Čtvrtek 4. července 2024
ikona hodiny27. 5. 2024 14:37

V globální ekonomice narůstá protekcionismus

Jak razantně zareaguje Evropa?

Americká administrativa Joe Bidena otevřela v minulém týdnu novou frontu obchodní války s Čínou. Skokové zvýšení cel na dovoz čínských elektromobilů z 25 % na 100 %, stejně jako na celou řadu dalších zelených technologií a kovů, lze vnímat jakou součást zostřujícího se souboje o vítězství v listopadových prezidentských volbách. Neméně podstatný je však i širší ekonomicko-geopolitický rozměr.

Dominik Rusinko Dominik Rusinko autor

analytik ČSOB

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Nová cla ovlivní asi jen 4 % celkových čínských dovozů do Ameriky, proto není třeba jejich bezprostřední dopad přeceňovat. V případě elektromobilů tvoří dovozy z Číny dokonce pouze 2 %. Jiným příběhem jsou například baterie a kritické minerály, u kterých ale došlo k odkladu platnosti cel o dva roky. Důležitý je však směr, kterým se obchodní politika Spojených států ubírá. Ve zkratce řečeno – méně Číny. Zvláště to má platit při probíhajícím zelenání americké ekonomiky a u vybraných strategických komodit, u kterých bude cílem razantní snížení závislosti na čínských dodavatelských řetězcích.

Co z toho vyplývá pro Evropu?

V případě evropského sektoru automotive hrozí ještě agresivnější ofenziva levných čínských elektromobilů, které jsou vehementně subvencovány ze strany vlády (do EU míří 36 % exportů čínských elektromobilů). Vzhledem k nefér obchodním praktikám Číny je proto na stole zvýšení celních tarifů, nicméně Evropa je vůči Číně v mnohem slabším postavení než USA. Evropské automobilky (zejména německé) jsou totiž vysoce závislé na čínském trhu z hlediska prodejů i zisků, což znamená, že případná odvetná opatření Pekingu by pravděpodobně byla velmi bolestivá.

Pozice Evropy je v tomto ohledu nezáviděníhodná, neboť budeme vybírat mezi špatným (zvýšení cel) a ještě horším (záplava čínských elektromobilů) řešením. A jak to tak v Evropě bývá, výsledek bude někde uprostřed. To znamená pravděpodobné zvýšení cel na dovoz čínských elektromobilů z aktuálních 10 % někam do rozmezí 20-30 %, což se jeví jako schůdný německo-francouzský kompromis. Nový impuls pro obchodní politiku EU by měla dodat také červnová zpráva bývalého šéfa ECB Maria Draghiho. Ta se zaměří na zvýšení konkurenceschopnosti Evropy a měla by (podobně jako USA) pracovat s tezí „méně Číny“.

Články autora Dominik Rusinko

Nejnovější články

Pohled z praxe
Férový zaměstnavatel: Kdo letos získal nejlepší hodnocení?

„Dnešní pracovní trh je dynamický a konkurenční, a...

1. Agnostix Vynikající hodnocení získala od svých lidí...

1. Cesta domů Práce v organizaci Cesta domů,...

1. Skupina innogy Ocenění získává již potřetí. V...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Expertní pohled
Tonejde vs. 300 tisíc letadel

Druhou světovou válku dokázali Spojenci vyhrát díky obrovské...

Jedním z úzkých míst byla pracovní síla, zvlášť...

Názory
Lze Green Deal s novým Evropským parlamentem zrušit?

Zelená dohoda je shodou 27 členských států na...

Důležité je také lépe monitorovat implementaci Zelené dohody....

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Komora podporuje účast mladých talentů na EuroSkills 2025

O finanční podpoře českého týmu nyní intenzivně jedná...

Šampionát EuroSkills se koná každé dva roky. Pořádá...

Úspěch v silné mezinárodní konkurenci není dílem náhody. Musí...

Trendy
České AppOnFly buduje konkurenci NVIDIA GeForce NOW

Uživatelé tak budou moci sdílet svůj GPU výkon...

AppOnFly tak nyní hledá kandidáty pro širokou škálu...

AppOnFly, založený generálním ředitelem ČMIS Václavem Svátkem, se...

Aktuality
Vědeckou Cenu Josepha Fouriera získal Juraj Síč

Vítězové převzali ceny na slavnostním ceremoniálu v sídle...

Druhé místo a zároveň speciální cenu IT4Innovations získala...

Cílem soutěže je ocenit mimořádné vědecké práce se...

Soutěž byla pojmenována po Josephu Fourierovi, francouzském matematikovi...