Pátek 19. dubna 2024
ikona hodiny17. 6. 2022 13:30

Ze sousedních zemí k nám jezdí čím dál tím víc turistů

Obyvatelé Slovenska, Polska, Německa a Rakouska mají čím dál tím větší zájem o Českou republiku (ČR). Jak ukazují čísla Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, letos v dubnu bydleli v tuzemských hotelech v obdobném počtu jako před pandemií covidu-19. Do ČR přijelo také víc hostů z Nizozemska nebo Velké Británie.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Turisty lákají i vinařské obce na jihu Moravy Foto: Shutterstock.com

Zatímco v dubnu 2019 do České republiky zavítalo 155 564 Němců, letos ve stejném období to bylo 135 027 obyvatel tohoto souseda. Během pandemie přitom ČR navštívilo pouze 88 (v roce 2020) a 2 486 (v roce 2021) německých hostů. Slováků před covidem přijelo do ČR 46 381, letos jich bylo 51 703, v roce 2020 jen 163 a v roce 2021 celkem 3 959. Pomyslnou třetí příčku v tabulkách CzechTourismu drželi lidé z Polska. Do ČR, pokud meziročně srovnáme dubnové výsledky, jezdili následovně: IV/2019–34 163, IV/2020–100, IV/2021–899 a IV/2022–38 488.

„I letos v dubnu platilo, že většinu z celkového víc než 1 milionu lidí ubytovaných v tuzemských hotelech tvořili rezidenti, bylo jich 51,3 %. Zahraniční návštěvníci využili tuzemské ubytovací kapacity ze 48,7 %,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Pozitivní zprávou – kromě většího zájmu o ČR ze sousedních zemí – jsou také vyšší příjezdy hostů z Nizozemska nebo Velké Británie. Čísla přitom naznačují, že letos v létě bude situace zase trochu jiná.“

„Předpokládáme, že domácí turisté budou stejně jako v dubnu i letos v létě opět hlavním tahounem domácího cestovního ruchu. A očekáváme, že podíl zahraničních hostů ještě mírně poroste. Data nám totiž ukazují, že své cesty k nám, na rozdíl od Čechů, cizinci plánují na poslední chvíli,” uvádí marketingový ředitel hotelového systému PRÉVIO David Laryš a dodává: „Z našich dat vyplývá, že Češi na začátku června tvořili 70 % všech domácích rezervací na letošní léto. Pro představu, v roce 2019 byl podíl zahraničních hostů na rezervacích kolem 35 %.“

Skladba turistů, kteří jezdí do ČR, podle země původu se mění. Dřív jezdilo víc Rusů i třeba také Číňanů. Kvůli koronaviru a konfliktu na Ukrajině teď podle Prévia hosté z Německa tvoří 8 % rezervací na léto, následují po 3 % sousedé z Polska a Slovenska. Dále Brité se 2 % a po 1 % cestovatelé z Holandska, Španělska, Rakouska a Maďarska.

Změnu struktury turistů reflektuje i kampaň CzechTourismu Přijeďte zažít tradiční i nové zaměřená na 14 států podle bonity. „Naši kampaň jsme spustili letos 12. května, koná se ve dvou vlnách. Na tu aktuální za 30 milionů korun, která běží do konce července, naváže vlna podzimní, kde počítáme s nákupem mediálního prostoru za 10 milionů korun. Kampaň bude ze 100 % digitální, tzn. reklamy na sociálních sítích a nejdůležitějších zahraničních webech,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „U většiny trhů kromě kampaně hrají klíčovou roli letecká spojení. Dlouhodobě spolu s Letištěm Praha proto pracujeme na přímých letech do Česka. Už 22. června tak na pražské letiště přiletí první letadlo nové pravidelné linky z Kuvajtu.“

Výsledky dubnové obsazenosti hotelů v ČR jsou k dispozici na   https://tourdata.cz/data/navstevnost-v-hotelech-v-dubnu-2022-vs-2019-2021/, hotelové rezervace na léto budou zveřejněny na www.previo.cz.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Analýzy
Revoluce v benefitech se nekoná

Loňský podzim přinesl vášnivou debatu o negativních dopadech...

„Letošní průzkum benefitů ukázal, že rozdíl mezi tím,...

„Benefity sledujeme v rámci našich průzkumů již bezmála...

Zajímavým zjištěním letošního průzkumu je pak i skutečnost,...

Analýzy
Vědí, ale nepřipravují se

„Výsledky průzkumu nás překvapily. Odhalily, že připravenost na...

Ale právě v tom je ta šance. „ESG je...

A jak tedy průzkum zrealizovaný BDO Hungary dopadl? Naprostá...

„Důvodem je také více peněz na investice a také...

Ačkoli si firmy jsou vědomy potřeby udržitelného fungování,...