Středa 8. května 2024
ikona hodiny30. 9. 2021 16:12

Vzdělávání, digitalizace a podpora trhu práce

ABSL představila 10 priorit pro příští vládu

Obor podnikových, zákaznických a IT služeb má potenciál proměnit Českou republiku z tradiční výrobní ekonomiky s levnou pracovní silou na zemi moderních a inovativních služeb s vysokou přidanou hodnotou, a výrazně tím přispět k transformaci a růstu české ekonomiky. Do roku 2025 by měl dle predikcí oborové asociace ABSL a poradenské společnosti McKinsey & Company představovat dominantní sektor českého hospodářství a zaměstnávat 180 000 lidí.

Marta Lipovská autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Obor během pandemie prokázal svou mimořádnou odolnost, rostl všem omezením navzdory a podpořil digitální transformaci a inovační projekty stovek mezinárodních i lokálních firem. Aby bylo možno zachovat jeho dynamický rozvoj a růst, je nutné, aby příští vláda věnovala pozornost jeho potřebám. ABSL proto ve spolupráci s čelními představiteli oboru definovala 10 střednědobých priorit pro příští vládu pro udržitelný růst tohoto moderního sektoru.

„Náš obor letos i navzdory pandemii roste nejvíce za poslední čtyři roky. Zaměstnává 130 000 lidí a českému HDP přispívá 5 %. Pokud chceme, aby se česká ekonomika mohla opřít o stabilní pilíř, který za poslední rok prokázal mimořádnou odolnost vůči krizím, je na špici digitální transformace a do České republiky přináší vysoce kvalifikovanou práci s přidanou hodnotou, pak je potřeba, aby příští vláda začala vnímat potřeby našeho oboru, a to zejména v oblasti vzdělávání, digitalizace státní správy, flexibilní a vzdálené práce a zjednodušení imigračních procesů pro zahraniční pracovníky,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v České republice sdružuje centra podnikových, zákaznických a IT služeb. Za velký problém zástupci oboru považují i to, že je obor v současné době vládou ignorován, není zařazen do nomenklatury Českého statistického úřadu, nebyl dosud zmíněn ve vládních zprávách a budoucích strategiích a není zahrnut do diskuzí o využití evropských dotací na obnovu.

10 střednědobých priorit pro příští vládu pro udržitelný růst oboru podnikových, zákaznických a IT služeb

  1. Pokračovat v digitalizaci státu a státní správy a umožnit firmám a podnikatelům sdílení veškerých informací se státní správou elektronicky
  2. Aktivně podporovat digitální ekonomiku a digitální transformaci firem včetně podpory ekosystému start-upů
  3. Vytvořit a implementovat strategii pro nové a stávající zahraniční investory v oblasti digitálních podnikových služeb a IT
  4. Být aktivním, viditelným, a konstruktivním členským a také předsednickým státem EU
  5. Proaktivně propagovat Českou republiku v zahraničí jako digitální, inovativní zemi v centru Evropy
  6. Zařadit sektor podnikových služeb do oficiální klasifikace ekonomických činností CZ-NACE a oficiálně reflektovat jeho velikost a důležitost pro českou ekonomiku
  7. Přehodnotit daňové zatížení tvorby nových pracovních míst a snížit odvody na úroveň srovnatelnou s ostatními zeměmi střední a východní Evropy
  8. Zvyšovat připravenost žáků na všech stupních škol na digitální budoucnost a nové technologie, vložit základy programování a počítačových věd do studijních plánů již na základních školách
  9. Zjednodušit a zásadně zrychlit proces přijímání kvalifikovaných zahraničních pracovníků
  10. Podpořit flexibilní formy práce (např. práce mimo pracoviště, a to i ze zahraničí), včetně flexibilních pracovních úvazků

Protože centra podnikových, zákaznických a IT služeb obsluhují zákazníky z celého světa, jsou pro ně zcela zásadní pracovníci hovořící cizími jazyky, a to často i v ČR méně obvyklými. I proto je obor závislý na zaměstnávání kvalifikovaných expertů ze zahraničí. Dalším důvodem je pak i nedostatek volných lidí na českém pracovním trhu, který trhá rekordy v nízké nezaměstnanosti, a malá dostupnost pracovníků s odpovídající kvalifikací, nejčastěji z oblasti IT, HR a financí. Aktuálně cizinci tvoří 45 % zaměstnanců oboru, přičemž za poslední dva roky jejich podíl stoupl o deset procentních bodů. Tři čtvrtiny zahraničních pracovníků jsou ze zemí EU. „V současnosti naše centra v ČR zaměstnávají téměř desetinu všech zdejších zahraničních pracovníků, kterých Ministerstvo vnitra ČR eviduje kolem 660 tisíc, obor tak platí za největšího zaměstnavatele cizinců v ČR. Zahraniční pracovníci v oboru přispívají 2 % českému HDP, generují asi 4 mld. dolarů ročně, přičemž většina je investována zpět do ČR. A právě tento přínos je spolu s rozvojem oboru ohrožen velmi složitými imigračními procesy a komplikovanými daňovými podmínkami,“ komentoval Jonathan Appleton s tím, že současně se jako nezbytná jeví i digitalizace statní správy, což potvrdila i pandemie covidu, kdy úředníci nemohli vykonávat svou činnost a doba potřebná na vyřízení všech víz a pracovních povolení pro cizince ze zemí mimo EU se zdvojnásobila.

S cílem zachovat hladký rozvoj oboru podnikových, zákaznických a IT služeb a posílit tento důležitý pilíř české ekonomiky, připravila asociace ABSL ve spolupráci s čelními představiteli oboru seznam 10 priorit, kterým by se měla příští vláda věnovat. Tyto priority zároveň prezentovala na setkání s Hospodářskou komorou České republiky.

Články autora Marta Lipovská

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...