Středa 8. května 2024
ikona hodiny19. 2. 2024 08:47

Propouštění zaměstnanců kvůli AI nehrozí

Naopak přinese nové příležitosti

V dnešním dynamickém světě podnikání není používání umělé inteligence pouhým módním trendem, ale zásadní transformací, která formuje budoucnost. V článku se zaměříme na implementaci umělé inteligence do firemních aktivit napříč různými odvětvími a rozebereme, zda firmy již počítají s personálními úsporami v souvislosti s nasazením nových technologií.

Pavel Kašpar autor

Foto: Shutterstock.com Propouštění zaměstnanců kvůli AI nehrozí, naopak přinese nové příležitosti Foto: Shutterstock.com

V současné době je umělá inteligence běžně využívána ve firmách, a to zejména v kontextu tvorby a úpravy obsahu. „V současné době již využíváme některé AI nástroje v rámci našich marketingových aktivit. Příkladem může být tvorba reklamních textů a podkladů pro grafické výstupy,“ odpovídá Michal Hotmar, marketingový specialista nábytkářské společnosti RIM CZ, která vyrábí sedací nábytek. Nástroje založené na AI jsou schopné generovat desítky až stovky příspěvků na sociálních sítích z existujících dat. Navíc dokážou navrhnout texty reklam, titulky, grafické prvky, které jsou klíčové pro efektivní oslovování cílové skupiny.

V marketingu se umělá inteligence využívá možná více než v jiných odvětvích kvůli potřebě neustálé analýzy dat a adaptace na rychle se měnící tržní podmínky. „Ve Fairy Tailors už dnes AI běžně používáme nejen pro rešerše, generování hrubého textu nebo při postprodukci fotografií a videa, ale také v obchodním nebo náborovém procesu,” komentuje Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Seberou nám roboti práci?

Většina českých firem se chystá více pracovat s obsahem vytvořeným pomocí umělé inteligence, jelikož vidí v této oblasti velký potenciál do budoucna. Nicméně, zatím nemají v plánu provádět žádné personální úspory. „Očekáváme, že AI bude dále pomáhat s rutinními prácemi a zrychlovat vybrané procesy. Neočekáváme však, že toto bude mít personální dopady. Naopak se spíše těšíme, že se našim odborníkům rozšíří prostor pro opravdu kvalifikovanou práci, kde je stále třeba uplatňovat lidský úsudek a zkušenosti,“ sdílí svůj postoj Tomáš Vacek, partner reklamní agentury Contexto.

Připraví nás AI o práci? Na každé pracovní pozici se opakují aktivity, jako je pravidelná kontrola e-mailů neboli analýza dat. Umělá inteligence je v tomto ohledu významným nástrojem, který pomáhá automatizovat tyto opakující se činnosti a uvolňuje tak čas pro úkoly s vyšší prioritou a přidanou hodnotou. „Cestou je spíše zefektivnit aktuální procesy a produkovat tak více za stejný čas, není nutné ani žádoucí kvůli tomu propouštět zaměstnance,“ doplňuje Patrik Duda, CEO společnosti Atreon a zakladatel Naughty Harbor.

AI formuje trh práce

Obavy z dopadů technologického pokroku na trh práce jsou dlouhodobým tématem, které se objevuje v různých podobách po celou historii. „Už desítky let se objevují zprávy, že nás roboti připraví o práci. Nedávno jsem viděla krásné srovnání třech obálek německého magazínu Spiegel, z let 1964, 1978 a 2016. Všechny z nich predikovaly, že technický vývoj bude znamenat zánik pracovních míst,“ komentuje situaci Jana Večerková, ředitelka projektu Coding Bootcamp Praha, intenzivních kurzů programování. Nicméně se ukázalo, že AI a automatizace nevedou k masové nezaměstnanosti, ale vytvářejí nové pracovní příležitosti a mění povahu existujících pracovních rolí. „Podívejte se na statistiky nezaměstnanosti v posledních letech – pokud by platila úměra, že vyšší míra automatizace znamená méně pracovních míst, tak by jak v Německu, tak v Čechách měla nezaměstnanost růst, a přitom tomu bylo právě naopak,“ dodává Jana Večerková.

Navzdory významnému technologickému pokroku zůstávají určité lidské dovednosti nenahraditelné. Podle Ondřeje Tylečka je umělou inteligenci tím pádem třeba vnímat jako podpůrný nástroj, nikoli jako náhrada lidské inteligence a kreativity. „Náš obor, marketingová komunikace, propojuje umění a technologie.  Chystáme se najmout ještě více lidí, kteří AI dokáží využít ve své práci.  AI však nenahradí stratéga, copywritera ani fotografa.Ty nejlepší nápady totiž stojí na prověřených principech, ale zároveň obsahují něco jedinečného, inovativního a kreativního. Skutečně výjimečná myšlenka se prozatím může zrodit jen v lidské hlavě,“ doplňuje Ondřej Tyleček.

Články autora Pavel Kašpar

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Trendy

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Trendy
Jedenáctý ročník Laboratoře Nadace Vodafone je v plném proudu

„Každý rok se těšíme, jaké zajímavé projekty v...

Do jedenáctého ročníku Laboratoře Nadace Vodafone se probojovaly...

Digitální logoped Vyslovuj v průběhu akceleračního programu spustil...

„Pokroky čtveřice projektů nás motivují pokračovat v našem...

Aktuality
Virtuální vodárna. K čemu se hodí digitální dvojče úpravny vody?

Partneři oslovili město Železná Ruda, zda by se...

„Digitální dvojče představuje počítačový model, který dokonale kopíruje...

Součástí digitálního dvojčete úpravny vody je i systém...

JUDr. Tomáš Koníček z Mezinárodního bezpečnostního institutu, který se...