Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny28. 4. 2023 08:21

Vysočina se zaměří na venkovskou turistiku

Připravila kompletní nabídku pro cestovatele

Nejvíc obcí s méně než tisícovkou obyvatel v Česku. Tak vypadá Kraj Vysočina, tedy region, kde lidé žijí hlavně venkově a hustota osídlení není příliš velká. Proto má v dané oblasti turismus spojený s venkovem a půdou velký potenciál. Vysočina Tourism si to uvědomuje. V letošní turistické sezóně tak – kromě řady památek zapsaných na seznamu UNESCO – nově nabídne také zážitky na farmách a statcích, regionální produkty včetně lokální gastronomie, nápojů z místních pivovarů a originálních objektů v malých obcích či zcela na samotě. Vysočina je tak vůbec prvním krajem Česka s ucelenými službami v oblasti venkovské turistiky a regionem, který má daný segment jako prioritní téma.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Vysočina se zaměřuje na agroturistiku a venkov Foto: Shutterstock.com

Loni region mezi Čechami a Moravou navštívilo vůbec nejvíce turistů za posledních deset let, a to téměř 643 tisíc. Převažovali rezidenti, kterých bylo více než 573 tisíc, zahraničních turistů přijelo téměř 70 tisíc. Pro obě skupiny představuje venkovská turistika na Vysočině spojená s relaxací, klidnými málo osídlenými místy s mnoha světově unikátními památkami a čistou přírodou velký potenciál.

„Na Vysočinu je to ze všech koutů České republiky podobně blízko. Region na pomezí Čech a Moravy nabízí stovky kilometrů značených turistických, cykloturistických i koňských tras, které kraj křižují. Rodinnou dovolenou na Vysočině můžete prožít jako jedno velké dobrodružství, můžete se u nás pokusit vytvořit nový světový rekord – vlastně v čemkoli, relaxovat, obdivovat historický odkaz našich předků, poznat kouzlo venkovské turistiky na statcích a farmách,“ říká hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek a dodává: „Plně souzním s trendem, že dnešní cestovní ruch je především o nových zážitcích. V tomto směru má Vysočina a místní poskytovatelé služeb co nabídnout, bez ohledu na počasí nebo jazykovou bariéru.“

Vysočina má stále ještě průmyslově-zemědělský charakter. Ve službách pracuje asi 49 % místních, tedy o cca 10 % méně lidí, než je celorepublikový průměr. V průmyslu a stavebnictví pak zhruba 45 % lidí. V zemědělství, lesnictví a rybolovu má práci asi 7 % ekonomicky aktivních obyvatel Vysočiny. To je vůbec nejvíce lidí zaměstnaných v daném sektoru ve srovnání s ostatními kraji a dvojnásobek celého Česka. Pokud se správně uchopí venkovský, tedy i zemědělský charakter kraje, cestovní ruch může generovat nejen nové pracovní příležitosti.

„Od roku 2023 chceme Vysočinu představovat jako prostředí venkova. Na území se již nachází široká nabídka služeb s touto tematikou, kterou jsme nyní spojili v jeden celek. Venkov tak nabídne návštěvníkům vše od ubytování a gastronomie po jedinečné zážitky. Důležitou součástí je pro nás podpora místních podnikatelů, kteří nabízí prvotřídní služby v této oblasti,“ říká ředitelka Vysočina Tourism Oľga Königová a dodává: „Kampaň Venkov, kterou spouštíme, má za cíl přivést turisty do regionu a umožnit jim netradiční dovolenou plnou zážitků, odpočinku a ochutnávek místních specialit.“

Roli přitom hraje i profil typického návštěvníka Vysočina. Podle dat Institutu Turismu agentury CzechTourism na Vysočinu lidé jezdí autem či na motorce hlavně za rekreací, týká se to 61 % domácích a 62 % zahraničních hostů. Během pobytu navštěvují kulturní památky (50 % cizinců, 28 % rezidentů), věnují se jiným aktivitám (38 % cestovatelů z jiných zemí, 30 % obyvatel Česka) a/nebo pěší turistice (23 % zahraničních a 24 % domácích návštěvníků). Turisté z ciziny hodně slyší i na gastronomii (22 %). Aby venkovská turistika v Česku na národní úrovni dobře fungovala, je třeba vzájemná spolupráce s regiony. Právě u venkovské turistiky hraje významnou roli respektování pyramidy destinačního managementu.

„Venkovský cestovní ruch včetně agroturistiky zažívá celosvětově obrovský boom, který ještě umocnila pandemie covidu-19. Pro návštěvníka nabízí únik před masovým turismem do čistého prostředí, za poznáním autentických zážitků, lokální gastronomie a místních komunit. Jedná se tak vlastně o jednu z hlavních forem udržitelného cestovního ruchu, což je aktuálně silný globální trend, jehož výsledkem je minimalizace negativních efektů turismu pro přírodní prostředí i obyvatele destinace a naopak důraz na prospěšnost pro místní komunity,“ říká Key Account Managerka České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jana Humpolíková a dodává: „Příklady ze zahraničí ukazují, že obzvláště u tohoto segmentu tvořeného drobnými poskytovateli služeb, typicky rodinnými farmami, pro které je navíc cestovní ruch pouze vedlejším zdrojem příjmu, je jeho národní zaštítění a podpora naprosto klíčová. Česko má v této oblasti obrovský potenciál ve smyslu kvality a počtu zařízení venkovské turistiky i jejich rozmanitosti, Proto jsme v roce 2020 ve spolupráci se Svazem venkovské turistiky a agroturistiky spustili projekt Prázdniny na venkově, jehož cílem je právě podpora a propagace tohoto turistického produktu doma i v zahraničí.“ 

Projekt Prázdniny na venkově vznikl ve spolupráci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky a České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Značka má za cíl zviditelnit český venkov a ukázat, že jde o skvělé místo na dovolenou pro celou rodinu. Prázdniny na venkově uspokojí i náročnější cestovatele, venkov se dá zažít mimo jiné v zámeckých hotelech, stylových penzionech či glampingu.

