Neděle 5. května 2024
ikona hodiny6. 3. 2023 10:56

Firmy využívající umělou inteligenci rostou rychleji

Hlas oboru podnikových, zákaznických a IT služeb, asociace ABSL, slaví 10. narozeniny. Během uplynulých deseti let jejího působení, které kromě sdílení know-how, osvěty a prosazování potřeb center zahrnuje i spolupráci s novými investory a propagaci České republiky jako ideální destinace pro založení a provozování centra služeb, obor trojnásobně vzrostl a stal se stabilní oporou české ekonomiky.

Marta Lipovská autor

Foto: Shutterstock.com Firmy využívající umělou inteligenci rostou rychleji Foto: Shutterstock.com

Další desetiletí bude ve znamení pokračující digitalizace, rozšiřování záběru poskytovaných služeb, konsolidace trhu, důrazu na udržitelnost a zavádění nových forem práce. Do roku 2030 má v oboru pracovat 250 tisíc zaměstnanců.

„I když už nečekáme tak dynamický rozmach jako v uplynulých letech, kdy jsme prakticky každý rok rostli dvouciferným tempem, obor se bude nadále rozšiřovat, a to jak co do šíře poskytovaných služeb, tak i počtem zaměstnanců. Z pohledu ekonomického přínosu však půjde o růst mnohem dynamičtější než dosud, a to zejména kvůli zaměření na práci s vyšší přidanou hodnotou,“ říká ředitel ABSL Jonathan Appleton. Do ČR už podle něj nemíří jednoduchá transakční práce, jako je například evidence faktur nebo koordinace logistiky, ale vysoce kvalifikovaná odborná práce, k níž patří výzkum a vývoj, datová analýza, digitalizace firemních procesů či inovace. „Za uplynulý rok v ČR rozběhlo provoz 20 nových center, což je podobný počet jako například na několikanásobně větším polském trhu. Je tedy vidět, že i přes růst nákladů, kterému zdejší centra čelí, skýtá naše země pro mezinárodní obor podnikových, IT a zákaznických služeb stále atraktivní potenciál,“ doplňuje Jonathan Appleton. Dle našich předpokladů je obor na dobré cestě do roku 2030 vzrůst o dalších 90 tisíc pracovních míst.

Kvalifikace hlavním motorem růstu

Hlavním motorem rozmachu podnikových služeb v ČR už ovšem není levná pracovní síla, ale kvalifikace místních lidí, schopnost země přitáhnout talenty z celého světa a adopce technologií. Kromě robotické automatizace procesů se ve stále větším měřítku v sektoru uplatňuje i rozpoznávání psaného textu. Téměř třetina center dostala do fáze ostrého provozu chatboty, čtvrtina využívá umělou inteligenci, pětina strojové učení, stejný podíl i technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka a 17 % rozpoznávání videa či obrazu. „Asi největší boom aktuálně zažívá umělá inteligence. Z našich dat vyplývá, že centra, která nasadila umělou inteligenci, rostou dokonce dvojnásobným tempem, než kolik činí oborový průměr. Umělá inteligence totiž umožňuje zlepšit produktivitu a efektivitu práce,“ komentuje Jonathan Appleton s tím, že využívání umělé inteligence vytváří celou řadu nových pracovních pozic, například v oblastech jako je vývoj softwaru pro AI, datová analýza a řízení projektů v oblasti umělé inteligence. Silným katalyzátorem adopce těchto technologií se stala pandemie, kdy jejich zavádění urychlilo 63 % center. Plných 82 % center pak chce své projekty digitální transformace posunout letos.

Stovky služeb a procesů

Do budoucna lze očekávat ještě širší rozmach technologií, které umožní centralizovaně poskytovat daleko více podnikových služeb. Zatímco před dvaceti lety, kdy se obor začal v ČR etablovat, se centra orientovala zejména na základní finanční služby a procesy, dnes se v centrech poskytují služby v desítkách oblastí a zpracovávají stovky procesů – od řízení vzdělávání zaměstnanců nebo přípravy pracovních nabídek a smluv v HR, přes plánování tras a dodávek v logistice, až po prediktivní analýzu, právní služby či bezpečnostní audity. K novým směrům pak patří například i oblast ESG, a to jak z pohledu auditů, tak i z hlediska zavádění nových procesů a reportingu. Rozsah poskytovaných služeb plánují v následujících dvou letech rozšířit dvě třetiny center.

Nové formy práce

V příštím období se podle předpovědi ABSL dočkáme také dalšího rozmachu nových forem práce. Už nyní je obor synonymem flexibility práce, kdy lidé mohou pracovat kdykoliv a odkudkoliv. Očekává se však větší rozmach sdílených pracovních míst, nárůst alternativních úvazků a zájem o spolupráci s nezávislými odborníky na volné noze či o projektovou spolupráci. Dosud v oboru zkrácený úvazek nebo formu externí spolupráce využívá 14 % všech pracujících, jejich podíl by se měl do roku 2030 zdvojnásobit.

„Dalšími trendy pro následující desetiletku pak budou i konsolidace trhu, kdy se menší nezávislá centra začnou spojovat s těmi většími, a silnější zaměření na udržitelnost a soulad s ESG. V kurzu bude také důraz na vzdělávání s cílem udržet si vysokou kvalifikaci a tím relevanci trhu. To vše ukazuje potenciál pro další rozvoj a růst oboru podnikových služeb,“ uvádí na závěr Jonathan Appleton.

Články autora Marta Lipovská

Nejnovější články

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Letadlo Lufthansy v Praze přivítala vodní děla

„Těší mě, že jsme se mohli symbolicky připojit...

„Jsem hrdý na to, že Letiště Praha oslavilo...

Letadlo je jedním ze čtyř strojů nesoucích na...

Aktuality
Virtuální vodárna. K čemu se hodí digitální dvojče úpravny vody?

Partneři oslovili město Železná Ruda, zda by se...

„Digitální dvojče představuje počítačový model, který dokonale kopíruje...

Součástí digitálního dvojčete úpravny vody je i systém...

JUDr. Tomáš Koníček z Mezinárodního bezpečnostního institutu, který se...

Aktuality
Už i slovenské firmy snadněji přejdou na udržitelné podnikání

„Slovensko je kvůli své rozmanitosti a průmyslovému zázemí...

„Náš servis není jen o tom, že za...