Čtvrtek 23. května 2024
ikona hodiny31. 7. 2021 20:27

Inovační agentura JIC podpořila stovky úspěšných firem

Celkem 83 startupů z jižní Moravy dosáhlo s podporou inovační agentury JIC v prvních pěti letech své existence na desetimilionové tržby. Podle nedávno vydané datové zprávy má Jihomoravský kraj po Praze druhou nejdynamičtější regionální ekonomiku. Rostou tedy nejen startupy, ale i ostatní firmy. Zásluhu na tom má právě i JIC, který letos slaví 18 let od svého vzniku.

Martin Gillár Martin Gillár autor

Čtrnáct let se věnuje hlavně public relations a content managementu, má za sebou praxi v médiích i práci pro nevládní organizace a v komerčním sektoru. V minulosti se podílel na komunikačních kampaních týkajících se výrazných společenských témat a vedl mimo jiné i komunikaci mezinárodního filmového festivalu EKOFILM. Poslední roky působí v inovační agentuře JIC, kde má na starosti spolupráci s médii, obsahovou strategii a zároveň předává zkušenosti z marketingu začínajícím podnikatelům a studentům.

Foto: JIC Foto: JIC

„V roce 2002 v Brně téměř ze dne na den skončila firma Flextronics, která se rozhodla přesunout se za lepšími podmínkami do Maďarska. O práci tehdy přišla tisícovka lidí. Oproti Praze tu byla nezaměstnanost desetinásobná,“ vrací se k úplným začátkům agentury JIC současný ředitel Petr Chládek. Právě to byl pro zástupce města, kraje a univerzit jeden z impulsů pro hledání způsobu, jak v kraji podnítit vznik místních technologických firem, z jejichž úspěchů bude kraj profitovat. Společnými silami tak připravili inovační strategii, jejímž prvním reálným výstupem bylo založení inovační agentury. Úkolem JIC bylo podporovat majitele firem a lidi s inovativními nápady v jejich podnikání.

„Každá koruna investovaná do podpory startupů se regionu vrátila několikanásobně. A to nejen v podobě nových pracovních míst, odvedených daní nebo nového kapitálu. Vznikají a rostou domácí firmy s globálním působením, což přináší do regionu jedinečné a dlouhodobě chybějící know-how,“ je přesvědčen radní pro inovace Jihomoravského kraje Jiří Hlavenka, se kterým souhlasí náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný: „Abyste mohli vybudovat globálně úspěšnou firmu, potřebujete k tomu mít špičkové podmínky. To, že je mámě právě v Brně, není náhoda. Kvalitní univerzity, špičková vědecká pracoviště, stabilní podpora rozvoje inovací – to všechno má dlouhodobou strategickou podporu města i kraje.“

Rychle rostoucí startupy

Kvalitu jihomoravského podnikatelského prostředí potvrzují i data z nedávno vydané datové zprávy, která reflektuje rozvoj podpory inovací na jižní Moravě. Podle ní narostlo v letech 2015–2018 a/nebo 2016–2019 o 10 procent ročně tři po sobě následující roky celkem 317 firem z celkových 2584. Znamená to, že rychlý růst vykazovala každá osmá firma nad deset zaměstnanců. Významnou část z nich tvoří startupy a mladé firmy. Hned 83 z nich dokázalo s podporou JIC v prvních pěti letech své existence dokázalo dosáhnout na minimálně 10milionové tržby. „Číslem jedna v této kategorii je bezkonkurenčně Kiwi.com, které v prvních pěti letech vykazovalo tržby přes 18 miliard korun. Skvělého globálního úspěchu dosáhl i Václav Muchna s firmou Y Soft,“ uvádí příklady úspěšných firem ředitel JIC Petr Chládek. Zdravé prostředí podtrhuje i rostoucí zájem ze strany západních investorů o jihomoravské firmy. Jen v posledních měsících našly nové zahraniční majitele firmy Flowmon, Webnode a Netcope. Jejich zakladatelé tak získali kapitál v řádu miliard, kterým mohou pomoci rozvoji dalších firem z regionu.

Od textilu k IT

Proměnu jižní Moravy na technologické centrum ilustruje růst firem v odvětvích, která tu ještě před 25 lety nebyla. Dvě století stál brněnský ekonomický rozvoj zejména na textilním průmyslu, v pozdějších letech doplněný zbrojařským nebo strojírenským průmyslem. „Na přelomu tisíciletí ale – i díky vzniku inovační strategie – došlo ke zlomu. Podporou inovací se z regionu stala technologická metropole,“ dodává Chládek.

Úspěchu start-upů vzniklých v letech 2013 a 2016 napomohla i příznivá ekonomická situace, do které se nové firmy zrodily. Konečná data za působení firem, které vznikly před méně než pěti lety, zatím nejsou k dispozici, s velkou pravděpodobností budou ale ročníky 2015 a 2016 minimálně stejně úspěšné jako předešlé dva. „Start-upy mají obrovskou sílu zlepšit ekonomickou situaci v České republice. Jádro zdravé ekonomiky vytvářejí právě malé a střední firmy. A je to přesně ta skupina, která může regionu pomoct postavit se po pandemii na nohy,“ konstatuje Petr Chládek.

Články autora Martin Gillár

Nejnovější články

Cestovní ruch
První jarní výsledky turistického průmyslu: Praha dohání Vídeň! 

Duben navazoval na dobré zprávy pro české hotely...

„Když jdu z našeho hotelu Josephine (v Ungeltu),...

Nejlepších tržeb v Evropě dosáhla v dubnu s...

Duben začátek jara a hlavní turistické sezóny. Velikonoce...

A mimochodem: Poslední graf dobře ukazuje vývoj turismu...

Aktuality
Česko pomáhá udržet bezpečnost jaderných elektráren na Ukrajině

Právě taková potřeba vyvstala letos v Rovenské jaderné...

Před potvrzením zakázky tedy bylo potřeba zpracovat návrh...

Tento projekt dokládá, že Česko dokáže nabídnout technologická...

Expertní pohled
Zájem o brigádníky letos poklesl

Propad nabízených brigádnických pozic je patrný napříč celou...

Novela zákoníku práce přináší do světa brigád i...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Česko pomáhá udržet bezpečnost jaderných elektráren na Ukrajině

Právě taková potřeba vyvstala letos v Rovenské jaderné...

Před potvrzením zakázky tedy bylo potřeba zpracovat návrh...

Tento projekt dokládá, že Česko dokáže nabídnout technologická...

Aktuality
Podnikatelé chtějí české dřevo více zpracovávat v tuzemsku

„Podnikatelé ve zpracovatelském průmyslu ale narážejí na řadu...

Jednou z brzd rozvoje tuzemského zpracování dřeva s...

Aktuality
Česká revoluce na závodech Formule 1

Projekt GPtents řeší problémy s ubytováním na velkých...

Nápad na projekt GPtents se zrodil v roce...

GPtents aktuálně zastřešují ubytování na 4 akcích ve...