Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny2. 11. 2022 06:25

Hory se těší na zimní sezónu bez omezení

Česka horská střediska se již chystají na první zimní návštěvníky, pro které připravují různé novinky, aby si pobyt na horách co nejvíce užili. Do úsporných technologií a modernizace služeb letos investují téměř třičtvrtě miliardy korun. Lyžaři se nemusí obávat větších omezení na sjezdovkách, skiareály i v této mimořádné zimně plánují nabídnout služby v co největším rozsahu. Nezbytné zvýšení cen skipasů bude hluboko pod inflační úrovní.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com České hory se těší na zimu, Češi se těší na hory Foto: Shutterstock.com

Letošní letní sezóna zaznamenala pokles návštěvníků oproti minulému roku průměrně o 15 %. To bylo způsobeno především uvolněním cest na zahraniční dovolené, o které byl po dvou letech pandemického omezení enormní zájem. Navíc návštěvám hor nenahrávalo ani nepříznivé počasí v srpnu a v září. „Návštěvníky na hory často lákají atrakce, na nichž zabaví sebe i své děti. Populární jsou různé bike parky, stezky korunami stromů či dětská hřiště. Velkou návštěvnost zaznamenal na jaře otevřený Sky Bridge 721 na Dolní Moravě,“ říká prezidentka Asociace horských středisek (AHS) Kateřina Neumannová.

Průzkumy AHS

Letošní sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos ve dnech 17.–20. 10. 2022 na vzorku N=1050 osob ve věku 18-65 let, pobyt na horách N=556 osob ve věku 18-65 let.

Sběr dat v roce 2019 byl realizován prostřednictvím internetového dotazníku (CAWI) na internetovém panelu agenturou STEM/MARK v rámci pravidelného omnibusu 14. – 21. 10. 2019 na vzorku N=432 osob.

 

Horská střediska se připravují na zimu

Lyžařské areály se již chystají na blížící se zimní sezónu. Na lyžaře čekají nové gastronomické provozy, vyžití pro děti i nové sjezdové trasy. Podle aktuálního průzkumu veřejného mínění pro AHS se totiž na české hory v zimě chystá až 81 % těch, jenž v zimě na hory jezdívají, a to nejčastěji na vícedenní pobyty (76 %), jimž kralují prodloužené víkendy (41 %).

I přesto, že nadcházející zimní sezóna začne na pozadí vysokých cen energií, lyžařské areály neplánují výraznější omezení služeb. Naopak drtivá většina z nich chce návštěvníkům nabídnout lyžování v nezměněném rozsahu. „Je samozřejmé, že ke zdravému a udržitelnému životnímu stylu každého jednotlivce patří neodmyslitelně pohyb a také sport. Lidé všech věkových skupin by měli využít každé příležitosti – od chůze, běhu přes cyklistiku či lyžování. Když budeme investovat čas a energii do pohybu, a to především u dětí, v dlouhodobém horizontu ušetříme nemalé prostředky, které bychom pak museli vynakládat na zdravotní systém,“ říká Miroslav Petr, děkan Fakulty tělesné výchovy a sportu UK a předseda Asociace děkanů tělovýchovných fakult ČR.

Investice a novinky zimní sezóny 2022/2023

Udržitelné technologie a modernizace

Skiareály v letošním roce investovaly do nákupu ekologičtějších a úspornějších technologií. Například osvědčený SNOWsat pro efektivnější údržbu sněhu na sjezdovkách nebo úspornější rolby pořídili na Dolní Moravě, na Lipně, ve SkiResortu Černá hora-Pec, na Klínovci, ve Snowhill Herlíkovice a Snowhill Mariánky.

Významnou investicí je vybudování akumulačních nádrží na vodu v Zadově a na Dolní Moravě. K modernizaci a zefektivnění zasněžování přistoupili také na Klínovci, na Lipně, na Monínci, na Ještědu, Tanvaldském Špičáku či v Bílé v Beskydech.

Lyžování a skipasy

Na Klínovci se lyžaři můžou těšit na novou sjezdovou trať, která je nejdelší v Česku a vznikla spojením a úpravou stávajících nepoužívaných objízdných tras. Na Kraličáku představí nový vlek Sušina.

Stále probíhá i rozšíření samoobslužných pokladen u sjezdovek, které slouží k nákupu skipasů či k aktivaci těch zakoupených on-line. Letos je návštěvníci naleznou například i na Dolní Moravě, ve SkiResortu Černá hora-Pec, ve Špindlerově Mlýně, na Ještědu či Bílé v Beskydech.

Zázemí a doprovodné služby

Lyžařské areály letos investovaly i do zkvalitnění zázemí a gastronomických podniků, a to například na Špičáku v Železné Rudě, na Ještědu, či na Tanvaldském Špičáku, kde byla zrekonstruována i rozhledna.

Nejmladším návštěvníkům slouží nové dětské hřiště nebo pojízdné koberce, a to na Tanvaldském Špičáku, Přemyslově či na Kraličáku.

