Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny19. 5. 2023 06:47

Digitalizace usnadňuje cestování, klíčová jsou data

Maximálně usnadnit a zlepšit kvalitu cestování díky digitalizaci. To jeden z cílů, kterým se zabývá nejen Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Co a proč dělá, zaznělo na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) v Hradci Králové. Moderní informační a komunikační technologie hrají klíčovou roli u portálů jako je Kudy z nudy či Visit Czechia, projektů e-Turista či GDS, ale také v souvislosti s prezentací Česka na fotografiích či ve videu. 

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com I turistický průmysl potřebuje rychlá, kvalitní a dostupná data Foto: Shutterstock.com

Digitalizace cestovního ruchu prospěje všem, nejde přitom pouze o jednosměrné shromažďování digitálních dat. S pomocí moderních informačních a komunikačních technologií může každý například zveřejňovat informace o akcích a nabídkách pro turisty na portálu Kudy z nudy (KzN). Funguje to i obráceně, informace z Kudy z nudy lze při splnění stanovených podmínek přebírat prostřednictvím veřejného API na další weby.

„Protože se data poskytovaná přes API Kudy z nudy dají třídit podle vybraných parametrů včetně GPS, jde o skvělý nástroj třeba pro města a obce. Z KzN si mohou přebírat a zobrazovat na svém webu pouze obsah, který se jich týká, například akce a aktivity, které se konají u nich nebo v jejich okolí,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „V současné době data z portálu Kudy z nudy přebírá s pomocí API cca 30 subjektů, například dopravní portál OneTicket, T-Mobile a další. Aby se počet uživatelů API zvýšil, stránky byly dostupné i ve chvíli, kdy na ně přistupuje velké množství uživatelů, rychle se načítaly a celá infrastruktura byla stabilnější, portál Kudy z nudy nedávno přešel do prostředí Microsoft Azure. Vše se odehrálo v rámci centrálního nákupu prostřednictvím Ministerstva vnitra. Tento způsob zadávání má za cíl uspořit finance ze státního rozpočtu a mít přitom k dispozici nové a vzájemně kompatibilní technologie napříč státem.“

S platformou Azure souvisí další moderní služby, které CzechTourism plánuje do budoucna. Tak, aby informace o cestovním ruchu ještě víc zpřístupnil a zatraktivnil. Mimo jiné jde o převod textu na řeč s možností namluvení známými hlasy, kognitivní vyhledávání s prvky umělé inteligence, AI chatbota a další.

„V CzechTourismu klademe důraz na rozvoj obou klíčových portálů, tedy dříve zmiňovaného Kudy z nudy a také pro zahraniční turisty určeného portálu Visit Czechia. Zaslouží si to nejen kvůli rekordnímu využívání širokou veřejností. Během letní turistické sezóny na Kudy z nudy zaznamenáváme často víc než 100 tisíc návštěv za den, roční návštěvnost se pohybuje v řádech desítek miliónů,“ říká vedoucí oddělení obsahu a rozvoje webových portálů České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Moc a dodává: „Abychom poskytli turistům maximální informační servis, snažíme se kromě námi editovaných dat přebírat kvalitní datové feedy od externích specializovaných subjektů. Uzavíráme datové aliance, což umožňuje na naše portály přebírat například informace o počasí, sněhové zpravodajství, záběry z webkamer a jiná pro turisty užitečná data. V jednání je spolupráce s poskytovatelem dat o běžkařských trasách, chceme zobrazovat vybraná data Klubu českých turistů, Asociace hotelů a restaurací aj. Velkým tématem je bezbariérovost, zde komunikujeme s Kontem Bariéry, různými asociacemi aj.“

CzechTourism také položil klíčový základ zásadního projektu e-Turista, který má snížit administrativní zátěž podnikatelům, přinést data o turistech a usnadnit výběr místních poplatků. Financován bude z Národního plánu obnovy, přičemž funkční systém s napojením na ubytovatele by měl být hotový do konce roku 2025. Koordinaci a realizaci projektu zajišťuje Ministerstvo pro místní rozvoj, CzechTourism poskytuje součinnost při přípravě projektu.

„Projekt e-Turista se má stát efektivním nástrojem měst a obcí pro výběr místních poplatků. Díky němu by samosprávy měly mít přístup do on-line systému a přehled o ubytovaných hostech v anonymizované podobě v reálném čase. A to tak, že ubytovatelé budou hosty registrovat prostřednictvím jednoho centrálního místa, kdy digitální kniha návštěv a navazující programy zjednoduší výpočet a následně i odvod místních poplatků,“ říká vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Díky tomu i národní instituce budou mít k dispozici data o turistech v reálném čase a budou tak moct rychleji řešit problémy v destinacích, jako je například overturismus.“

 „V současné době podnikatelé v cestovním ruchu nevidí, kolik se vybere a kam směřují příjmy z místních poplatků v obci, kde podnikají. Současně mnoho obcí místní poplatky kvůli administrativní zátěži vůbec nevybírá. Jedním z cílů projektu e-Turista je poskytnout obcím jednoduchý nástroj pro jejich výběr,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Přál bych si, aby projekt e-Turista pomohl městům zbohatnout z cestovního ruchu a také, aby obce část takto získaných financí věnovaly zpět na podporu místních podnikatelů.“  Veřejnost rovněž může – při splnění licenčních podmínek – díky moderním informačním a komunikačním technologiím používat Digital Media Library CzechTourismu dostupnou na internetu. Obsahuje fotografie, videa aj. týkající se turismu v celém Česku. Přístup je možný po registraci, v mediatéce jsou v současné době k dispozici tisíce audiovizuálních záznamů, které lze jednoduše najít s pomocí klíčových slov.

„O místech, která stojí za návštěvu, nestačí jen psát, lidé je chtějí vidět, a to nejen na fotografiích. Proto jsme mimo jiné spustili novou Digital Media Library, tak abychom informace o cestovním ruchu a krásách Česka šířili nejen my v CzechTourismu, ale pomáhali s tím i ostatním. Ať už se jedná o destinační agentury, média, samosprávu nebo soukromé subjekty,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a uzavírá: „Digital Media Library je jedním z digitálních projektů, který jsme realizovali v souladu se strategickým cílem Efektivní CzechTourism. Klíčové přitom je, a to u veškeré digitalizace státu, propojování datových zdrojů, získávání zdrojů nových a aktivní práce s existujícími daty. Co se týče cestovního ruchu, zúročujeme ji například v analýzách a průzkumech, které pravidelně publikujeme na www.tourdata.cz. A také ve statistikách návštěvnosti turistických portálů, které provozujeme a které patří mezi nejnavštěvovanější v Česku, ne-li v Evropě.“

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Cestovní ruch

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Cestovní ruch
Kongresoví ambasadoři byli oceněni

Ambassador Awards Evening se uskutečnil pod záštitou primátora...

„Celý profesní život se snažím posouvat českou onkologii...

Hlavními partnery večera byly: Hlavní město Praha, Ministerstvo...

Cestovní ruch
Výročí Franze Kafky: Příležitost i pro cestovní ruch?

Kdo navštíví Prahu, resp. její webové stránky a...

Hlavní město ve spolupráci s Prague City Tourism...

Během roku Franze Kafky se uskuteční také projekt...

Otáčející se hlava Franze Kafky patří k nejvyhledávanějším...