×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pondělí 20. března 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny11. 11. 2022 07:00

Cestovní ruch je zpět, téměř na předcovidových číslech

Ve třetím čtvrtletí letošního roku do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v České republice (ČR) přijelo celkem 7,3 milionů turistů. Meziročně to znamená nárůst o 11 %. Pokud srovnáme situaci se stavem před pandemií covidu-19, tedy s červencem, srpnem a zářím 2019, jde o 97% návštěvnost. Vyplývá to z informací na www.tourdata.cz zpracovaných na základě dat z Českého statistického úřadu.   

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Turistický ruch je takřka na předcovidových číslech Foto: Shutterstock.com

HUZ letos ve 3. čtvrtletí zaznamenala 20,4 milionů přenocování. „Dobrou zprávou je, že – srovnáme-li letošní a loňské 3. čtvrtletí – návštěvníků tuzemských hromadných ubytovacích zařízení přibylo. A víc než dřív přijelo turistů ze zahraničí, přes 2,5 milionů, nejvíc z Německa, Slovenska a Polska. Co se týče oblíbenosti regionů, které cestovatelé nejvíc navštěvovali, roli hraje to, zda se jedná o rezidenty nebo o zahraniční turisty. Zatímco u cizinců vedla Praha následovaná Jihomoravským a Karlovarským krajem, obyvatelé České republiky nejvíc podnikali výlety a delší pobyty na jižní Moravu, do jižních Čech a do Královéhradeckého kraje,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

Zatímco hotely hlásí nárůst návštěvnosti (celkem 4,2 milionů turistů znamená o 23,9 % hostů víc), o pensiony i kempy byl zájem menší (pokles o 6,2 % a 6,6 %). Celkově přibylo zahraničních turistů, došlo k meziročnímu zvýšení o téměř 100 %. Rezidenti, kteří v letošním 3. čtvrtletí tvořili 80 % návštěvnosti HUZ, meziročně cestovali méně (snížení o 10 %).

Ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget dodává: „Nyní nastává rozhodující fáze boje o návrat cestovního ruchu. Podnikatelé potřebují pomoci přežít tradičně slabší zimní sezónu. Na 9 zahraničních trzích spouštíme zimní kampaň s rozpočtem 15 milionů Kč. Zaměří se primárně na hory a wellness, vánoční trhy, zimní města (kultura, gastro) a Valentýna. Pokud se ale chceme vrátit mezi globálně úspěšné destinace, potřebujeme přímé lety na největší trhy v Asii a v Americe. Spolupracujeme s Letištěm Praha na obnovení přímých linek a věřím, že najdeme cestu, jak navýšit rozpočet CzechTourism na společné kampaně s dopravci.“

Stáhněte si detailní statistiky

HOTELY 2022_ZARI

Zobrazit

HUZ 2022_3Q

Zobrazit

„Jakékoli další možné navýšení podporujeme, týká se mimo jiné rozšíření spolupráce v rámci platformy TouchPoint mezi Letištěm Praha, agenturou CzechTourism a Prague City Tourism, která je obvyklou formou spolupráce na rozvoji linek na konkurenčních letištích. Naším cílem je především postupně obnovit a nabídnout destinace, které měly přímé letecké spojení před pandemií covidu-19. A také navázat na jednání o projektech, které nebyly realizovány. To se týká například spojení do Chicaga a Hanoje, od kterých se kvůli pandemii ustoupilo. Podařilo se nám navázat na další sezónu spolupráci s Delta Air Lines na lince z New Yorku, rádi bychom obnovili linky do Filadelfie a Newarku v USA, Toronta a Montrealu v Kanadě. To jsou hlavní priority v Severní Americe. Ohledně Dálného východu jde o obnovu spojení ze Soulu a z čínských destinací, mezi nimiž je prioritním trhem Šanghaj. Jednáme rovněž s leteckými společnostmi o přímých leteckých spojeních s Thajskem, Tchaj-wanem, Japonskem, Indií a Singapurem,“ říká ředitel Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha Jiří Vyskoč.

Ze vzdálených trhů do ČR často jezdili právě turisté z USA, ve 3. čtvrtletí se jednalo o téměř 140 tisíc příjezdů. Následovali Izraelci se skoro 48 tisící příjezdy. Celkově nejvíc ČR navštěvovali Němci, kteří tvořili 8 % zahraniční klientely. V praxi to znamenalo 582 tisíc příjezdů a meziroční nárůst o 57,2 %. Následovali hosté ze Slovenska (cca 264 tisíc příjezdů, meziroční nárůst o 58,1 %.) a Polska (248 tisíc příjezdů, meziroční nárůst o 73,1 %).

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Expertní pohled
Proč je LinkedIn jedničkou pro byznys?

A ač to bude znít neuvěřitelně, konkurence je...

Jen je potřeba vědět jak na to. K úspěchu...

Analýzy
Rostou hlavně firmy s vyšší přidanou hodnotou

„Malé a střední podniky pomáhaly s přechodem z...

Rozvoj malých (zaměstnávají méně než 50 zaměstnanců a...

Podle Hospodářské komory lze za úspěch tuzemské ekonomiky...

Nezařazené
Zájem Pobaltí zvýšil veletrh v litevském Vilniusu

Veletrh ve Vilniusu navštívilo 9 100 lidí a...

Na veletrhu by také zájem o kempování v...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Rostou hlavně firmy s vyšší přidanou hodnotou

„Malé a střední podniky pomáhaly s přechodem z...

Rozvoj malých (zaměstnávají méně než 50 zaměstnanců a...

Podle Hospodářské komory lze za úspěch tuzemské ekonomiky...

Analýzy
Proč čeští středoškoláci usilují o zebry?

20 % studentů chce začít podnikat hned po...

Část mladých tak stále více přemýšlí o podnikání,...

Analýzy
Krize má i pozitiva – dbáme na vztahy, zdraví i smysl života

Postcovidová doba spolu s ohromnými geopolitickými změnami a...

Právě větší důraz na smysl života řadí mezi...

Čtvrtina zaměstnanců vnímá jako pozitivní efekt krizí i...