×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pondělí 20. března 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny6. 10. 2022 07:46

Turisticky atraktivní obce oceňují přínosy cestovního ruchu

Turismus patří mezi důležité zdroje příjmů, které by jinak v místě chyběly. Myslí si to 60 % rezidentů z turisty hojně navštěvovaných oblastí. Většina z nich (90 %) cestovní ruch vnímá pozitivně (32 %) nebo neutrálně (58 %). Říká také, že kladně ovlivňuje mezilidské vztahy a kulturní i morální hodnoty. Vyplývá to z analýzy Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Telč patří mezi vyhledávaná místa Foto: Shutterstock.com

Podle 80 % dotázaných z turisty nejvíc vyhledávaných lokalit se životní standard v dané oblasti díky cestovnímu ruchu zlepšuje nebo je na dobré úrovni. Mnoho rezidentů (43 %) by z výše uvedených důvodů uvítalo, aby samosprávy (kraje, města a obce) turismus co nejvíc podporovaly. Vnímají přitom i problematické aspekty většího zájmu, za nejčastěji považují vyšší ceny, dopad na přírodu či intenzivnější dopravu spojenou s omezenými možnostmi parkování.

„Cestovnímu ruchu se snažíme pomáhat po všech stránkách. Proto mimo jiné řešíme digitální projekt GDS, tedy globální systém pro distribuci zážitků a služeb cestovního ruchu. Přes něj by mohl turista například vzdáleně zjistit aktuální volná místa na parkovištích nebo si rezervovat zážitky a služby ještě před příjezdem na místo výletu či dovolenou,říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

Další přínosy připravovaného digitálního projektu popisuje vedoucí oddělení obsahu a rozvoje webových portálů České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Moc: „Systém GDS pomůže nejen samotným návštěvníkům, ale i profesionálům v cestovním ruchu a sektoru jako takovému. Díky plánovanému napojení GDS na náš portál Kudy z nudy, který patří k nejpoužívanějším webům pro plánování výletů a dovolené v rámci České republiky, se více zviditelní nabídky i menších podnikatelů či méně známých lokalit. Systém by měl také poskytnout nástroje, které pomohou zlepšit řízení cestovního ruchu v České republice.“

 

Významně pozitivní roli může sehrát i cestování mimo hlavní sezónu, která v evropských nejnavštěvovanějších městech bývá zpravidla od jara do října. Mimo toto období je v daných destinacích méně cestovatelů a nižší jsou i ceny. Udržitelnost cestovního ruchu podporuje také venkovská turistika, dobrovolnictví, nákup regionálních produktů apod.

Jaký byl v 1. pololetí 2022 postoj rezidentů k cestovnímu ruchu v lokalitě zjišťoval Institut turismu od letošního dubna do června. Výsledky jsou k dispozici na tomto místě.  Šetření se zúčastnilo 5 171 lidí ze 150 různých míst. Data k tomuto tématu se sbírají průběžně. Detailní čísla i po jednotlivých lokalitách bude obsahovat celková zpráva za rok 2022.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Expertní pohled
Proč je LinkedIn jedničkou pro byznys?

A ač to bude znít neuvěřitelně, konkurence je...

Jen je potřeba vědět jak na to. K úspěchu...

Analýzy
Rostou hlavně firmy s vyšší přidanou hodnotou

„Malé a střední podniky pomáhaly s přechodem z...

Rozvoj malých (zaměstnávají méně než 50 zaměstnanců a...

Podle Hospodářské komory lze za úspěch tuzemské ekonomiky...

Nezařazené
Zájem Pobaltí zvýšil veletrh v litevském Vilniusu

Veletrh ve Vilniusu navštívilo 9 100 lidí a...

Na veletrhu by také zájem o kempování v...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Rostou hlavně firmy s vyšší přidanou hodnotou

„Malé a střední podniky pomáhaly s přechodem z...

Rozvoj malých (zaměstnávají méně než 50 zaměstnanců a...

Podle Hospodářské komory lze za úspěch tuzemské ekonomiky...

Analýzy
Proč čeští středoškoláci usilují o zebry?

20 % studentů chce začít podnikat hned po...

Část mladých tak stále více přemýšlí o podnikání,...

Analýzy
Krize má i pozitiva – dbáme na vztahy, zdraví i smysl života

Postcovidová doba spolu s ohromnými geopolitickými změnami a...

Právě větší důraz na smysl života řadí mezi...

Čtvrtina zaměstnanců vnímá jako pozitivní efekt krizí i...