Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny19. 4. 2023 07:54

S jarní sezónou se začne jezdit také na vodu

Je to dostupnější, kempy zlepšují kvalitu a u řek je řada nových turistických cílů  

58 % Čechů plánuje strávit jarní dovolenou v Česku. Chtějí ji mít v průměru jeden týden a ze jednoho cestovatele utratit 6 148 Kč. Vyplývá to z průzkumu Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Na cestovatele do a po Česku čeká v sezóně 2023 mimo jiné víc než 44 tisíc km pěších tras a 40 tisíc km silničních cyklotras. Také se dá předpokládat větší zájem o ekonomicky výhodné cestování související s vodáctvím a ubytováním v kempech.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Češi s jarem vyrážejí na vodu Foto: Shutterstock.com

Na jarní dovolené Češi plánují strávit v průměru 7 dní, což je o 1,5 dne méně než loni. Nejvíc se chtějí vydat do Jihočeského (18 %), Středočeského (17 %) a Jihomoravského (15 %) kraje. Počítají přitom s průměrnou útratou 6 148 Kč, tedy s tím, že za jednoho cestovatele zaplatí o 310 Kč víc než loni. Stejně jako dřív si největší náklady vyžádá ubytování (46 %) a strava (16 %). Češi, kteří neplánují jarní dovolenou v Česku, si zpravidla vybírají volno jindy (32 %) nebo na dovolenou nemají dostatek financí (31 %) či preferují pobyt v zahraničí (19 %).

„Průměrná obsazenost ubytování během prvního květnového svátku je 61,46 %, o velikonočním víkendu se jednalo o 67,24 %. S tím souvisí fakt, že o trochu nižší je také víkendový průměr cen za ubytování. Zatímco o velikonočním víkendu se jednalo o 2 748 Kč, během prvního květnového svátku je podle naposledy stažených dat z Data Rhythm na základě Booking.com průměrná cena za dvoulůžkový pokoj 2 628 Kč,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Nejvíc chtějí mít Češi odpočinkovou jarní dovolenou s lehčími sportovními aktivitami, plánuje to 29 % respondentů. Mezi nejvíc preferované sportovní aktivity Čechů během nadcházejících volných dnů patří lehčí procházky (49 %), pěší turistika (47 %) a vodní sporty s aquaparky (21 %). Čtyři z deseti Čechů přitom už mají zkušenosti se sjížděním řek, většinou na nich strávili část dne.“

Řeky v Česku se spolu s jarní turistickou sezónou otvírají, zpravidla se tak děje 2. dubnový víkend. Mezi top tuzemské toky pro vodáctví patří Bečva, Berounka, Jizera, Labe, Lužnice, Morava, Odra, Ohře, Otava, Ploučnice, Sázava, Tichá Orlice, Úhlava a Vltava. Co, kdy a kde je možné aktuálně jet za vodu přináší mimo jiné jeden z největších turistických portálů v Evropě Kudy z nudy, který provozuje agentura CzechTourism. Informace jsou dostupné na zmíněném portálu. K cestování souvisejícímu s vodou v novém spotu zve také olympijský vítěz a mistr světa ve vodním slalomu Jiří Prskavec. Mimo jiné říká: „Letošní dovolenou s manželkou strávíme buď v Beskydech nebo v Jizerkách, vyrostli jsme tam, vzájemně si tam předáváme dětské vzpomínky a obě místa máme moc rádi. A moje nejoblíbenější voda? Je v Praze v Troji! Vždy to pro mě bude krásné speciální místo, to se asi už nikdy nezmění!“

Stáhněte si studie agentury CzechTourism

CzechTourism_prezentace TK jarni turisticka sezona

Zobrazit

Ipsos for CzechTourism_Závěrečná zpráva_Plány Čechů Jaro_24032023

Zobrazit

V Praze si lidé, kteří mají rádi vodu, v budoucnu užijí ještě víc. Mimo jiné právě letos začala v Troji výstavba Parku vodních sportů, tedy nového kanálu pro kajakáře i rafty a u ostrova Štvanice se otevřela riversurfová Vlna Štvanice, tj. dráha s divokou vodou. Zajímat by to mohlo i zahraniční turisty u nás, byť ti se o aktivity související s vodou zajímali hlavně v letech 2020 a 2021, kdy byly covidové restrikce. Obdobné to bylo s cykloturistikou a in-liny. Zaujmout tak nejen cestovatele z ciziny by mohly i jiné očekávané novinky sezóny 2023, třeba po rekonstrukci otevřený hrad ochraňující korunovační klenoty Karlštejn, Hrad Kunětická hora – Kuňka, lávka mezi národními parky Podyjí a Thayatal, otevřené zahrady brněnských vil Tugendhat a Löw-Beer, Wenkeův obchodní dům od Josefa Gočára v Městském muzeu v Jaroměři, Pilsner Urquell: The Original Beer Experience, který se otevírá 20. dubna v Praze nebo Hřebenovka, tedy dálková trasa se stoletou historií, nový úsek Českým Švýcarskem a jiné.

