto: Shutterstock.com

V současné době existují nebo se připravují různé digitální systémy, díky kterým by se měl lépe spravovat, řídit a koordinovat cestovní ruch. Jedním z nich je e-Turista, v kterém jde o výběr místních poplatků za ubytování. Další software (aplikace) GDS má soustředit a katalogizovat nabídku služeb a zážitků, které souvisejí s cestováním, na jednom místě. A konečně digitální (elektronické) turistické/destinační karty, které existují i ve fyzickém vyhotovení. S různými benefity, slevami, výhodnými vstupy, bezplatnou MHD, věrnostními body za delší či opakované pobyty aj. je návštěvníkům poskytují turistické oblasti, ať už se jedná o města, obce či kraje.

„O náš workshop k digitalizaci cestovního ruchu byl velký zájem, zúčastnila se ho téměř stovka lidí z celé České republiky, ale i kolegové z Rakouska. Zástupci Feratelu a tamní organizace Ötztal Turism představili komplexní řešení digitálních služeb v cestovním ruchu, kterým bychom se mohli inspirovat,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Pokud bychom vyzkoušený model, samozřejmě se zohledněním tuzemských specifik, zavedli v ČR, usnadnilo by to život všem subjektům, které se v oblasti cestovního ruchu pohybují. Od turistů, přes podnikatele, akademický i veřejný sektor, tedy stát, města, obce i kraje. Platí přitom „Čím dřív, tím líp“, včasná a rozumná digitalizace je zcela jistě konkurenční výhodou. Takže v zájmu České republiky je propojené digitální služby v turismu zavést v nejbližších letech.“

Cílem pracovního setkání bylo představit i úskalí zavádění propojených digitálních služeb. Tak, aby se jim, pokud možno, Česká republika vyhnula nebo na ně byla alespoň připravená a uměla je rychle vyřešit.

„Digitalizace, při které jde o propojení robustních informačních a komunikačních systémů, bývá vždy obtížnější. Navíc, když se některé propojované aplikace už ve velkém používají a pracuje s nimi řada subjektů. Proto je třeba vše detailně připravit a zavádět postupně tak, aby se nepřišlo o to, co funguje, a co nejdřív získala další nadstavba a funkce usnadňující život uživatelům,“ říká vedoucí oddělení obsahu a rozvoje webových portálů České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Moc a dodává: „Například náš aktuálně připravovaný systém GDS pomůže nejen samotným návštěvníkům, ale i profesionálům v cestovním ruchu a sektoru jako takovému. Stejně jako turistické/destinační karty, které už na řadě míst České republiky mají, velmi oceňují všichni turisté.“

Turistické/destinační karty vznikly v 90. letech minulého století po vzoru slevových a klubových karet v maloobchodě. Návštěvníkovi nabízejí různé benefity, slevy, zvýhodněné ubytování, zážitky, jídlo, MHD zdarma aj. To vše s cílem, aby lidé v oblasti co nejdéle zůstali, co nejvíc si ji užili, byli maximálně spokojení, vytvořili si k ní vztah a rádi se vraceli.

„Turistické/destinační karty mají samozřejmě velký význam i pro subjekty, které tímto způsobem poskytují služby. Nejen že díky nim dávají vědět, o tom, co nabízejí a získávají tak víc hostů či klientů. Současně se o cestovatelích i víc dozví, získají data týkající se vstupů, délky pobytu aj. Tedy informace, díky kterým mohou upravovat nabídku, tedy služby i produkty víc přizpůsobovat aktuální poptávce,“ říká ředitelka odboru produktového managementu a regionální spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Z našich zkušeností vyplývá, že při zavádění karet je třeba myslet i na dlouhodobou strategii, a hlavně nenechat kartu zaniknout. To by mohlo vést ke ztrátě důvěry stakeholderů.“

CzechTourism v souvislosti s turistickými/destinačními kartami rovněž doporučuje včas myslet i na digitální provázanost s místními poplatky za ubytování. A také na fakt, že kartu je vhodné vydávat a akceptovat v digitální (elektronické) i ve fyzické podobě. Přitom je třeba zaměřit se nejen na návštěvníky, ale i na obyvatele dané lokality. V praxi to znamená poskytovat jak kartu hosta, tak kartu občana.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Trendy
Rozmar moderního člověka, nebo udržitelnější způsob nakupování?

Stále více zákazníků si zvyklo pravidelně nakupovat potraviny...

Prvním z důvodů, proč může být rozvoz potravin šetrnější...

K udržitelnosti celého nákupního procesu velkou měrou přispívají také...

Počet automobilů na 1 000 obyvatel v České republice neustále...

Trendy
Revoluční služba Office as a service

Program je platformou pro pronájem zcela kompletní kanceláře...

V roce 2024 je společnost U1 odhodlána i...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Cestovní ruch
Kongresoví ambasadoři byli oceněni

Ambassador Awards Evening se uskutečnil pod záštitou primátora...

„Celý profesní život se snažím posouvat českou onkologii...

Hlavními partnery večera byly: Hlavní město Praha, Ministerstvo...