Pobyt na čerstvém vzduchu, navíc spojený se sportem, je důležitý nejen ke zvýšení fyzické odolnosti, ale i k psychické pohodě. „Nemohu dát lepší doporučení, než dali prostřednictvím Františka Filipovského Voskovec a Werich v Těžké Barboře před pětaosmdesáti roky: ‚Nejlépe se rozjaří, kdo na jaře veslaří, rybaří, lalala a v září bruslaří a v prosinci lyžaří.‘ Pohyb na čerstvém vzduchu je to nejlepší, co může člověk pro své zdraví i pro svou pohodu udělat. Dnes k tomu má mnohem lepší podmínky než za časů V+W a měl by je využít, dokud tu jsou. Zejména mladé generaci přeju méně elektroniky a víc pohybu,“ doplňuje psychiatr Radkin Honzák.

Průzkum ukázal, že i v případě omezení služeb by pouze 5 % těch, kteří se na hory chystají, zimní dovolenou oželelo. „Na skiareály jsou navázány další služby, jako např. ubytování, půjčovny, restaurace, které jsou důležité pro obživu místních lidí v horských střediscích, které jsou převážně v příhraničních oblastech,“ uvádí místostarosta obce Vítkovice v Krkonoších Milan Rychtr. V horských obcích je v cestovním ruchu zaměstnáno až 45 000 osob. Navíc podle multiplikačního modelu za každou korunu utracenou ve skiareálu připadne dalších 7 Kč v navazujících službách v horském středisku.

Více v přiložených dokumentech

CzechTourism_prezentace TK zimni turisticka sezona

Zobrazit

TK_AHS_Prezentace_1.11.2022_IR

Zobrazit

Investice putují do modernizace a udržitelnosti

I letos skiareály investují více než 700 mil. Kč do zlepšení služeb a technologií, a to především s ohledem na ekologickou udržitelnost. Areály nakupují nové rolby a čím dál více používají osvědčenou technologii SNOWsat. Ta s pomocí satelitních snímků a GPS ukazuje, kolik sněhu kde leží, což umožňuje mnohem efektivnější hospodaření s přírodním a technickým sněhem. Postupně ji nasazuje stále více lyžařských areálů.

K největším investicím patří budování akumulačních nádrží na vodu, jež jsou důležitou cestou k ekologicky udržitelným řešením. Ačkoli v zahraničí jsou běžné, v Česku se k nim v některých oblastech staví odmítavě a schvalování jejich výstavby je zpomalováno, případně zcela zastavováno. Přitom napomáhají k zadržování vody v přírodě a také k jejímu ochlazování. Jejich přínos není jen pro záchyt přírodních srážek k zasněžování, ale také jako zdroj vody v případě hašení požárů v nepřístupném horském terénu či jako zdroj užitkové vody v období sucha.

Skiareály dále investují do digitalizace svých systémů, především v oblasti online prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách. Rozšiřují se i samoobslužné pokladny, v nichž si návštěvníci zakoupí skipasy nebo zaktivují ty pořízené on-line.

„Těší nás, že si návštěvníci všímají novinek a zlepšování služeb v horských oblastech. Potvrdil to i průzkum, ve kterém z těch, jež se chystají letos na hory, zlepšení vnímá 59 % respondentů“ dodává ředitel AHS Libor Knot.

Levnější skipasy on-line

Skiareály stejně jako v minulosti pokračují v trendu prodeje skipasů on-line. Jejich ceny jsou při nákupu předem nižší a lyžaři tak můžou ušetřit až 20 %, někde dokonce až 30 %. „Plovoucí ceny skipasů začíná používat více českých skiareálů. Nejen, že návštěvníkům včasný nákup z domova ušetří čas a peníze, ale provozovatelé dokážou lépe regulovat množství lyžařů na sjezdovkách,“ říká Libor Knot.

„Poprvé v historii letos mimo jiné vznikl integrovaný skipass pro Beskydy a Valašsko umožňující současně výhodné lyžování i poznávání dané oblasti. Zapojuje se do něj sedm top areálů. A například dospělí, kteří ho využijí, budou moct čtyři libovolné dny a noci, které nemusí jít po sobě, lyžovat za 2 240 Kč. K tomu je čeká také všech 100 výhodných služeb v rámci Beskydy Valašsko Card,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Jde o způsob, jak zvýšit návštěvnost dané lokality a motivovat lidi, aby v oblasti zůstali déle a rádi se vraceli. A je to také logická, a věřím že i funkční, reakce na obavy, co s letošní zimní turistickou sezónou udělá aktuální sociálně-ekonomická situace, především pak ceny energií.“

Kvůli vyšším cenám energií a dalším vstupům si letos lyžaři u 30 největších středisek připlatí průměrně o 10–15 %. „Provozovatelé lyžařských areálů do svých cen musí promítnou vyšší náklady, které tato netypická situace přináší. Uvědomují si ale, že je do skipasů nelze zahrnout v plné výši. Po započtení dalších stovek skiareálů bude nárůst cen pro celou ČR ještě výrazně nižší a bude tak hluboko pod inflační úrovní,“ doplňuje Libor Knot.

Češi podporují horský turismus

Podle aktuálního průzkumu téměř 78 % respondentů souhlasí, že je důležité pro podporu českých regionů utrácet peníze na dovolené v ČR. Obdobně respondenti reagovali i v průzkumu veřejného mínění v roce 2019. „Jak ukázal průzkum, Češi nám i po nelehkých zimních sezónách zachovávají přízeň a věří, že skiareály i návazné služby udělají vše proto, aby sezóna proběhla na takové úrovni, na jakou jsou zvyklí. My již teď za horská střediska můžeme slíbit, že uděláme vše proto, abychom naplnili jejich očekávání,“ uzavírá Kateřina Neumannová.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...