„Nejen při cestách v horách je naprosto zásadní turistické značení. Jsem proto rád, že máme z Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) přislíbeno, že na něj letos půjde 10 milionů korun. Loni jsme mohli systém turistických tras v Česku, který je nejlepší na světě, rozvíjet díky celkovým 16,9 milionů Kč, kdy 8,7 milionů Kč poskytlo MMR, cca 6,7 milionů Kč kraje a zbytek tvořily naše zdroje,“ říká místopředseda Klubu českých turistů Ladislav Macka a dodává: „Kromě dřív zmiňovaných tras pro pěší (víc než 44 tisíc km) a silniční cyklisty (40 tisíc km) se letos turistům v Česku nabídne také 3 860 km pásových terénních cyklotras, 557 km lyžařských běžeckých tras, 2 800 km jezdeckých stezek (hipostezky) a 149 km vozíčkářských tras. Celkem je tak na sezónu 2023 u nás připraveno víc než 91 tisíc značených turistických cest.“

Detailní informace týkající se Česka pěšky, Česka na kole a aktivního Česka jako takového lze rovněž nalézt na portálu Kudy z nudy. V souvislosti s turistickými cíli v okolí řek je na daném serveru k dispozici také rozcestník s názvem Léto u vody. Lidé se tam dozví nejen to, kde se dá vykoupat, půjčit vodácké vybavení nebo co poblíž řek navštívit, od památek přes muzea po zoologické zahrady. Získají také tipy na ubytování: na tradiční hotely či pensiony, originální hausbóty či mlýny, nebo kempy. Přehled posledně jmenovaných ubytovacích zařízení přináší i Katalog kategorizovaných kempů v roce 2023, který vydala Asociace kempů České republiky.

„Některé kempy se letos díky přijatelnému zimnímu počasí a dřívějšímu příchodu jara otevřely už na Velikonoce. Přes to, že to pro provozovatele byla velká výzva, dřívější zahájení sezóny zvládly. Teď se už chystají i na hlavní sezónu v létě,“ říká předseda Asociace kempů ČR Bohumil Starý a dodává: „Kempy v Česku přitom průběžně zlepšují kvalitu služeb. 129 zařízení získalo kategorizaci prováděnou asociací dle rozsahu poskytovaných služeb a 36 zařízení splnilo v loňském roce požadavky pro udělení certifikátu Q – Péče o kvalitu, na letošní rok registrujeme již další zájemce. A i když se poplatky v kempech musí zejména kvůli vysokým cenám energií a nákladům souvisejícím s likvidací odpadů zvyšovat, mělo by to být maximálně do 15 %, tedy méně než inflace, letošní rezervace jsou obdobné jako loni. Uvidíme, co s tím v budoucnosti udělá caravaning a glamping, tedy nové trendy, které se začaly velmi rozvíjet s/po pandemii covidu-19. Dění samozřejmě sledujeme a kempy tak průběžně nabídku přizpůsobují poptávce.“

Při caravaningu obytná auta a karavany pobývají v kempech i mimo ně. Glamping je zase pobyt ve zvláštním prostředí, v atypických stavbách či stanech, v kempu i mimo ně. Dále v Česku také – stejně jako jinde ve světe – vzniká víc takzvaných stellplatzů, což jsou vylepšená parkování pro karavany a obytná auta. Nejen kvůli těmto novým trendům Asociace kempů ČR mimo jiné připomínkovala novelu stavebního zákona tak, aby se mohly v kempech rychleji provádět technologické změny a rekonstrukce a případně měnit i ubytovací kapacity. Kempy u řek a přehrad, někdy samy, jindy ve spolupráci s vodními kluby či s podnikateli, také začínají víc sloužit jako přístavy pro majitele lodní dopravy. Aktuálně se jedná například o kempy v Týnci nad Labem, Vranově, Strážnici a další. To vše vede k rozvoji cestovního ruchu jako významného hospodářského sektoru.

Podpořit návštěvnost Česka u zahraničních turistů má nejen spolupráce CzechTourismu s výše uvedenými asociacemi, která reaguje na aktuální dění v cestovním ruchu, ale také letošní kampaň zaměřená na Tradice. Jarní vlna se má uskutečnit od května do června, část zaměřená na Prahu od června do srpna. Podzimní vlna se plánuje na září a říjen. Každý kraj bude mít v kampani vlastní téma, které je pro něj klíčové. On-line kampaň za 35,4 milionů Kč poběží v Německu, Polsku, na Slovensku, Velké Británii, USA, Nizozemsku, Francii, Itálii, Španělsku, Švédsku, Dánsku, Rakousku, Maďarsku a Izraeli. Praha s vlastní kreativou se představí ve Velké Británii a zemích Beneluxu.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...