„Prázdniny na venkově jsou značkou, která pomáhá nejenom najít nezapomenutelnou venkovskou dovolenou, ale stejnou měrou pomáhá podnikatelům ve venkovské turistice a agroturistice zlepšovat služby prostřednictvím individuálního poradenství, sdílení zkušeností a vzdělávacích seminářů s předními odborníky z oboru marketingu, sociálních sítí, ubytovacích i zážitkových služeb. Spolupráce s agenturou CzechTourism a Kudy z nudy zase certifikovaným subjektům zajišťuje propagaci v České republice i v zahraničí,“ říká předsedkyně Svazu venkovské turistiky a agroturistiky Zdenka Nosková.

Tipy na prázdniny na venkově na Vysočině

Jsou k dispozici na www.vysocina.eu. Dělí se do osmi kategorií podle toho, co turistu zajímá: Pro gurmány, Za odpočinkem, Netradiční ubytování, Za zvířátky, Za zážitky, Regionální produkty, Pivovary a Jezdecké stanice. A zařízení se značkou Prázdniny na venkově po celém Česku i další inspiraci lze najít na www.prazdninynavenkove.cz a také https://www.kudyznudy.cz/prazdniny-na-venkove.

Na portálu Kudy z nudy, jednom z největších turistických portálů v Evropě, může zdarma – při splnění stanovených podmínek – zveřejňovat informace týkající se cestování úplně každý. Týká se to také agroturistiky, která s tou venkovskou velmi úzce souvisí. A samozřejmě také s Vysočinou. Vždyť orná půda v daném kraji má 276 971 hektarů a na celkové zemědělské půdě se podílí více než 76 %.

„Téma agroturistiky je silné a podle všech již uvedených okolností velmi příhodné téma právě pro Vysočinu a my tento projekt plně podporujeme. Svaz venkovské turistiky a agroturistiky je aktivním členem našeho širšího celostátního spolku, který obhajuje větší návrat modelu rodinného hospodaření na český venkov. Řada našich členů se přitom touto rozšířenou činností v zemědělství již dlouhá léta, s úspěchem a oceněním ze strany turistické veřejnosti, na svých farmách zabývá,“ říká předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Jaroslav Šebek a dodává: „Mám za to, že je tedy na čem stavět a doufáme, že se podaří tuto snahu skutečně dotáhnout do reálných výsledků a těchto speciálních zážitkových, a i gurmánských nabídek pro turisty na venkově v kraji přibyde. Bude to mít přínos jak pro turisty, tak pro spotřebitele lokálně vyrobených potravin, tak pro ekonomiku v kraji. Mediální podpory kraje si velmi vážíme a věříme, že budeme dobře reprezentovat náš kraj.“

„Vysočina je krajem venkovským a zemědělským. Zemědělství a venkov k sobě patří, i díky péči našich zemědělců je venkov na Vysočině právem vyhledávaný. Hlavním úkolem zemědělství vždy bylo, je a musí být produkce kvalitních potravin. Ty prokazatelně kvalitní s doloženým původem na Vysočině jsou pak nositeli značek jako je Vysočina regionální produkt, nebo Regionální potravina. Právě dnes byl zahájen příjem žádostí o přidělení certifikátu a přihlášek do soutěže Regionální potravina Kraje Vysočina 2023 a já věřím, že nejen tyto oceněné kvalitní potraviny si najdou co nejpřímější cestu ke svým konzumentům. Protože to, že tyto potraviny nám budou chutnat a budeme je kupovat je nejlepším oceněním celoročního úsilí našich zemědělců na polích a ve stájích naší Vysočiny,“ říká radní Kraje Vysočina pro lesní a vodní hospodářství, zemědělství a životního prostředí Pavel Hájek a dodává: „Zájemce o výborné potraviny z Vysočiny můžeme pozvat například na vyhlášené Přibyslavské mlékárenské dny, nebo na Bramborářské dny do Havlíčkova Brodu, tradičního centra bramborářského výzkumu, který navíc v letošním roce slaví 100. let své činnosti.“

Aktuálně si lze venkovskou a agro turistiku na Vysočině užít například v Třeštickém mlýnu nebo na Turistatku Javořice. Prvně jmenovaný subjekt s historií sahající až do středověku, v kterém se kromě mletí obilí také řezalo dřevo a lisoval lněný olej, prošel v letech 2006 až 2016 rozsáhlou rekonstrukcí. V současné době v Třeštickém mlýnu mimo jiné chovají vlastní zvířata a pořádají svatby. Na Turistatku Javořice začala rodina, která ho dříve vybudovala, znovu hospodařit po Sametové revoluci, kdy se jí objekt vrátil. Nyní mimo jiné provozují penzion s kempem, vyrábí mošt, cidery a marmelády.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...

Názory
Čína hromadí zásoby kritických komodit

Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...

Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...