Neděle 12. května 2024
ikona hodiny28. 3. 2022 12:45

Fitka 2021: Obrat spadl o čtyřicet procent

Celkem 2,6 miliardy Kč činil v roce 2021 roční obrat fitness sektoru v ČR. Fitness centra přitom oproti roku 2020 zaznamenala 40% pokles obratu a o více než 25 % se snížila návštěvnost. Nejčastěji poskytovanou službou byly skupinové lekce, osobní trénink, kardio zóna a polovina provozovatelů nabízela zdravotní cvičení, o která je čím dál větší zájem. To vyplývá z průzkumu českého fitness sektoru za rok 2021. Nyní se návštěvnost opět zvyšuje, ovšem fitka bojují se zvyšujícími se náklady souvisejícími s energetickou krizí.

Foto: Shutterstock.com Fitcentrům klesl obrat o 40 % Foto: Shutterstock.com

Společnost EuropeActive ve spolupráci s Deloitte vydává každý rok Fitness Market Report, ve kterém popisuje a hodnotí stav evropského fitness sektoru. Do této zprávy se letos zapojila i Česká republika. Česká komora fitness v únoru sbírala data od provozovatelů v celé České republice za rok 2021. Do průzkumu se zapojilo 42 provozovatelů s 90 provozovnami.

„Celkové výnosy fitness sektoru za rok 2020 byly 4,2 miliardy korun. V roce 2021 činily celkové výnosy 2,6 miliardy. Rok 2021 se tak pohyboval na 62 % roku předchozího,“ říká Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness.

Průměrný počet návštěv na jednu provozovnu za jeden měsíc v roce 2021 byl 624 osob. V porovnání s rokem 2020 (843 osob) se jednalo o více než čtvrtinový pokles, což je výrazný rozdíl. „Lidé se do fitness center po pandemii covid-19 a souvisejících lockdownech v roce 2021 nevrátili nebo se vraceli jen pozvolna. Z našich aktuálních informací vyplývá, že situace se výrazně zlepšuje až letos, v roce 2022. Provozovatelé však řeší jiný palčivý problém, kterým jsou zvyšující se náklady v souvislosti se současnou energetickou krizí,“ upozorňuje Jana Havrdová.

Jen 9,5 % provozovatelů zvolilo čisté členství

Z průzkumu z roku 2021 dále vyplývá, že – na rozdíl od zahraničních trendů – převládal v českých fitness centrech obchodní model založený na individuálních vstupech a předplacených permanentkách (61,9 %), dalších 28,6 % umožňovalo lidem kombinaci členství i individuálních vstupů a předplacených permanentek a pouze 9,5 % provozovatelů provozovalo svůj byznys na bázi čistého členství.

Průměrná cena za měsíční členství u fitness center, která provozují služby výlučně na bázi členství, byla 1 700 Kč. U fitness center, která jsou založená na obchodním modelu individuálních vstupů, se cena pohybovala kolem 125 Kč za vstup.

Nejčastěji poskytovanou službou byly skupinové lekce

V roce 2021 nejvíce fitness center poskytovalo skupinové lekce (78,6 %) a mnohem více lidé využívali služby osobního trenéra, které v žebříčku vystoupaly na druhou pozici. Čím dál větší oblibě se také těšily kardio zóny, které nabízelo až 61,9 % provozovatelů.

Mezi další populární poskytované služby patřila jóga (54,8 %), posilovací stroje (52,4 %) a zdravotní cvičení (50 %), což odborníci přičítají tomu, že fitness trh tak začíná být postupně připraven na spolupráci s lékaři a zdravotními pojišťovnami.

In jsou wearables, fitness aplikace i on-line cvičení

„Respondenti také měli v našem průzkumu uvést, jaké trendy a technologie mají podle nich vliv na formování fitness sektoru v České republice. Jednoznačně velmi vysoký vliv měly dle provozovatelů chytré technologie, takzvané wearables,“ doplňuje Jana Havrdová s tím, že tento pojem zahrnuje veškerá zařízení, která se dají nosit na těle a umožňují nejrůznější měření při pohybových aktivitách. Patří sem chytré hodinky, monitory srdeční tepové frekvence, GPS zařízení apod. Následovaly fitness aplikace a vybavení pro domácí posilovny a placené on-line fitness programy.

Nejvíce lidí pracuje ve fitness sektoru na dohody

Ve fitness sektoru pracovali v roce 2021 lidé nejčastěji na dohodu o provedení práce/činnosti. Pokud se jednalo o management a recepční, tito pracovníci se většinou stávají trvalou součástí týmu fitness centra a pracují na hlavní pracovní poměr, osobní trenéři na druhou stranu preferují formu OSVČ.

Roste vliv zprostředkovatelů benefitních programů

Téměř polovina respondentů se v průzkumu z roku 2021 domnívala, že zprostředkovatelé/poskytovatelé benefitních programů mají střední vliv na podnikání ve fitness sektoru v České republice. „V případě, že fitness centrum umožňuje vstup formou benefitních programů, ptali jsme se, jak velkou část příjmů takové vstupy tvoří. Téměř 30 % respondentů uvádí, že takové vstupy tvoří méně než 15 % jejich příjmů,“ uzavírá Jana Havrdová.

Články autora Fitka 2021: Obrat spadl o čtyřicet procent

Nejnovější články

Analýzy
Známe nejoblíbenější zaměstnanecké benefity!

Vyplývá to z aktuálních dat portálu Platy.cz, který se...

Výše zmíněné benefity můžeme zařadit mezi ty klasické....

Popularitu tohoto benefitu potvrzuje i Milan Beutl, ředitel...

Firmy také stále více dbají na zdravé stravování....

U některých firem poskytování benefitů ovlivnily nově nastavené...

Pohled z praxe
Centrum lidských zdrojů pomáhá v Plzeňském kraji s integrací cizinců

„Podnikání v Plzeňském kraji čelí řadě výzev, které...

Tento nedostatek pracovníků firmy částečně řeší zapojením cizinců,...

Plzeňský kraj se nepotýká jen s problémy, ale...

V centru vznikají rovněž nové generace pohonů pro vozy...

Cestovní ruch
Emirates chtějí zdvojnásobit dubajskou ekonomiku

Dohoda byla podepsána na veletrhu Arabian Travel Market...

Partnerství zahrnuje širokou škálu iniciativ, na kterých mohou...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Známe nejoblíbenější zaměstnanecké benefity!

Vyplývá to z aktuálních dat portálu Platy.cz, který se...

Výše zmíněné benefity můžeme zařadit mezi ty klasické....

Popularitu tohoto benefitu potvrzuje i Milan Beutl, ředitel...

Firmy také stále více dbají na zdravé stravování....

U některých firem poskytování benefitů ovlivnily nově nastavené...

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...