Pondělí 29. dubna 2024
ikona hodiny16. 3. 2023 14:25

Krize má i pozitiva – dbáme na vztahy, zdraví i smysl života

Dva roky pandemie a třetí rok války i velkých ekonomických výzev ovlivnily většinu firem a jejich zaměstnanců. Aktuální data ukazují, že sled nedávných krizových situací změnil život 2/3 českých zaměstnanců. Většině z nich ale přinesly změny i něco pozitivního. Kladně lidé hodnotí hlavně možnost přehodnotit dosavadní priority a soustředit se tak na to opravdu důležité – zdraví, vztahy a smysl práce i života. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem a organizací.

Jana Klusáčková autor

Foto: Shutterstock.com Krize přinášejí i pozitiva Foto: Shutterstock.com

Postcovidová doba spolu s ohromnými geopolitickými změnami a s energetickou krizí změnila život 7 z 10 zaměstnanců. Pro velkou část z nich se jednalo o změny, které zasáhly jejich osobní i pracovní život. 72 % Čechů zároveň přiznává, že krize jim vedle negativ přinesly i něco pozitivního.  Nejvíce zaměstnanců považuje za hlavní pozitivní přínos krizí posledních let možnost udělat zásadní restrukturalizaci svých priorit a hodnot.

„Do popředí se dostávají skutečné silné hodnoty ověřené časem, mezi které patří seberealizace, smysl práce i života, větší důraz na rodinné a pracovní vztahy, stejně jako na zdraví a celkově životní styl. Problémem je, že se situace v posledních letech mění velmi rychle a zaměstnavatelé na tyto zásadní změny nejenom nedovedou rychle reagovat, ale často o nich ani nevědí,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která se specializuje na péči o zaměstnance.

Ostře sledované vztahy

Právě větší důraz na smysl života řadí mezi pozitivní přínosy posledních krizí více než čtvrtina zaměstnanců, v případě důrazu na smysl vykonávané práce je to více než desetina. Za minimálně podobně významný pozitivní efekt krizí považují zaměstnanci větší péči o mezilidské vztahy. Čtvrtina lidí začala více dbát o dobré vztahy v rodině, desetina pak o dobré vztahy se svým širším okolím.

„To považuji za dobrý signál, protože všechny druhy vztahů procházejí v krizích těžkou zkouškou. Už jen častější hybridní práce nabourala vztahy na pracovišti a sociální vazby ve firmách. O to nutnější je se jim teď věnovat i na firemní úrovni, kde je důležité, aby vedení a zejména personální oddělení pravidelně měřilo spokojenost zaměstnanců a pracovní atmosféru,“ říká Ela Honická, HR ředitelka společnosti Up Česká republika.

Právě absence informací, jaká atmosféra v podmínkách hybridní práce ve firmě vlastně panuje, je však jedním ze zásadních problémů, na který firmy v souvislosti s pracovními vztahy narážejí. Obzvlášť s nárůstem vzdálené práce stoupá proto obliba nových digitálních nástrojů, díky kterým lze ke zjištění aktuální nálady ve firmě jednoduše zrealizovat bleskovou online anketu nebo provést přímo měření spokojenosti.

„Kromě těchto nových funkcí patří v rámci naší platformy Můj Up mezi nejoblíbenější moduly také možnost zeptat se zaměstnavatele online prakticky na cokoliv nebo virtuálně pochválit kolegu. Očekáváme, že podobné digitální nástroje, které pomáhají zlepšovat firemní kulturu, budou ve firmách čím dál tím využívanější,“ říká Nicoletti.

Ošidné zdraví

Čtvrtina zaměstnanců vnímá jako pozitivní efekt krizí i větší starost a péči o své zdraví. Zároveň ale platí, že zdraví zaměstnanců je v současnosti krizemi také výrazně ohroženo. Téměř 30 % zaměstnanců například přiznává, že muselo začít výrazně šetřit na nákupu lepších potravin nebo služeb. Zhruba pětina zaměstnanců musela výrazně snížit výdaje na své koníčky a další zásadní úspory se týkají i sportu nebo masáží a podobných zdraví prospěšných procedur či aktivit.

Fyzické i psychické zdraví zaměstnanců by proto měly v současné situaci výrazněji podporovat i firmy. „Zaměstnavatelé by si měli uvědomit, že jsou-li zaměstnanci nesví, frustrovaní, nemocní fyzicky nebo duševně, a zhroutí se, pak se začne rozpadat i celá firma. Proto by obzvlášť nyní neměli šetřit na klíčových strategických věcech, jakými jsou právě zdraví a osobní rozvoj zaměstnanců nebo pracovní vztahy,“ dodává Honická.

Články autora Jana Klusáčková

Nejnovější články

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...

Cestovní ruch
Praha má přímé letecké spojení s Azorskými ostrovy

Dostat se přímým letem bez přestupů z Prahy...

Linka bude obsluhována letadlem Boeing 737 s kapacitou...

Smartwings nasadí na provoz nadcházející rušné letní sezóny...

Expertní pohled
Aktuální vývoj v Německu nabízí mírný optimismus

Podle nedávno zveřejněného předběžného průzkumu se hospodářský pokles...

Odpověď, z čeho ekonomického oživení v Německu plyne,...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...