Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny22. 12. 2021 08:12

Letošní vánoční odměny jsou odrazem ekonomické skepse

Zaměstnanci českých firem letos neočekávají od svých zaměstnavatelů žádnou velkou štědrost. Vyšší vánoční odměnu než v loňském roce očekává pouze 11 % lidí. Její výše bude podle zaměstnanců přitom spíše symbolická, třetina lidí očekává maximálně tisíc korun. Pětina zaměstnanců je také připravena na to, že žádnou vánoční odměnu nedostane. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika, která se specializuje na péči o zaměstnance.

Jana Klusáčková autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Vánoční prémie v podobě finančního příspěvku či voucheru na určitou částku bývá v mnoha firmách dobrým zvykem, jak zaměstnancům poděkovat za odvedenou práci a zároveň popřát hezké svátky. V letošním roce jsou však podle prosincového průzkumu mezi více než 1000 zaměstnanci českých firem lidé směrem k vánočním odměnám velmi skeptičtí.

Příprava na pokles

Ze zaměstnanců, kteří dokázali odhadnout výši letošní odměny a porovnat ji s loňskem, očekává jen 11 % lidí její meziroční zvýšení. Téměř dvakrát tolik lidí předpokládá, že výše jejich odměny bude oproti loňsku naopak nižší. 43 % zaměstnanců odhaduje stejně vysokou odměnu jako loni a zbylých 27 % očekává, že, stejně jako loni, ani letos žádnou vánoční odměnu od zaměstnavatele nedostane.

„Mnoho firem je už nyní na svých finančních limitech, a navíc panují obavy ze současného běhu ekonomiky a z tlaku na navyšování mezd, který lze v příštím roce očekávat. Prostý finanční příspěvek navíc velmi často nezafunguje tak, jak by měl. Nadšení zaměstnance velmi rychle vyprchá a není-li příspěvek dostatečně vysoký, bývá spíše zdrojem frustrace,“ říká Stéphane Nicoletti, CEO společnosti Up Česká republika.

Symbolická almužna

O tom, že vánoční odměna letos nebude příliš vysoká, jsou přitom zaměstnanci převážně přesvědčeni. Kromě toho, že velká část lidí ještě na začátku prosince tápala a vůbec si netroufala odhadnout výši odměny, jsou ostatní výrazně skeptičtí. 32 % zaměstnanců očekává výši odměny maximálně v hodnotě 1 000 korun. Odměnu vyšší než 5 000 korun očekává jen 16 % zaměstnanců.

„Způsobů, jak zaměstnancům na konci roku poděkovat, je přitom dnes už celá řada. Nemusí jít jen o prostý finanční příspěvek. Využít lze například daňově zvýhodněné poukázky na stravování či volný čas nebo univerzální dárkové poukazy. Díky daňové úlevě této formy příspěvku může zaměstnavatel poděkovat zaměstnancům větší částkou,“ popisuje Nicoletti.

Odměňování nejsou jen peníze

Při bližší analýze dat se také potvrzuje, že výše vánoční odměny má spíše unifikovaný charakter a neodvíjí se ani od kvalifikovanosti vykonávané práce, pozice ve firemní hierarchii, regionu nebo velikosti firmy. Obvykle je dána spíše určitou dlouhodobou zvyklostí zavedenou v dané firmě. Podobný přístup ostatně platí i v případě odměňování v průběhu roku. To ale budou muset firmy změnit.

„Kvůli rostoucí inflaci budou firmy čelit velkému tlaku na růst mezd, který většina z nich již nebude moci nebo chtít realizovat, protože peníze přestávají motivovat a budovat loajalitu. Firmy proto budou hledat cílenější alternativy, jak zaměstnance odměnit, poděkovat jim a zároveň je motivovat. Takovými nástroji mohou být cílené příspěvky na podporu zdraví, vzdělání, prevence nebo třeba stravování,“ dodává Stéphane Nicoletti.

Články autora Jana Klusáčková

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....