Neděle 5. května 2024
ikona hodiny7. 11. 2022 17:53

Podnikové služby se díky své odolnosti a inovacím staly páteří moderní české ekonomiky

Česko poskytuje podnikové a IT služby do 180 zemí světa

Více než 20 nových center, 15 000 nových zaměstnanců, 2 000 nově robotizovaných pracovních míst, rozmach datové analytiky a IT služeb, zavádění inovací s cílem posílení odolnosti. To je bilance uplynulých 12 měsíců v českém sektoru podnikových služeb. Navzdory dvěma pandemickým a jednomu válečnému roku obor dále roste dvojciferným tempem a na sklonku letošního roku dosáhne již 160 000 zaměstnanců. Kromě nich v oboru pracují i softwaroví roboti, kteří zastanou práci za dalších 15 000 pracovníků. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu českého trhu podnikových, IT a zákaznických služeb, který zrealizovala asociace ABSL.

Marta Lipovská autor

Foto: Shutterstock.com Česko poskytuje podnikové a IT služby do 180 zemí světa Foto: Shutterstock.com

I přes nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů, který v ČR dlouhodobě vládne, se oboru daří růst. „Je to zejména díky otevřenosti center nabízet pružné pracovní úvazky a flexibilitu času i místa. Pro zaměstnavatele z Prahy či Brna tak mohou pracovat i experti, kteří bydlí na druhé straně republiky, nebo rodiče na rodičovské dovolené, kteří si nemohou dovolit sedět u počítače v klasickou pracovní dobu. Rostoucí počet zaměstnanců proto představují ženy, a to nejen na běžných pozicích, ale i v managementu,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy působící v tomto oboru.

Podíl žen činí již 58 %, což je o 10 procentních bodů více než v roce 2018. Plných 40 % žen pak působí v manažerských rolích. Za růstem počtu zaměstnanců oboru pak ze 43 % stojí i zahraniční pracovníci. Ti do center přichází zejména ze zemí Evropské unie, za letošní rok však přišlo i 3000 expertů ze zemí mimo EU. Ve valné většině šlo o občany Ukrajiny, kde je obor podnikových služeb silně etablovaný a firmy se snažily klíčové týmy přesunout do bezpečných zón, mimo jiné do České republiky.

Graf: ABSL Graf: ABSL
Graf: ABSL Graf: ABSL

Česko, země robotů

Kromě počtu zaměstnanců vrostl v oboru i počet robotizovaných míst, a sice o plné 2000. Softwaroví roboti tak celkově v centrech podnikových služeb zastávají práci za 15 000 pracovníků, nejčastěji z oboru financí, marketingu, logistiky či HR. Samotné robotizaci procesů se pak věnuje již téměř 5000 expertů.

„Čeští experti designují a zavádějí robotický software jak v samotných centrech podnikových služeb, tak i v jejich mateřských společnostech, globálních firmách z nejrůznějších oborů, od IT a telekomunikací, přes průmyslovou výrobu, zdravotnictví a retail až po bankovnictví, cestovní ruch či energetiku. Když se tedy podíváme na všechny tyto projekty robotizace realizované z českých center, pak pracovních míst, které technologie zastanou, bude samozřejmě mnohonásobně více,“ komentuje Jonathan Appleton.

Kromě samotné robotické automatizace procesů (RPA, Robotic Process Automation) se ve stále větším měřítku v sektoru uplatňuje i optické rozpoznání psaného textu (OCR, 62 %). Téměř třetina center dostala do fáze ostrého provozu chatboty, čtvrtina využívá umělou inteligenci, pětina strojové učení, stejný podíl i technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka a 17 % rozpoznávání videa či obrazu. Silným katalyzátorem adopce těchto technologií se stala pandemie, jejich zavádění urychlila v 63 % center.

Inovacemi k odolnosti a růstu

Masivní využívání technologií a inovace s nimi spojené zajišťují oboru vysokou míru odolnosti. Lidé díky nim mohou svou práci vykonávat odkudkoliv, a obor tak funguje krizím a mimořádným událostem navzdory, což ukázaly nejen dva uplynulé pandemické roky, ale i letošní rok ovlivněný válečným konfliktem či energetickou krizí. Obor se stal páteří moderní české ekonomiky, což dokazují i poslední údaje o mezikvartálním růstu HDP, za nímž stojí právě podnikové služby. „Prakticky každý měsíc české ekonomice přinášíme 1000 nových pracovních míst a spolu s tím i 1 miliardu korun. Náš obor za dvě dekády své existence nestál jen za inovacemi byznysu, ale i za proměnou celé země. Stačí se podívat třeba na to, jak podnítil rozvoj čtvrtí, jako jsou pražský Karlín a Holešovice, brněnský Špilberk nebo ostravská Karolina anebo jak ovlivnil proměnu Ostravy z ocelářského města na moderní město služeb a technologií,“ říká Jonathan Appleton.

Inovační projekty vznikající v centrech jsou velmi různorodé a zefektivňují fungování mnoha světových firem. Místní experti se věnují se například vývoji energeticky úsporných technologií pro ukládání dat nebo vyvíjí software, který pomocí strojového učení a umělé inteligence sám dokáže detekovat většinu kybernetických hrozeb. Mohou nasazovat chatboty anebo se věnovat tvorbě prediktivních nebo normativních modelů, které předpovídají, co se stane prostřednictvím kombinace historických dat a do budoucna zaměřených algoritmů. Zajímavé projekty pak vznikají i v oblasti nových hybridních způsobů práce a spolupráce, udržitelnosti či vzdělávání a rozvoji talentů.

Odolnost a inovace jsou pak zároveň i hnacím motorem růstu. Plných 66 % center předpokládá v roce 2023 rozšiřování záběru a růst počtu zaměstnanců. Celkově by měl obor vzrůst o dalších 11 %. „Asi nejvíc půjde o experty na IT, výzkum a vývoj a datovou analytiku. Určitě ale budou potřeba i další jazykově vybavení odborníci na účetnictví, finance, HR procesy, vzdělávání či logistiku. Důležitým předpokladem uchazečů je ochota a schopnost učit se novým věcem, být otevřený změnám a hovořit alespoň anglicky. Kdo nabídne i další cizí jazyk, může si v mnoha případech vydělat i o 15 % více než jeho kolegové bez jazykové výbavy,“ uzavírá Jonathan Appleton.

Novinky, trendy, případové studie i inspiraci přináší výroční konference ABSL

Trendy, které naznačuje nejnovější oborový průzkumu ABSL, stejně jako celá řada inspirativních případových studií a novinek zazní na výroční konferenci ABSL, která probíhá tento týden v pražském hotelu Marriott za účasti více než 500 čelních představitelů oboru podnikových, IT a zákaznických služeb. Konference se koná pod záštitou českého předsednictví EU a k partnerům patří společnosti Deloitte, Acamar, Aicpa&Cima, Colliers, Neoops, Serrala, Techstra, The Hackett Institute a mnoho dalších. Více informací na https://www.absl.cz/conference/.

Články autora Marta Lipovská

Nejnovější články

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...