Úterý 30. dubna 2024
ikona hodiny21. 10. 2022 10:21

Zaměstnavatelé hledají alternativy v odměňování

Více než 60 % zaměstnanců potvrzuje, že jejich zaměstnavatel zatím v odměňování nijak nezareagoval na současnou ekonomickou situaci. I mezi těmi zaměstnanci, kterým zaměstnavatel přilepšil, je polovina s rozsahem této podpory nespokojena. Růst mzdy nad 10 % očekává v letošním roce jen 1 z 10 lidí. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem a organizací. Výzkum byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Jana Klusáčková autor

Ilustrace: Shutterstock.com Mzdy klesají, roste význam benefitů Ilustrace: Shutterstock.com

Reálná mzda klesá podle údajů Českého statistického úřadu již tři čtvrtletí za sebou. Nejnovější údaje ze začátku září ukazují, že ve druhém čtvrtletí klesla meziročně o téměř 10 %, a Češi tak podle analytiků zchudli nejvíce od roku 1993. Přesto hned 3 z 5 zaměstnanců za těchto okolností uvádějí, že jejich zaměstnavatelé dosud na ekonomický vývoj a inflaci nezareagovali.

Navýšení mzdy v reakci na současný ekonomický vývoj potvrzuje v aktuálním Barometru jen 17 % zaměstnanců. Nějakou formu podpory obdržela od zaměstnavatele téměř třetina zaměstnanců.

I mezi těmi, kdo od zaměstnavatele jakoukoliv formu přilepšení obdrželi, zůstává ale polovina těch, kteří jsou s rozsahem podpory nespokojeni. Jen každý desátý zaměstnanec nějak nově podpořených je s rozsahem zcela spokojen. Většina oslovených lidí je zároveň toho názoru, že mzda by měla růst minimálně stejně rychle jako inflace.

„Pro většinu zaměstnavatelů je však nereálné udržet při navyšování mzdy tempo se stávající inflací. Pokud si tedy budou chtít udržet zaměstnance a vyjít jim alespoň částečně vstříc, aniž by ohrozili svou firmu, musí hledat alternativy odměňování. Typicky půjde o různé formy účelových příspěvků, zejména na stravování, dopravu nebo volnočasové aktivity,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která se specializuje na péči o zaměstnance.

Infografika: Up Česká republika Infografika: Up Česká republika

Řada velkých firem již na začátku léta zvýšila hodnotu stravného ve formě stravenek a stravenkových karet, protože ceny potravin i energií extrémně vzrostly. Tomuto trendu navíc nahrává zvýšení daňově optimální nominální hodnoty stravenky ze 150 na 180 korun, ke kterému na konci srpna přistoupilo Ministerstvo práce a sociálních věcí.

„Potraviny jsou od krize jedním z nejvíce postižených odvětví. Důsledkem je zdražování obědů v restauracích, menší porce i horší kvalita. Při nákupu potravin jsou pak lidé kvůli inflaci nuceni více hledat výhodné nabídky i na úkor kvality. Obzvlášť velká část rodin už přitom nechce nebo dokonce nemůže na potravinách více šetřit. Právě účelový příspěvek na stravování je tak ideální formou podpory, který lidem vytrhne trn z paty a firmy si ho přitom obvykle mohou dovolit,“ říká Nicoletti.

Vyhlížení horších časů

Velká část zaměstnanců zohledňuje současnou ekonomickou situaci i ve svých očekáváních, pokud jde o letošní zvýšení mzdy. Přestože inflace letos akceleruje, jen čtvrtina zaměstnanců očekává, že letošní navýšení mzdy překoná to loňské. Desetina zaměstnanců se dokonce obává, že jejich zaměstnavatel mzdy sníží. Na druhé straně také jen 1 z 10 zaměstnanců očekává letos zvýšení mzdy o 10 a více procent.

„I zaměstnanci chtějí v současné situaci najít určitý kompromis. Lze proto očekávat, že jejich tlak na zaměstnavatele sice i nadále poroste, ale nebude se týkat jen peněz na výplatní pásce. Důležitější než forma bude možnost podporu od zaměstnavatele okamžitě použít, a ulevit tak rodinnému rozpočtu. Vedle účelových příspěvků a benefitů, které pomůžou s výdaji za stravování, dopravu, zdraví, sport nebo kulturu, může jít například i o zajištění slev nebo cash back programů pro zaměstnance. Právě ty využívají lidé v naší platformě Můj Up nyní více než kdykoli dříve,“ dodává Nicoletti.

Články autora Jana Klusáčková

Nejnovější články

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...

Cestovní ruch
Praha má přímé letecké spojení s Azorskými ostrovy

Dostat se přímým letem bez přestupů z Prahy...

Linka bude obsluhována letadlem Boeing 737 s kapacitou...

Smartwings nasadí na provoz nadcházející rušné letní sezóny...

Expertní pohled
Aktuální vývoj v Německu nabízí mírný optimismus

Podle nedávno zveřejněného předběžného průzkumu se hospodářský pokles...

Odpověď, z čeho ekonomického oživení v Německu plyne,...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...