Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Celkem 5 500 vystavovatelů ze 161 zemí světa, víc než 90 tisíc návštěvníků. Tak vypadalo ITB v Berlíně, které se konalo minulý týden. Čísla potvrdila, že jde o nejvýznamnější mezinárodní veletrh cestovního ruchu na světě. Na akci tak nemohla chybět prezentace Česka, kterou připravila agentura CzechTourism. Během tří dnů se v české expozici uskutečnilo na 500 schůzek touroperátorů, start-upů, německých i zahraničních médií.
Na ITB se představilo 21 českých subjektů. Mimo jiné Pilsner Urquell Experience, který letos na jaře přivítá první hosty v Praze. Právě v hlavním městě se totiž otevře nový turistický cíl, který potěší všechny milovníky piva. Mezi ně patří i turisté z Německa, kteří dlouhodobě vedou žebříčky návštěvnosti Česka.
„Loni do Česka přijelo celkem cca 19,5 milionů turistů z toho bylo zhruba 7,4 milionů hostů ze zahraničí a víc než 12,1 milionů Čechů. Nejvíc k nám jezdili lidé ze sousedních států. Z Německa jich bylo 1,8 milionů (- 11 %), ze Slovenska 780 tisíc (+ 4,0 %) a z Polska 615 tisíc (- 8,5 %). Následovali hosté ze Spojených států amerických. Těch loni do Česka přijelo 372 tisíc (- 36,3 %). Dalších 316 tisíc cestovatelů pocházelo z Velké Británie (- 36,3 %),“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Procentuální srovnání se vztahuje k předcovidovému roku 2019, kdy do Česka přijelo celkem cca 22 milionů turistů, z toho bylo cca 10,9 milionů hostů ze zahraničí a víc než 11,1 milionů Čechů.“ Podle Hergeta jsou pro návrat na počty zahraničních turistů před pandemií klíčové přímé letecké spoje, což je také priorita CzechTourismu pro letošní rok. Avizovanou první vlaštovkou je obnovení přímých letů Praha – Soul od 27. března.
Novinkou letošního ITB bylo umístění české expozice v novém hubu 27 a také zkrácení celé odborné akce na tři dny, což účastníci, kterými jsou experti na turismus z celého světa, velmi uvítali.
„Jsme moc rádi, že jsme se po třech letech koronavirové pauzy jako vystavovatelé na ITB live vrátili. Mohli jsme tak efektivně podpořit vzrůstající zájem nejen německých turistů o dovolenou v Česku, který jsme před tím zažili už i na národních veletrzích v Německu,“ říká ředitelka zahraničního zastoupení agentury CzechTourism pro Německo Markéta Chaloupková a dodává: „Němci patří tradičně mezi nejvýznamnější zahraniční návštěvníky Česka, měřeno počtem příjezdů a přenocování. V roce 2022 jich k nám přijelo 1,85 milionu, což znamená meziroční nárůst o 65 %. Ze 4,97 milionu přenocování se jich nejvíc uskutečnilo v Praze, Karlovarském a Královéhradeckém kraji.“
Při zahájení letošního ITB v Berlíně ředitel CzechTourismu Jan Herget uvedl, že je optimistou ohledně letošního vývoje cestovního ruchu v Česku. Poté, co se turisté ze sousedních zemí loni do Česká už téměř vrátili, dá se to stejné čekat, co se týče vzdálených trhů. Kromě toho se po Česku významně víc rozcestovali domácí turisté. Návrat hostů ze zahraničí podpořila on-line kampaň v Belgii, Nizozemsku, Dánsku, Francii, Německu, Polsku, Rakousku, Španělsku a Švédsku zaměřená na lyže včetně zimních měst a Valentýna. Na domácí turisty se zase zaměřuje kampaň Březnové hory, kterou lze v on-line tuzemských médiích zhlédnout od 27. února do 26. března. Zájem o Česko letos podpoří také mezinárodní Fórum cestovního ruchu, které se uskuteční 17. března na pražském výstavišti v rámci veletrhu Holiday World a Region World. A Czechia Travel Trade Day, tedy největší incomingový workshop, který se 24. a 25. dubna bude konat Brně.
Příští ročník veletrhu ITB Berlín se uskuteční od 5. do 7. března 2024.