sobota 7. prosince 2024
ikona hodiny 30. 5. 2022 19:32

TTD podpořilo zájem o Českou republiku

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Do Karlových Varů se sjelo na dvě stě lidí z 23 zemí, aby se na vlastní kůži seznámili s regionem a zajímavostmi i turistickými novinkami nejen Karlovarského kraje. A začali tak víc a v celém světe nabízet Českou republiku. 

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: CzechTourism
V Karlových Varech se prodávalo Česko Foto: CzechTourism

Hlavním tématem TTD byl restart cestovního ruchu po koronaviru, omezení turismu už neplatí a je třeba navázat na růst z předpandemické doby.

„Možnost pozvat necelou stovku zahraničních cestovních kanceláří, tour operátorů a novinářů před zahájením letní sezóny je výborný impuls pro restart cestovního ruchu. Evropské cestovky hledají náhradu za poznávací zájezdy do Ruska a Česko je pro ně zajímavou alternativou. Američtí klienti zase potřebují ujistit, že jsme bezpečná destinace daleko od válečné zóny. Může se nám to zdát úsměvné, ale Američané nás stereotypně řadí do východní Evropy a jsou překvapení, když jim ukážeme, že Praha leží na západ od Vídně. Klíčová byla obchodní jednání. Covid přetrhal většinu obchodních vztahů a je třeba začít od začátku. V Karlových Varech se uskutečnilo více než 1 750 schůzek a já pevně věřím, že je to první krok, který nejen v Karlovarském kraji, ale v celém Česku pomůže nahradit chybějící turisty z Ruska a Číny,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Poděkování patří všem, kteří se na akci podíleli, od účastníků, přes partnery po organizátory.“

Na B2B workshopech během TTD se účastníci ze zemí mimo Evropu nejvíc zajímali o kvalitní partnery z ČR, zejména incomingové agentury a hotely. Zástupci evropských trhů se propojovali s tuzemskými poskytovateli služeb v kontextu s exkurzemi, dopravou, atrakcemi, hotely aj. Poskytovatele služeb a lázeňské subjekty z ČR nejčastěji zajímaly okolní země. Konkrétně Německo, Rakousko a Polsko, následovala Skandinávie a Benelux.

„Karlovarský kraj byl dosud vnímán jako region lázeňství se silnou ruskou klientelou. To změnila jednak covidová pandemie, nyní i agrese Ruska na Ukrajině. Podnikatelé v oblasti lázeňství v našem kraji na to ale rychle dokázali zareagovat, přizpůsobit nabídku a orientovat se na domácí návštěvníky, sousední Německo a další trhy. Oceňujeme, že jednou z oblastí, na kterou se letos zaměřuje právě také CzechTourism, jsou tradice, tedy i tradice českých lázní ve spojení s moderními trendy,“ uvádí hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.

Tuzemské incomingové agentury velmi uvítaly, že na TTD přijeli zástupci také ze vzdálených trhů, jako je USA, Kanada, Latinská Amerika, Singapur, Malajsie, Tchaj-wan, Filipíny, Japonsko či Jižní Korea. Právě tyto státy totiž oceňují a chtějí spolupráci s naším destinačním managementem. Dobře znají turistickou nabídku v ČR, umí zajistit kvalitní služby a profesionálně se postarat o klienty přímo na místě. Nejen proto pracovním jednáním na TTD předcházely poznávací cesty po Karlovarském kraji.

„Účastníci TTD měli jedinečnou příležitost si v roli turistů prohlédnout to nejzajímavější, co Karlovarský kraj nabízí. Ochutnat místní speciality nebo si na vlastní kůži vyzkoušet lázeňské procedury. Prohlédli si i lázeňská města zapsaná na seznamu UNESCO a setkali s lázeňskými lékaři, kteří jim vysvětlili léčebné lázeňství a účinky unikátních přírodních zdrojů. Nechyběly ani sportovní aktivity v Krušných horách či sjezd řeky Ohře na raftech, který ocenili především nákupčí z Beneluxu. Na konci každého dne hosty čekal speciální kulturní program. Zažili tak středověké slavnosti na hradě Loket nebo networkingový večer v duchu lázeňské atmosféry 20. let minulého století,“ říká předseda Destinační agentury Živý kraj Petr Židlický a dodává: „Akce potvrdila, že Karlovarský kraj nabízí opravdu široké spektrum atraktivit a vysokou úroveň služeb. Odhalily se i určité rezervy, na jejichž odstranění lze však zapracovat.“

Czech Republic Travel Trade Day se koná pravidelně od roku 2016 s dvouletou nucenou přestávkou kvůli covidu. Letos šlo tedy o jubilejní 5. ročník. Místem jednání byl karlovarský Grandhotel Pupp a poznával se celý Karlovarský kraj. CzechTourism vše zrealizoval ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj za podpory Karlovarského kraje a měst Karlovy Vary a Mariánské Lázně. Akce se přitom v Karlových Varech měla původně uskutečnit už v roce 2020, covid však dobu konání odložil.

V minulosti TTD hostila Olomouc, Plzeň, Liberec a České Budějovice. I předchozí ročníky měly za cíl, stejně jako ten letošní, aby zahraniční nákupčí získali co nejkomplexnější obrázek o turistické nabídce ČR s důrazem na pořádající kraj. Scénář proto bývá následující: Zahraniční účastníci TTD nejdřív region, kde se akce koná, „ochutnají“ jako turisté, poté je čekají informační a obchodní jednání s českými subjekty (cestovními kancelářemi, hotely a dalšími poskytovateli služeb) a vše uzavírají B2B workshopy tuzemských podnikatelů se zástupci zahraničních kanceláří CzechTourismu.

„Myslím, že TTD přišel právě v čas a tam, kde je nejvíc potřeba. Věřím, že TTD přinese dobrý byznys jak tour operátorům, tak místním hoteliérům a lázním. Karlovy Vary prochází restartem, na rozdíl od jiných destinací nás potkal nejen covid, ale také obrovská proměna klientely. Ale po dobu krize jsme nezaháleli, město se masivně soustředilo na svoji turistickou a lázeňskou infrastrukturu. Určitě máme co nabídnout a jsme připraveni přivítat celé nové skupiny návštěvníků – od rodin s dětmi přes sportovce až třeba po ty, které zajímá světové dědictví UNESCO,“ říká primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer Ferklová.

I díky TTD roste zájem o Českou republiku. Po akci se zpravidla uzavírají obchodní smlouvy, zahraniční agentury chystají balíčky či nabídky zájezdů pro své klienty. Proto už teď CzechTourism myslí na další ročník. Uskuteční se 15. a 16. května 2023 v Brně ve spolupráci s jihomoravskou centrálou cestovního ruchu.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Názory

Proč se rozevírají nůžky mezi ekonomikou USA a eurozónou a co s tím

Globální ekonomická situace, jak ji prezentuje hospodářský výhled...
Aktuality

Vyhlášení 29. ročníku Českých 100 Nejlepších

Pan-evropská společnost pro kulturu, vzdělávání a vědecko-technickou spolupráci...
Aktuality

Dohoda EU-Mercosur otevírá nové příležitosti

Evropská unie a skupina států Mercosur (Brazílie, Argentina,...

Nejnovější Expertní pohled

Názory

Regulace ruku trhu nenahradí

Jak lehce se v Česku podniká, je do velké...
Expertní pohled

Rekvalifikace jako výtah do vyšších pater

Češi málo využívají možnost absolvovat rekvalifikační kurzy. Ty...
Expertní pohled

Kam se ztrácí odpad?

Problematika odpadů často vyvolává mnoho otázek. Odpady jsou...