Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny14. 7. 2023 14:54

Česko je ideální destinace pro gastroturistiku

Česká vinařství chtějí zaujmout na veletrhu v Londýně

Do Česka za vínem? Proč ne. Že má malá země v srdci Evropy co nabídnout i ve vinařské turistice, bude Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism prezentovat na červencovém veletrhu National Geographic Traveller Food Festival v Londýně. Na akci agentura spolupracuje s Národním vinařským centrem, Centrálou cestovního ruchu Jižní Morava a statutárním městem Brno. Vlastní stánek na festivalu bude mít také Budějovický Budvar.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Česko v Londýně láka na gastroturistiku Foto: Shutterstock.com

Sklepní uličky, zákoutí s vinnou révou a víno. Vinařská turistika se čím dál víc dostává také do hledáčku zahraničních hostů. O tom, že právě tzv. gastroturistika, tedy poznávání míst přes jídlo, víno a pivo, je jedním ze způsobů, jak se dá poznávat Česko, je přesvědčena agentura CzechTourism. České vinařství a Česko jako destinace pro vinařskou turistiku se tak mimo jiné představí na National Geographic Traveller Food Festivalu. Uskuteční se v Londýně už tento víkend, tedy od 15. do 16. července 2023.

„Podle mezinárodních trendů zájem o cestování za jídlem roste. A Česko nechce být pozadu. Gastronomie patří spolu s památkami mezi hlavní lákadla pro cestování do Česka,” říká ředitel České centrály cestovního ruchu-CzechTourism Jan Herget a upřesňuje: „Z našeho průzkumu vyplývá, že v průměru každý čtvrtý zahraniční turista realizuje v Česku alespoň jednu aktivitu spojenou s gastronomií. Gastronomie nejvíce láká Američany a Němce (27 %), Brity (28 %) a Francouze (32 %).“

Hosté ze zahraničí budou moci na akci poznat tuzemské víno, zjistit, jak je to s výlety do přírody nebo za pamětihodnostmi na vinařských stezkách, po kterých se dá cestovat pěšky i na kole. Představí se také historie a současnost tuzemského vinařství a chybět nebude ani prezentace barové scény v Brně včetně ochutnávky koktejlů.

„Už loni jsme měli velkou radost, že jsme se mohli zúčastnit tohoto prestižního eventu, na který zavítalo více než 6 000 návštěvníků. Ukazuje se, že veletrh je výbornou platformou pro představení Česka klientele, která se zajímá o cestování spojené s kuchyní a specialitami konkrétních destinací. Britští a irští turisté se na Česko už nedívají jen jako na destinaci, kde navštíví hlavní město, ale jako na destinaci pro sofistikovanou dovolenou s kvalitní nabídkou i pro náročnější klientelu,” doplňuje ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism Velká Británie a Irsko Katarína Hobbs.

Zahraniční klientele je určená i speciální kampaň Tradice, která prezentuje všechny kraje Česka a ukazuje tuzemské tradice netradičně. Například do Jihomoravského kraje láká na nečekané pokladnice v podobě vinných sklípků, do Plzeňského kraje zase na nečekané mléko v podobě piva. Díky tomu, že Česko má tisíciletou tradici vaření piva, je daná věc velkým tématem i jako kulturní produkt. Tuzemský pivní kultura proto usiluje o zápis na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Součástí má být samotný nápoj, kultura čepování, atmosféra české hospody i česká věta: Jdeme na jedno. A o zápis do UNESCO jako vůbec první na světě coby krajina chmele usiluje také město Žatec. Výsledky by zaznít letos v září v Rijádu.

Na gastroturistiku se zaměřuje taky speciální projekt agentury CzechTourism a Asociace kuchařů a cukrářů České republiky Czech Specials. Snaží se popularizovat českou kuchyni v tradičním i moderním pojetí, propagovat a podporovat restaurace tak, aby do nich zavítalo více hostů. Na webu projektu e tak mimo jiné k dispozici speciální mapa s přehledem podniků, které mají certifikaci Czech Specials. V červnu se zahraničnímu zastoupení CzechTourism v Tokiu podařilo prosadit reportáž pro japonskou Nagasaki TV k české gastronomii. A v červenci pak u příležitosti inauguračního letu z Tchaj-Peje do Prahy seznámí CzechTourism tchaj-wanská média s Czech Specials restauracemi.

Co se týče gastroturistiky, nezapomíná se ani na domácí trh, Výletům za vínem i pivem se proto pravidelně věnuje také portál agentury CzechTourism Kudy z nudy. V červenci mimo jiné vydává newsletter s rozcestníkem plným tipů na to, co lze během letních prázdnin v Česku zažít. Součástí budou i doporučení, kam v každém ze čtrnácti krajů vyrazit na výlet do vinic a za vínem a kam na dobré pivo z minipivovarů.

V podpoře gastroturistiky chce CzechTourism pokračovat i příští rok. Už teď plánuje lákat na cestování za pivem zejména prostřednictvím menších řemeslných pivovarů. Skloubí se tak pivo s gastronomickými, kulturními či outdoorovým zážitky.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...